Vakcentrale CNV vindt dat er best over demotie gesproken mag worden bij ict-dienstverlener Capgemini, mits demotie niet als crisismaatregel wordt gebruikt. Het moet onderdeel zijn van een brede aanpak van de arbeidsmarkt op de langere termijn. ‘Wat Capgemini wil is geen demotie, maar een botte bezuiniging', zegt CNV-voorzitter Jaap Smit in het Financieele Dagblad van 18 januari 2013.
Demotie is een onderwerp dat gevoelig ligt, weet ook CNV. Toch moet er over dit onderwerp gesproken worden, meent Smit. Hij wil dan vooral praten over het loongebouw in relatie tot de arbeidsmarkt van morgen. Over de aanpak van Capgemini is hij minder te spreken.
Demotie als crisismaatregel
Smit wijst erop dat Capgemini abrupt een maatregel wil invoeren waarvan een hele groep mensen slachtoffer wordt. ‘Op die manier is demotie een crisismaatregel, en daar ben ik op tegen’, zegt hij. Smit roept op tot hervorming en modernisering van arbeidsvoorwaarden en de arbeidsmarkt.
De oproep van Smit vindt nog geen gehoor bij werkgevers, laat de CNV-voorzitter weten. Hij merkt dat er weinig animo aan werkgeverszijde is om serieus naar hervorming van arbeidsvoorwaarden te kijken. Hij wijst erop dat een werknemer niet als kostenpost gezien moet worden, maar als een mens van vlees en bloed die een relatie aangaat met een werkgever. Dit ziet hij niet bij Capgemini terug. Smit: ‘Capgemini vraagt nu om loyaliteit en solidariteit, maar waar is die loyaliteit aan de andere kant?’
Salarisverlaging of bijscholing
Capgemini vroeg onlangs zijn duurdere werknemers om tot maximaal 10 procent van het loon in te leveren. Als argument voert de ict-dienstverlener aan dat het salaris niet meer strookt met de marktwaarde van de in te zetten ict-professionals. Deze maatregel maakt onderdeel uit van het transformatieprogramma Turnaround. Professionals die geen loon willen inleveren, moeten van Capgemini hun waarde door middel van bijscholing gaan opkrikken.
Naast deze kostenmaatregel maakte Capgemini ook bekend een detacheringsmakelaar op te zetten. Dit om op prijs in de markt te kunnen concurreren. Ook kondigde de ict-dienstverlener aan dat het zo min mogelijk lokale diensten gaat ontwikkelen. Capgemini gaat dit doen in lagelonenlanden, zoals India.
@Sjoerd,
Het zou de bestuurders (vaak ook van oudere leeftijd) sieren om solidair te zijn en ook een loonsverlaging te accepteren. Zou de besprekingen met de vakbonden ook makkelijker maken. Blijft dat je ook als oudere werknemer aan je marktwaarde moet werken. Het hoge salaris moet je wel verdienen. Wil of kun je die race niet meer bijhouden dan is genoegen nemen met iets minder salaris helemaal niet zo’n gekke optie.
@Mickel van der Horst, Harry
Het is een feit dat we in Nederland een andere levensstandaard hebben dan mensen in Oost Europa en India. Wonen is hier bijvoorbeeld nu eenmaal duurder dan daar.
Mensen hier zijn dus standaard `te duur`.
@Maarten Oberman. Goed plan Maarten, en jij bent de eerste (vreemd genoeg) die nadenkt over waar het omgaat, namelijk de afnemer. Dat is de spreekwoordelijke spijker met kop. Wat is de klant/opdrachtgever bereid te betalen, welk winst voordeel zit hier voor hem/haar in, en niet de discussie hoe hoog is het voordeel voor de aannemer. Het lijkt er hier op dat klanten er zijn ten behoeve van de detacheerders. Detacheerders of beter gezegd de hele ICT bestaat bij de gratie van de business van de klanten en niet andersom. Het eerste wat een klant ook wil is continuiteit in zijn/haar bedrijf. Ik heb pas meegemaakt dat een klant een europees (oostenrijks) pakket had aangeschaft en de softwareboer de hele tent had verkocht aan Hongaren, nu moest de klant zijn service, support en onderhoud gaan halen bij Hongaren die geen Engels of Duits (laat staan Nederlands spreken). Is een klant (degene die betaald) bereid het risico te nemen dat als het hier ophoud zijn/haar specifieke bedrijfsapplicatiekennis in India of ergens anders ligt? Is inkopen buiten de EU verantwoord ondernemen? (denk hierbij aan de discussies over arbeidsomstandigheden in de fabrieken van Apple en Nike.)
Dus bij een op het marktprincipe gestuurd bedrijf mag nu wel genivelleerd worden ??
Althans bij oudere werknemers.
Dan toch ook maar de bonusnemers en aandeelhouders, lijkt mij zo !!