Het gaat niet goed met de samenwerking tussen it- en businessmanagement. Uit wereldwijd onderzoek onder achthonderd business- en it-managers van beheersoftwareleverancier CA blijkt dat een groeiende groep businessmanagers hun relatie met it omschrijven als ‘gespannen’, ‘geen onderling vertrouwen’ of zelfs ‘op voet van oorlog’. Er wordt slecht samengewerkt en van onderling vertrouwen is vaak nauwelijks sprake. Aan de kant van it is 31 procent het met deze typeringen eens.
Dit heeft tot gevolg dat de door veel directies gewenste focus op innovatie niet van de grond komt en bedrijven belangrijke kansen missen voor het genereren van extra omzet, het laten toenemen van het marktaandeel, het versnellen van time-to-market en het verhogen van de klanttevredenheid. Naar aanleiding van het onderzoek ‘Why IT needs to lead now: the innovation imperative’, wordt daarom een beroep gedaan op it-managers om deze kloof zo snel mogelijk te dichten.
Zorgen voor innovatie
Een kwart van de it-respondenten ziet it als een ‘autoriteit’ of ‘expert’ op het gebied van innovatie. In de businessorganisatie is slechts een vijfde (21 procent) het hier mee eens. Deze resultaten tonen aan dat it-managers, eerder dan hun zakelijke tegenhangers, geneigd zijn zichzelf aanjager van innovatie of innovatie-expert te noemen of van mening zijn dat zij over de benodigde vaardigheden bezitten om voor innovatie te zorgen. Businessmanagers beoordelen it echter beduidend lager op punten als kennis van de business, algemene vaardigheden en communicatieve vaardigheden.
‘Dit onderzoek over innovatie bevestigt dat de meerderheid van de it-middelen nog steeds wordt gebruikt om ‘het licht aan te houden’, zegt Marco van Lieverloo, country manager bij CA. ‘It is echter op een kritiek punt beland en zal moeten bepalen hoe inefficiënties verwijderd kunnen worden zodat bedrijfskritische projecten snel en flexibel kunnen worden opgeleverd. Het formaliseren, meten en belonen van innovatie zijn belangrijke eerste stappen om daadwerkelijk waarde voor de business te creëren. Deze stappen zullen helpen om het vertrouwen van de directie in de it-afdeling te vergroten zodat it de teugels rond innovatie in handen kan nemen.’
Behalen bedrijfssucces
Het onderzoek wijst ook op het belang van innovatie voor het behalen van bedrijfssucces. De ondervraagde business- en it-managers verwachten met innovatie vooral een hogere klanttevredenheid (86 procent), een snellere time-to-market (79 procent), een toegenomen winst (85 procent) en een groter marktaandeel (83 procent). Niet investeren in innovatie zal volgens ondervraagden resulteren in de onmogelijkheid om nieuwe klanten aan te trekken en nieuwe markten aan te boren (37 procent), in toenemende concurrentiedruk (32 procent) en verlies van omzet (31 procent).
Studie onder cio’s
Ook in de studie ‘The future role of the CIO: Digital Literacy’, dat onder 685 cio’s in 22 landen, waaronder Nederland, is uitgevoerd, geeft een vijfde van de cio’s aan dat de directie van bedrijven de impact van nieuwe en opkomende technologieën niet begrijpt. Deze ‘digitale ongeletterdheid’ op senior-level zorgt voor een afnemend reactievermogen van het bedrijf, gemiste business- en investeringsmogelijkheden, een zwakkere concurrentiepositie en een langzamere time-to-market.
‘Cio’s zijn in een goede positie om meer betrokken te raken bij de strategische discussies’, zegt professor Joe Peppard, directeur van het Information Systems Research Centre aan de Cranfield School of Management, in een toelichting op de onderzoeken. ‘Dit zal hen in staat stellen om aan te tonen hoe bepaalde digitale strategieën of projecten waarde kunnen opleveren.’
Veel waarheden in de reacties hierboven.
