Het gaat niet goed met de samenwerking tussen it- en businessmanagement. Uit wereldwijd onderzoek onder achthonderd business- en it-managers van beheersoftwareleverancier CA blijkt dat een groeiende groep businessmanagers hun relatie met it omschrijven als ‘gespannen’, ‘geen onderling vertrouwen’ of zelfs ‘op voet van oorlog’. Er wordt slecht samengewerkt en van onderling vertrouwen is vaak nauwelijks sprake. Aan de kant van it is 31 procent het met deze typeringen eens.
Dit heeft tot gevolg dat de door veel directies gewenste focus op innovatie niet van de grond komt en bedrijven belangrijke kansen missen voor het genereren van extra omzet, het laten toenemen van het marktaandeel, het versnellen van time-to-market en het verhogen van de klanttevredenheid. Naar aanleiding van het onderzoek ‘Why IT needs to lead now: the innovation imperative’, wordt daarom een beroep gedaan op it-managers om deze kloof zo snel mogelijk te dichten.
Zorgen voor innovatie
Een kwart van de it-respondenten ziet it als een ‘autoriteit’ of ‘expert’ op het gebied van innovatie. In de businessorganisatie is slechts een vijfde (21 procent) het hier mee eens. Deze resultaten tonen aan dat it-managers, eerder dan hun zakelijke tegenhangers, geneigd zijn zichzelf aanjager van innovatie of innovatie-expert te noemen of van mening zijn dat zij over de benodigde vaardigheden bezitten om voor innovatie te zorgen. Businessmanagers beoordelen it echter beduidend lager op punten als kennis van de business, algemene vaardigheden en communicatieve vaardigheden.
‘Dit onderzoek over innovatie bevestigt dat de meerderheid van de it-middelen nog steeds wordt gebruikt om ‘het licht aan te houden’, zegt Marco van Lieverloo, country manager bij CA. ‘It is echter op een kritiek punt beland en zal moeten bepalen hoe inefficiënties verwijderd kunnen worden zodat bedrijfskritische projecten snel en flexibel kunnen worden opgeleverd. Het formaliseren, meten en belonen van innovatie zijn belangrijke eerste stappen om daadwerkelijk waarde voor de business te creëren. Deze stappen zullen helpen om het vertrouwen van de directie in de it-afdeling te vergroten zodat it de teugels rond innovatie in handen kan nemen.’
Behalen bedrijfssucces
Het onderzoek wijst ook op het belang van innovatie voor het behalen van bedrijfssucces. De ondervraagde business- en it-managers verwachten met innovatie vooral een hogere klanttevredenheid (86 procent), een snellere time-to-market (79 procent), een toegenomen winst (85 procent) en een groter marktaandeel (83 procent). Niet investeren in innovatie zal volgens ondervraagden resulteren in de onmogelijkheid om nieuwe klanten aan te trekken en nieuwe markten aan te boren (37 procent), in toenemende concurrentiedruk (32 procent) en verlies van omzet (31 procent).
Studie onder cio’s
Ook in de studie ‘The future role of the CIO: Digital Literacy’, dat onder 685 cio’s in 22 landen, waaronder Nederland, is uitgevoerd, geeft een vijfde van de cio’s aan dat de directie van bedrijven de impact van nieuwe en opkomende technologieën niet begrijpt. Deze ‘digitale ongeletterdheid’ op senior-level zorgt voor een afnemend reactievermogen van het bedrijf, gemiste business- en investeringsmogelijkheden, een zwakkere concurrentiepositie en een langzamere time-to-market.
‘Cio’s zijn in een goede positie om meer betrokken te raken bij de strategische discussies’, zegt professor Joe Peppard, directeur van het Information Systems Research Centre aan de Cranfield School of Management, in een toelichting op de onderzoeken. ‘Dit zal hen in staat stellen om aan te tonen hoe bepaalde digitale strategieën of projecten waarde kunnen opleveren.’
Primair staan business en IT ten dienste van de onderneming m.a.w ze moeten hun diensten gezamelijk aanwenden om de continuiteit van de onderneming te waarborgen.
Waarom deze twee partijen al jaren niet naar tevredenheid presteren moet naar mijn idee grotendeels gezocht worden in de samenstelling van de mensen. Mensen zijn “groepsdieren” en als in het wervingsproces voor een onderneming, b.v. als de business niet wordt betrokken bij het aannameproces, dan is de kans groot dat de groep niet effectief met elkaar zullen samenwerken en vice versa.
Kort gezegd: het wervingsproces van een onderneming moet beter opgezet worden (b.v. inzet van vakkundige mensen zoals vroeger door HR) om mensen aan te nemen die met elkaar kunnen samenwerken op basis van subjectieve zaken, naast kennis en ervaring.
@ Mickel,
Lijkt mij een leuke en mooie voor jou om te doen. Kan je meteen even je status van Computable Expert meer vorm en inhoud geven.
Menno, dank voor je feedback. Als werknemer van CA Technologies voel ik me geroepen om te reageren op jouw uitspraak dat je de naam CA Technologies niet koppelt aan innovatie.
Ik zie van dichtbij dat mijn werkgever juist erg veel aan innovatie doet, niet alleen op het gebied van cloud security, maar ook op gebieden als project- en portfolio management, zie dit mooie voorbeeld bij een van onze klanten Tata Steel (http://www.ca.com/us/news/Press-Releases/na/2012/Tata-Steel-Selects-CA-Technologies-to-Help-Accelerate-Innovation.aspx). Ook inzake service virtualisatie en turn-key cloud platform software hebben wij veel innovatieve software en services te bieden.
Zelfs op het mainframe platform bieden wij al een aantal jaren zeer innovatieve software aan om niet alleen de nieuwe generatie IT’ers snel op weg te helpen, maar waarmee we ook voor een belangrijk deel de kennisoverdracht van de huidige generatie mainframers vereenvoudigen.
Een oorlog win je door de juiste strategie toe te passen. Daarom steun ik Job ten Hagen in zijn opinie. Een keerpunt door o.a. de vraag te beantwoorden: “wat is de missie, de visie en het doel van de IT afdeling”. De antwoorden op deze vragen werkt de business (MT) samen met de IT uit. Daarmee is helder wat de business van de IT verwacht.