Nadat Capgemini zijn Aegon-contract verloor aan HCL dreigden 45 medewerkers hun baan te verliezen. Capgemini stelt nu dat er voor elke betrokken werknemer van de Aegon-probleemgroep een passende oplossing is gevonden. Vakbond CNV verwacht echter dat van de 45 medewerkers er slechts zo'n tien tot vijftien worden herplaatst. Ook zijn deze oudere werknemers bang dat zij een loonoffer moeten brengen. Het werk van de medewerkers viel in 2012 weg nadat verzekeraar Aegon de applicatiediensten bij één partij, HCL, onderbracht.
Zo’n 45 medewerkers van Capgemini zagen vorig jaar hun werk wegvallen nadat het verzekeringsconcern Aegon met het Indiase offshorebedrijf HCL een contract sloot voor het uitvoeren van de applicatiediensten.
Volgens woordvoerster Madelon Kaspers van Capgemini is inmiddels voor elke betrokken medewerker een passende oplossing gevonden. Zij stelt dat op dit moment geen enkele betrokken medewerker op de bank zit. Over de vrees die er bestaat om een loonoffer te moeten brengen, zegt zij: ‘De groep medewerkers waaraan een loonoffer wordt gevraagd is nog niet vastgesteld.’
Op de bank
Zegsman Guido Deuzeman van Aegon meldt dat een aantal medewerkers van Capgemini tijdelijk op detacheringsbasis bij Aegon worden ingezet. De verzekeraar neemt geen ict’ers, die vroeger bij Aegon hebben gezeten, terug in dienst.
Vakbond CNV Bondgenoten stelt echter dat er van 45 zo’n tien tot vijftien bij Capgemini herplaatst kunnen worden, maar dat de rest van de medewerkers op de bank terecht zijn gekomen. ‘Verschillende bankzitters geven aan te verwachten met een loonsverlagingsvoorstel geconfronteerd te worden’, zegt Roderik Mol, bestuurder bij CNV Bongenoten.
Woordvoerster Kaspers zegt: ‘Conform onze normale procedures worden ook deze medewerkers op onze opdrachten bij klanten ingezet, waarbij individuele afspraken worden gerespecteerd.’
Offshoring
De ongeveer 45 ex-Aegon-medewerkers die nu bij Cap op de loonlijst staan werkten voor Aegon op de lokaties Amsterdam, Den Haag en, vooral, Leeuwarden. Aegon, die ook nog met andere partners werkte, besloot echter alle applicatieontwikkeling bij één leverancier onder te brengen. Uiteindelijk viel de keuze op HCL. Het Indiase bedrijf weigerde de medewerkers van Cap over te nemen, hoewel er in Nederland de Wet overgang onderneming geldt. Bij doorsourcing kan de medewerker een beroep doen op deze wet om zijn werk te volgen. HCL stond echter op het standpunt dat de wet niet van kracht was omdat het werk naar het buitenland (India, Polen of Finland) werd gebracht. In Nederland zouden geen activiteiten meer worden uitgevoerd.
Kastje naar muur
Er ontstond voor de Cap-medewerkers een onverkwikkelijke situatie waarbij ze van het kastje naar de muur werden gestuurd, vertelt CNV-bestuurder Mol. ‘Cap verloor de opdracht bij Aegon maar zette de zaak vervolgens onder druk door tegen de mensen te zeggen dat ze vanaf datum x niet meer in dienst waren en HCL maar moesten dagvaarden voor hun loon. De toon was gezet. Het probleem werd bij de medewerkers gelegd; typerend voor de manier waarop Cap tegenwoordig met zijn personeel om gaat. Die moesten maar aantonen dat er sprake was van de Wet overgang onderneming van Capgemini naar HCL. Daarnaast vermoed ik dat Cap deze strategie gebruikt heeft om meer werk over te houden bij Aegon.’
CNV Dienstenbond en FNV Bondgenoten stuurden in september 2012 een brandbrief uit waarin zij hun ongenoegen uitten over de gang van zaken bij deze doorsourcing. Fred Polhout, bestuurder bij FNV: ‘Na veel druk van de kant van het personeel in samenwerking met de bonden is er een oplossing gevonden om zoveel mogelijk mensen te herplaatsten. De loonbetalingen zijn gelukkig nooit stopgezet. Bij doorsourcen van werk is dit geen onbekend probleem. Het personeel dreigt dan tussen wal en schip te raken.’
Vervelende discussie
Zegsvrouw Kaspers benadrukt dat Capgemini altijd open kaart heeft gespeeld tegenover de medewerkers, Aegon, HCL en de vakbonden en hen van meet af heeft geïnformeerd over haar standpunt en de voorgenomen acties. ‘In het algemeen vinden wij dat een onderneming conform de Nederlandse wetgeving dient te handelen. In onze ogen hebben wij in dezen als zodanig gehandeld. Wij hadden in ons voorstel ook rekening gehouden met de overgang van HCL-medewerkers naar Capgemini indien de opdracht aan Capgemini was gegund.’
Aegon-woordvoerder Deuzeman zegt dat de discussie over overgang van onderneming gelukkig is beëindigd. ‘Wij hadden deze discussie niet voorzien. Aegon vond de discussie over overgang van onderneming voor de medewerkers van Capgemini uiterst vervelend. Dit zorgde bij hen voor onzekerheid.’