Enkele andere mogelijke oorzaken:
* korte termijn denken (de business, zo snel mogelijk winst maken) versus lange termijn denken (de it: hoe ga ik dit product onderhouden)
* verschillende definities van “goed” (de business will zo snel mogelijk naar buiten met het product, it wil eerst goed testen)
* onbegrip voor elkaars werelden (waarom duurt installatie zo lang, waarom is dit zo traag, thuis werkt het allemaal veel sneller etc)
* waarom heb ik hier zo’n trage PC, thuis is ‘ie veel sneller (business) … niet wetende dat de it de systemen aanschaft voor een afschrijftermijn van 3-5 jaar.
Triest maar waar. Ik kom deze kloof nog steeds in vrijwel ieder project tegen. Business heeft toch nog vaak moeite om harde eisen te stellen aan hetgeen IT oplevert, omdat dit nu eenmaal niet hun business is. IT-ers communiceren niet altijd even makkelijk, hun kwaliteiten liggen toch vaak op een ander vlak. En organisaties onderkennen nog steeds te weinig dat ze ondersteuning nodig hebben om de 2 partijen succesvol met elkaar te laten samenwerken. Gevolg: blind vertrouwen in de IT afdeling of leverancier en er na een jaar achter komen dat het project niet heeft gebracht wat er van verwacht werd. Er valt nog veel te winnen op dit vlak!
Weer een beroep doen op IT Managers om de kloof te dichten? Weer wordt de traditionele aanpak gevolgd: focus op de opdrachtnemende kant. “er is teveel in IT in IT Governance” zei een Belgische hoogleraar al. Laten de opdrachtgevers nu eens de hand in eigen boezem steken. Zij geven zelf de IT afdelingen een ‘status aparte’ in hun eigen organisatie.
Pakkende titel, misschien maar 1 busisnessmanager die iets met oorlog heeft genoemd..
Ik lees volgende tegenstelling:
“Een kwart van de it-respondenten ziet it als een ‘autoriteit’ of ‘expert’ op het gebied van innovatie. In de businessorganisatie is slechts een vijfde (21 procent) het hier mee eens.”
Volgens mij verschilt een kwart niet veel van een vijfde.
Verder vinden zowel IT als Business innovatie erg belangrijk, blijkt uit het artikel.
Samen met reactie Henri Koppen hierboven concludeer ik : Goed, Snel & Goedkoop: Je kunt maar twee van de drie kiezen 🙂
Titel heeft een hoog sensatiegehalte, in het artikel is er gelukkig niets over oorlog te lezen. Het gaat vooral over spanning tussen business en IT, die bestaat al jarenlang, is terug te voeren op verschilende belangen van beide.
Eens met Mauwerd: verschil tussen een kwart en 21% vwb rol van IT in innovatie is niet significant.
Jammer dat niet wordt ingezoomd op het (door business en IT) gedeelde belang van innovatie voor het behalen van bedrijfssucces. En een gemiste kans dat eenzijdig een beroep gedaan wordt op it-managers om deze kloof zo snel mogelijk te dichten. Zo werkt het niet. Businessmanagement heeft hierin ook een verantwoordelijkheid, door in de projectenportfolio ook ruimte laten voor innovatie, niet puur op kosten te sturen, niet jaarlijks minder ICT-budget te geven…. Beter samenwerken en vertrouwen opbouwen kan alleen lukken met initiatieven van beide kanten.
Wat mij betreft allemaal treffende reacties.
Ik wil echter nog een aanvulling maken;
Een IT strategie gericht op het zijn van Enabler van waardecreatie voor de business in duurzaamheid door samenwerking is voor veel IT afdelingen nog ver van realiteit. De volwassenheid van veel IT afdelingen is vaak nog onvoldoende om deze ambitie realistisch na te streven. De oorzaak hiervan ligt overigens niet alleen aan de “kant” van IT maar evenzo aan de kant van de business. (Inderdaad het probleem ligt mede in het woord EN als door Leen Blom geadresseerd). De meeste (gevestigde) organisaties zijn jarenlang product gericht geweest en worden nu gedwongen marktgericht te gaan ondernemen. IT is plots schier onmisbaar en de verwachtingen van en druk op de IT afdelingen neemt snel toe.
