Aangezien de meesten van jullie nu vast druk bezig zijn met het plannen van strategieën voor 2013, wil ik een ideetje delen. Als je denkt aan offshoring, zal je eerste gedachte zijn ‘ah, lage kosten’. Maar is dit wel écht het geval en is dat wel de belangrijkste reden waarom je offshoring of nearshoring op je agenda zet voor 2013?
Drie weken geleden bezocht ik ons Indiase kantoor samen met een van onze klanten. We hadden een fantastische tijd en dankzij de vluchten en het gezamenlijke hotel konden we veel bespreken. Een van de voornaamste dingen die hij noemde was dat offshoring eigenlijk niet om de kosten draait. Wat hij niet duidelijk voor ogen had voordat hij met onze samenwerking begon (hij zei dat hij ons gekozen had omdat wij een goed verhaal hebben), was dat de voordelen voor hem niet (alleen) de lage kosten waren. Ook al is het goedkoper om iemand uit India in te huren, waren er drie dingen die hem opvielen.
Ten eerste krijgt hij zeer getalenteerde programmeurs tot zijn beschikking die in Nederland moeilijk te vinden zijn. Hij had genoeg tijd om met Hari, zijn belangrijkste php-programmeur, te praten en realiseerde zich dat hij een slimme vent is. Omdat we al het werk op afstand via Skype doen, kijken we hier nog wel eens overheen. Communicatie barrières weerhouden ons er wel eens van om de echte waarde in de persoon te zien, dus een persoonlijke ontmoeting is essentieel voor succes op de lange termijn.
Ten tweede heeft hij een flexibiliteit die hij nooit zou krijgen met lokale werknemers. Deze flexibiliteit kan verschillen per aanbieder maar over het algemeen is het veel gemakkelijker om een contract met onze offshore ontwikkelaar te stoppen dan met een lokale werknemer. Dit hangt samen met het derde aspect, schaalbaarheid. Deze klant is een nieuw software product aan het lanceren. Investeringen in het begin moeten gering blijven, maar zodra het aanslaat heeft hij snel meer ontwikkelaars nodig. In India is het veel makkelijker om ontwikkelaars te vinden dan in Nederland dus wij konden binnen korte tijd het team opschalen.
Dat zijn de zakelijke motieven. Het laatste motief word denk ik vaak vergeten; het is leuk. De meeste mensen vinden het leuk om te reizen, mensen uit andere landen te ontmoeten en nieuwe gebieden te verkennen. We doen dit elk jaar als we op vakantie gaan. Dus waarom combineren we zakelijk niet met de leukere dingen in het leven? De tijd die ik met mijn klant in India heb doorgebracht was schitterend, alsof ik met een vriend op vakantie was. Zij hebben ook van India genoten en werden geïnspireerd door de mogelijkheden en de ontwikkeling van India.
Ik zou voorstellen om offshoring op je agenda te zetten voor 2013 en het gewoon te proberen! Begin met één of twee programmeurs die je zelf selecteert, krijg ervaring in het opzetten van de juiste internationale communicatie routines en breidt je team uit zodra je ziet dat het ook voor jou werkt.