Inbesteding bij Aegon
Verzekeraar Aegon heeft de afgelopen jaren een deel van de ict-uitbesteding teruggedraaid. In 2011 werd de operatie om de datacentra weer in huis (Schotland, VS) te halen, afgerond. Volgens woordvoerder Deuzeman draaien die operaties naar volle tevredenheid. Ook is het werkplekbeheer teruggehaald. Beide activiteiten lagen voor een groot deel in handen van EDS (later HP). Deuzeman: ‘Het werkplekbeheer wordt inmiddels uitgevoerd door eigen medewerkers in samenwerking met Centric. Bij deze insourcing zijn destijds enkele medewerkers overgegaan van HP naar Aegon.’ Hij stelt dat er bij zijn onderneming momenteel geen andere plannen zijn voor in- of uitbesteding.
waar hoorde ik toch eerder een dergelijk verhaal…… ?? oh ja !
https://www.computable.nl/artikel/nieuws/ictbranche/1070857/2379258/scc-loost-exwerklinqpersoneel-binnen-een-jaar.html
@ Ervaringsdeskundige,
Je bent mij net voor. Pas over 6 tot 12 maanden is te zien of dit ook echt opgelost is.
Meestal is dit een tactische uitspraak om de druk en aandacht er even af te halen.
En weer heeft Cap het voor elkaar!
Als medewerkers van Pinkroccade werden deze ex-AEGON medewerkers al als oud vuil behandeld. Belofte werden niet of 1/2 nagekomen.
Cap heeft nog nooit open kaart gespeeld. De medewerker is altijd de schuldige. Als er geen werk is en je dus op de bank komt, is er geen accountmanager die hard voor je gaar lopen hoor. Dat moet de medewerker zelf doen. Dat je tijdens een opdracht geen tijd hebt om te netwerken, ach dat is ook je eigen schuld. Dat Cap dit contract ‘per ongeluk’ heeft verloren is uiteraard ook de schuld van de medewerker. Er zijn tenslotte maar 2 zaken belangrijk voor Cap: rendement voor de aandeelhouders en de bonussen voor het management.
I’m going to make you an offer you can’t refuse…..
En weer is Cap positief in het nieuws. Als klant zou ik geen zaken meer willen doen met een bedrijf dat zo met zijn personeel omgaat. Echter is het woord beeldvorming nog nooit bij de bestuurders van Cap opgekomen.
De marktwerking, zoals door Cap gebezigd: je neemt vreemde bedrijf(sdelen) over, ontslaat vervolgens met gouden handdruk de overbodige mensen, maar je hebt het betreffende marktaandeel. Je doet off-shore met India, omdat dat nu eenmaal veel goedkoper is dan Nederlandse werknemers en kan op deze manier o.a. op projecten bij de nederlandse overheid goedkoper inschrijven op aanbestedingen.
Ik denk dat deze ‘liberale’ manier van werken er nu zorg voor draagt dat mensen boven 45 ontslagen worden, niet meer aan werk kunnen komen, of een deel van hun inkomen mogen afdragen aan de goede salarissen van de eigen investeerders en de toplaag.
Voor de medewerkers is er alleen markt tussen 24-45 jaar.
Ik hoop dat de mensen van het Kadaster goed weten waar ze aan beginnen en niet de volgende in de serie BAS, Aegon …. zijn.
CAP weet hoe ze moeten werken aan naamsbekendheid;-) Als de ICT markt ooit weer aantrekt zullen veel potentiele klanten zich achter de oren krabben als CAP om de hoek komt, en personeel krijgen ze niet meer die willen straks niet meer voor hen werken.
In feite is CAP begonnen met zichzelf te “euthaniseren” en Aegon met de dienstverlening naar India,……Heel veel sterkte toegewenst!
@jokoemm
De wijze waarop dit gebeurt is schandalig te noemen. Ik denk dat het overgrote deel van de Kadaster ICT-ers hetzelfde gaat overkomen. Alles voor de winst en bonussen. Triest maar waar. Overigens ben ik wel van mening dat het Kadaster veel beter af zou zijn met minder en beter opgeleide ICT-ers. Het ambtenarentijdperk is hier duidelijk voorbij.
Capgemini wil een grote speler worden op de outsourcingsmarkt.
Dat plan is er al 10 jaar.
Daar is uiteindelijk helemaal niks van terecht gekomen.
Dit is het zoveelste voorbeeld, dat Capgemini dit terrein totaal niet beheerst. De divisie Outsourcing is zo rampzalig georganiseerd dat men niet eens doorheeft dat dit een probleem was.
Ook de laatste plannen van Capgemini zijn een mooi voorbeeld. Omdat de directie van Capgemini wanbeleid voert, verlies heeft op Outsourcing moeten oudere medewerkers hun salaris inleveren. Demotie met een mooi woord.
Walgelijk om te zien dat bladen als FD demotie een prima instrument vinden.
Ik denk niet dat Capgemini in Frankrijk erg blij is met de beeldvorming van Capgemini in Nederland. Het zou mij niets verbazen als er binnenkort een paar hoge heren bij Cap het veld moeten ruimen.