Realiteit is dat de AS-IS situatie vaak niet eenduidig is vastgelegd waardoor de huidige samenhang en samenwerking tussen business en IT concepten onvoldoende duidelijk is. De impact van veranderingen door IT innovatie kan onvoldoende worden gemanaged met alle frustraties en vingerwijzigingen nadien tot gevolg.
Consequent werken met professionele IT-beheers tools en Enterprise Architectuur Visualisaties met passende views voor de verschillende Stakeholders kan wat mij betreft een hoop narigheid voorkomen en het WIj gevoel binnen organisaties doen toenemen. Zijn we over een tijd wellicht af van dat vervelende woord “EN”.
Zie voor commentaar mijn blog: “Over misgeslagen planken en verdronken bruggen”. (http://informatiekundigbekeken.blogspot.nl/2013/01/over-misgeslagen-planken-en-verdronken.html)
Oorlog gaat vooral over tegenstrijdige belangen. Als het binnen bedrijven zo is dat Business en IT niet meer de zelfde zaak lijken te dienen dan heb je inderdaad een probleem, maar om dat nou oorlog te noemen…
Waar het hier over gaat is in mijn ogen een loopgravengevecht tussen (het management van) verschillende disciplines. Ik heb te vaak meegemaakt dat de problemen tussen business en IT vooral in stand worden gehouden door managers die weigeren de dialoog aan te gaan omdat ze zichzelf belangrijker vinden dan het resultaat voor de gehele organisatie.
Daar waar IT zich rechtsreeks bemoeit met de primaire processen van de business gaat dat 9 van de 10 keer fout. En daar waar de business IT beslissingen neemt buiten haar eigen IT beheer om idem dito. Ik betwijfel of het ombuigen van zo’n situatie gaat lukken met management dat dit al jaren in stand houdt, dus dat moet eruit of heel wat anders gaan doen. Dat zal op termijn de goedkoopste oplossing zijn, want aanhoudende miscommunicatie kost bedrijven nog veel meer.
Het is in de reacties al een paar keer aangehaald en ik wil dat graag ondersteunen: bedrijven waarin dit soort zaken aan de orde zijn moeten terug naar de basis. Die basis is dat de primaire processen leidend zijn; daar wordt de behoefte aan ondersteunende functionaliteit geformuleerd, beoordeeld en doorgezet. De business stuurt daarmee de informatiekolom aan, die de vraag specificeert en daarmee de basis legt voor, c.q. aanstuurt op, enerzijds de technische oplossing die IT moet bieden (make or buy) en anderzijds de inrichting van de functionele support.
Het leveren van een werkende oplossing (de gewijzigde of nieuwe service), ofwel functionerende functionaliteit, en het technisch support daarop is de taak van IT. Haar aandachtsgebied is het Informatiesysteem en niet anders.
Dat er een spanningsveld is zal niemand bestrijden. Op het moment dat het budget en de bezetting net voldoende is om “het licht aan te houden” is het niet vreemd dat de business teleurgesteld is in de prestaties.
Het is daarom belangrijk dat business en IT goed naar elkaar blijven luisteren. Je gaat samen voor één doel; namelijk het beste voor je bedrijf. De crux is dan ook elkaar te begrijpen en samen keuzes te maken.
Dat is geen oorlog, ook geen wapenstilstand, maar een huwelijk waarin je beiden investeert.
Mooi om te zien dat een artikel van een paar regels zoveel reacties los maakt, ergo, er wordt een snaar geraakt die een ieder herkent.
De vraag nu is, wie schrijft het vervolg op dit artikel met een eerste stap naar de oplossing. Ik ben zeer benieuwd om te lezen hoe men deze uitdaging denkt op te lossen. Ik heb zo m’n ideeën, echter nooit te oud om te leren van anderen.
Wie biedt?