FNV Bondgenoten zegt de open uitnodiging van Ron de Mos, algemeen directeur CGI (Logica) Nederland, graag aan te nemen om als bedrijfstak te praten over de discussie die is ontstaan over loonoffers van oudere werknemers. De Mos is ook bestuurslid van branchevereniging Nederland ICT. Die houdt begin februari een bestuursvergadering.
De Mos stelde in een interview met Computable dat hij als nieuw bestuurslid van branchevereniging Nederland ICT het vraagstuk van het omgaan met oudere werknemers en hoge salarissen op de agenda zal zetten. Woordvoerder Michel van Schie van Nederland ICT zegt dat op 6 februari 2013 de eerstvolgende bestuursvergadering gepland staat. ‘Daar zal het onderwerp ongetwijfeld worden behandeld. Of dit leidt tot een branchebreed overleg waar Nederland ICT een rol in speelt, valt nu nog niet te zeggen. Wat natuurlijk meespeelt is dat arbeidsvoorwaarden tot het competitieve domein van bedrijven behoren. Of er bereidheid bestaat om hierover een branchebreed initiatief op te zetten, zal nog moeten blijken.’
FNV Bondgenoten vindt dat een loonoffer niet het probleem mag worden van de individuele werknemer die zelf weinig aan zijn situatie kan doen. De vakbond roept ict-ondernemers in Nederland op om als branche met de bonden het gesprek aan te gaan.
Open brief
Deze oproep staat in een open brief op de website van FNV Bondgenoten, opgesteld door de bestuurders voor de ict-sector, Bob Bolte, Ger Klinkenberg en Fred Polhout. Zij krijgen de indruk dat de huidige vraag om een loonoffer bij grote ict-dienstverleners als CGI en Capgemini is ingegeven door de omstandigheden dat de tarieven zodanig worden verlaagd dat medewerkers niet meer kostendekkend kunnen worden weggezet. Hierover wil FNV Bondgenoten namens zijn leden in gesprek gaan met de ict-werkgevers. Een inzet van een extra scholingsinspanning zou voor die medewerkers kunnen helpen, zodat zij in de toekomst tegen een hoger tarief kunnen worden weggezet.
Volgens de vakbond hoeft er geen taboe op het onderwerp te rusten. Maar dan moet zo’n tijdelijk loonoffer gekoppeld zijn aan een werkgelegenheidsgarantie. Pas dan vindt er een volwassen uitruil plaats tussen de werkgever en de werknemer en steken beiden hun nek uit om een reëel probleem op te lossen. Volgens de vakbondbestuurders is deze insteek niet te horen bij de ict-bedrijven die nu in het nieuws zijn.
Ondernemersrisico
De bestuurders wijzen er op dat veel werknemers ooit werkzaam zijn geweest bij een ander bedrijf of instantie, maar na een uitbestedingscontract bij een grote ict-dienstverlener terecht zijn gekomen. Hun oorspronkelijke werkgever deed dit omdat ze met outsourcing een kostenvoordeel konden bewerkstelligen. Veel van die werknemers troffen bij het bedrijf een loongebouw aan waarin ze niet pasten. Ze verdienden te veel.
Dit probleem werd vaak financieel opgelost tussen de uitbestedende en de ontvangende partij. De ervaring van de vakbond is dat de betrokken werknemers uiteindelijk de prijs zijn gaan betalen. Vaak werd hun loon bevroren. En nu worden ze als te duur aangemerkt. Maar dit risico is natuurlijk bewust genomen door de overnemende partij. Een loonoffer aan deze groep vragen is onredelijk. Het behoort tot de ondernemersrisico’s.
Kennelijk zijn er werkgevers die moeite hebben het beste uit mensen te halen, zelfs wanneer al is bewezen dat ze grote toegevoegde waarde kunnen bieden. Goed dat hier aandacht voor is.
Aannemende dat werkgevers zorgvuldig en zelfs terughoudend omgaan met salaris verhogingen, is de stelling bewezen dat deze mensen veel waarde kunnen toevoegen voor een bedrijf.
