Er zijn managers die nog steeds denken dat zij topdown bepalen of medewerkers wel of niet hun eigen iPad en smartphone zakelijk mogen gebruiken. De jongste generatie medewerkers wacht echter niet af of de it-afdeling 'bring your own' officieel tot bedrijfsbeleid verklaart; ze doen het gewoon.
Jonge medewerkers skypen met klanten, tweeten werkupdates, versturen files via WeTransfer en gebruiken Facebook in contacten met collega’s. Ze gebruiken productivity apps als Evernote, Dropbox, LinkedIn en iWork zonder ook maar een seconde na te denken of het wel mag. Werknemers verwachten flexibel gebruik van eigen en zakelijke devices, toegang tot sociale media en mobiel werken. Maar liefst 45 procent accepteert in ruil daarvoor – bij een volgende baan – zelfs een lager salaris! Dat blijkt uit een internationaal onderzoek over de Workforce in 2020. Deze nieuwe generatie heeft weinig boodschap aan hiërarchische verhoudingen; een derde deel van de werkende digital natives respecteert de eigen it-organisatie zelfs niet. Het gaat hier echter wel om de groep die de volgende generatie topmanagers en professionals voor het bedrijfsleven moet opleveren.
Zonder digital natives sterven bedrijven (nog) sneller uit. Uit onderzoek van studentenuitzender ASA blijkt dat slechts 10 procent van de young professionals doorstroomt naar een hogere functie binnen hetzelfde bedrijf; grote bedrijven burnen talent. Dat betekent dat over een paar jaar veel bedrijven te maken krijgen met een tekort aan jonge medewerkers. Voeg daar aan toe dat de levensverwachting van bedrijven achteruit holt: in 1937 was de levensverwachting van een Amerikaans bedrijf uit de S&P 500 nog een respectabele 75 jaar, maar in 2012 is dat slechts 15 jaar. Daarna zijn bedrijven opgebrand, opgekocht of opgeknipt. Ook in Europa vertoont de levensverwachting van grote bedrijven een sterk dalende trend. Met andere woorden: grijzende topmanagers die niet opletten zien hun bedrijf niet alleen versneld, maar ook vergrijsd ten onder gaan.
Ceo’s doen er verstandig aan iets meer interesse tonen in de digitale leefstijl van de jongste groep medewerkers. En bij voorkeur tijdig, dus ruimschoots voordat deze groep de organisatie gedesillusioneerd heeft verlaten. In bedrijven waar veel werknemers nieuwe technologie gebruiken buiten de officiële servicecatalogus om, geldt bij vragen, problemen en support namelijk vaak de wet van ‘zoek-het-zelf-maar-uit’. Bring your own wordt fix your own.
Hoe haal je als it-organisatie 2020? Om te beginnen heeft de centrale it-afdeling waardering van de medewerkers nodig – bijvoorbeeld om hun medewerking te verkrijgen voor de zaken die echt belangrijk zijn zoals security, compliance en integratie. Die waardering van gebruikers kan groeien als ze kunnen terugvallen op uitstekende zelfservice – iets waar de digital native volkomen aan gewend is, maar waar it-afdelingen nog meters moeten maken.
Na de upgrade van mijn eigen iPhone 4S naar de 6.0 versie van het besturingssysteem werd de telefoon warm en liep de batterij razendsnel leeg. De oorzaak lag in de Facebook-app: een onlogische root cause die ik vond op een internetforum. Na het deleten was het probleem opgelost. Binnen een bedrijf kan je dit soort kennis als knowledge acticles beschikbaar stellen via zelfservice en interne communities. Zelfservice? Het is een eerste en logische stap in het charmeoffensief dat de it-afdeling hard nodig heeft en dat de generatie Y (en X) tot tevreden eindgebruikers kan maken. Een win-win.
De mix tussen werk en prive vervaagt. Organisaties zien dit graag gebeuren. IT afdelingen roepen dan alleen maar dat er security problemen ontstaan en geven vervolgens geen antwoord hoe dit op te lossen. Een charme offensief in de richting van support, kennis overdracht en middelen om het werken mogelijk te maken zoals de gebruiker wil binnen bestaande security policies. Innovatie op dit gebied is harder nodig dan regels star handhaven.
Treffend voorbeeld:
Onlangs mijn linkedin aangepast vanwege een nieuwe baan en binnen een paar dagen had ik als weer een recruiter achter me aan die voor een concurrent aan het scouten was.
Maar ja, dankzij internet onstaan er nieuwe sociale verhoudingen welke zo hun voor- en nadelen hebben. Maar als de drempel tussen prive en werk vervaagd vervaagd ook de binding met het bedrijf en dankzij de lagere sociale networking drempels is het makkelijker om kijken waar het gras groener is.
Maar om op de lange termijn te gaan voorspellen lijkt me koffiedik kijken.