Chipleverancier Intel moet computergebruikers duidelijk maken dat de pc niet meer bestaat, zegt directeur Noord-Europa Patrick Bliemer van Intel naar aanleiding van de jaarcijfers van Intel over 2012. Daaruit blijkt een verschuiving van omzet uit pc-gerelateerde producten naar producten voor datacenters. ‘Een rondje over de beurs CES heeft mij duidelijk gemaakt dat de pc zoals wij die kenden niet meer bestaat.’
Patrick Bliemer, binnen Intel onder andere verantwoordelijk voor de Benelux, voorziet dat pc-gebruikers de komende tijd in verwarring zullen raken. De aloude onderverdeling in desktop en laptop bestaat niet meer. ‘De pc heeft nu vele verschijningsvormen: als tablet, ultrabook, met draaibare aanraakschermen, dockingstations en aanhaaktoetsenborden, besturing via gebaren en spraakherkenning. Er zijn wel twintig verschillende subcategorieën in dit segment aan te wijzen. Dat leidt bij gebruikers ongetwijfeld tot verwarring.’
Die verwarring doet zich voor bij consumenten, maar via trends als bring your own device (byod) verplaatst die zich ook naar de zakelijke omgeving. De ultrabook is volgens Bliemer inmiddels een zakelijke formfactor geworden. ‘De eerste ultrabooks waren vooral bedoeld voor de consumentenmarkt, maar inmiddels zijn deze machines ook geschikt voor de veeleisende zakelijke gebruiker.’
Windows 8-tablets
Op het terrein van tablets ziet Bliemer eenzelfde ontwikkeling. ‘Daarin hebben wij het afgelopen jaar een inhaalslag gemaakt. De topmodellen van de Windows 8-tablet zijn inmiddels ook prima te gebruiken in een zakelijk omgeving.’ Het is volgens Bliemer aan de chipfabrikant om samen met de hard- en softwarefabrikanten en resellers de nieuwe hardware zo goed mogelijk in de markt te zetten. ‘Met een scala aan nieuwe apparaten, nieuwe features, moeten wij met al onze partners de markt voor pc’s weer spannend maken.’
Dat levert het komende jaar in de Benelux geen spectaculaire resultaten op, voorziet Bliemer. Hij ziet binnen zijn werkgebied (Benelux, Scandinavië en Finland) in grote lijnen dezelfde ontwikkelingen als voor Intel als geheel. ‘De zakelijke markt liep en loopt voor ons in 2012 en 2013 vrij goed door. Wel zie ik de markt voor het midden- en kleinbedrijf terugvallen.’
Design
Er is overigens een groot verschil tussen de markten van de Benelux en die in de Scandinavische landen en Finland. ‘In de noordelijke landen zijn de mensen minder negatief over de economie. De Scandinavische landen vallen dan ook buiten de euro-zone, Finland heeft daar wel mee te maken. Noorwegen is natuurlijk nog steeds een rijk land op basis van de olie- en gasindustrie.’
De Scandinaviërs zijn wel gevoeliger voor design, dan gebruikers in de Benelux. ‘Zweden is voor ons – ook wereldwijd gezien – de belangrijkste markt voor de ultrabook. Computergebruikers trekken daar de portemonnee voor een nieuw design, terwijl de prijzen daar echt niet lager liggen dan in de Benelux. Oké, door de economische crisis is de omzet gedaald, maar minder hard dan in de Benelux’, constateert Bliemer.
Smartphones
Intel-ceo Paul Otellini roemt zijn onderneming om de stappen die zijn gezet bij de introductie van chips voor smartphones, een markt die Intel tot voor kort nog niet bediende. ‘Er zijn nu zeven leveranciers die onze producten gebruiken in hun smartphones, begin 2012 waren dat er nog nul. Wij staan nu op de kaart’, zegt Bliemer. Een smartphone met Intel inside is nog niet beschikbaar op de Benelux-markt. Intel is wel in gesprek met een aantal partijen, maar die gesprekken bieden volgens Bliemer nog geen zicht op het verschijnen van een Intel-smartphone op de Benelux-markt.
Laat me niet lachen, wel nee.
Als dat gaat gebeuren had IBM nog in de PC’s gezeten.
Tevens rook ik Dan alleen nog maar sigaretten met Intel inside.
Zo niet, dan gooien ze hun eigen glazen in.
Dom (marketing)volk.
Bij marketing gaat het nu eenmaal om het verkopen van onzin.
Alles is toegestaan om de tegenvallende resultaten recht te zwammen.
Aleen…. zo’n vent die dat doet, ik bedoel zo’n meneer Bliemer…. zouden er in zijn kennissen kring nog mensen zijn die hem serieus nemen ? Binnen zijn arbeids omgeving zal dat zeker niet het geval zijn.
Jammer dat de journalist niet van de gelegenheid gebruik heeft gemaakt om door te vragen, zie voldoende statements waar ik wel meer over had willen lezen. dit had net zo goed een statement van de press officer kunnen zijn.
Gemiste kans!
@Johannes,
Lijkt me dat de titel van dit stuk uit de mond van de Intel man komt? Op de Intel website kom ik de Desktop/PC product-lijn gewoon nog tegen.
Leuk zo’n titel, maar Computable brengt wel ICT nieuws. Dan moet het inhoudelijk wel kloppen!
Bijzondere artikel en statement. Sluit me aan bij de opmerking dat dit een beetje apart opgezet is qua artikel. Schat zo in dat we de aankomende jaren, minimaal 10, nog PC’s hebben (of iets wat er op lijkt) en dat we daar “Intel inside” vinden.
Ben het eens dat het niet meer sexy is een PC, maar typen op een Tablet of telefoon is een uitdaging. Spraak is er nog niet zoals je graag wilt, en de bio-interface heb ik ook nog niet gezien in de winkel.
Ergo, de soep zal minder heet gegeten worden dan deze wordt opgediend, misschien door een robot met een Intel chip.