Misschien ook goed te bespreken hoe een deel van het ondernemersrisico bij (deze) medewerkers neergelegd kan worden. Nu vallen de lusen en lasten daarvan vaak bij het bestuur. Het lijkt mij dat er over gesproken kan worden dit meer over de medewerkers te verspreiden.
Kort samengevat: Je neemt een afdeling over en krijgt daar geld voor en even later gooi je de mensen eruit en vervang je ze voor goedkoper personeel.
Ben daar dan gewoon eerlijk over…
“…dat medewerkers niet meer kostendekkend kunnen worden weggezet…….”
Treffende woordkeuze!
Ik zou het veel verstandiger vinden als de ICT branche stopt met prijsdumpen en gewoon weer overgaat tot het eisen van gezonde tarieven voor de mensen die ze uitlenen.
Het feit dat Cap, Logica en dergelijke er denken goed aan te doen op prijs te concurreren (in mijn ogen hoogst onverstandig) is op lange termijn heel onverstandig. Ze snijden hiermee in hun eigen vlees. Dat vragende partijen proberen voor een dubbeltje op eerste rang te zitten eveneens. Zij krijgen projecten die te lang duren en te lage kwaliteit opleveren.
Beste oplossing: de hele ICT branche weigert mee te doen aan deze uitverkoop, en focust weer op een gezonde toekomst, met gezonde marges.
Het aller belangrijkste is natuurlijk de mens. Dat we zoals in deze artikelen ook genoemd wordt, zo met elkaar om gaan is een puntje waar we zelf eens naar moeten kijken.
Echter, naast de mens is er de economie. Deze heeft als doel, winst maximalisatie. En de mens is hierin in de ultieme, een zeer gevoelloze vorm, onder geschikt.
De wereld is niet zwart wit. Kortom, we moeten een oplossing vinden, en het liefste een die beide kampen zo goed mogelijk bedient. Echter, deze humanistische insteek met het nemen van de verantwoording waar deze ligt is niet altijd mogelijk aangezien verantwoordelijke al weg zijn cq er geen echte verantwoordelijke aan te wijzen is. Kortom, nu heb ik een stuk geschreven en nog steeds geen oplossing.
De oplossing is er een die altijd verliezers oplevert en bedrijven hebben gekozen er een te kiezen die de minste verliezers oplevert, ergo geld inleveren, trainen en weer een waarde creatie potentieel bij je mensen creëren en verder gaan en zij die niet terug willen in salaris hebben maar 1 mogelijkheid en dat is ontslag.
Ook al heb je mensen overgenomen van andere partijen en zit daar een winst bejag component in, ik ben van mening dat de medewerker ook aan zijn eigen waarde creatie potentieel zijn gehele leven dient te werken en niet afwacht tot dat hij of zij in deze situatie komt.
Kort om, op een fatsoenlijke wijze starten met een flexibelere arbeidsrecht situatie in welke eenvoudiger mensen aangenomen kunnen worden en ontslagen zal de economie en de mens uit eindelijk alleen maar goed doen. Wellicht dat men dit stuk als scherp en vanuit de manager, ondernemer geschreven ervaart. Ik ben ook maar een werknemer, maar wel veel bezig met ontwikkeling en mijn waarde te vergroten en tot nu toe altijd een inkomsten bron gehad.
Last but not least, help elkaar, maar wijs mensen ook op hun eigen verantwoording. Bedrijven zijn geen charitatieve instellingen, en een starre arbeidsmarkt belemmert innovatie, net wat we nodig hebben.
@Mickel
De economie is geen wezen, god, of iets met een wil. De economie is simpelweg een model van economen. De economie is geen gegeven, noch, iets waar we maar mee te leven hebben of ons aan moeten onderwerpen.
De economie is ook geen geloof met dogma’s met marktwerking als de levenswijze.
Economie is wel dat je beloning in verhouding staat tot je prestatie. Daar zit bij veel ICTers (veelal de oudere) scheef. Niet zo gek dat dat in krappe tijden gaat knellen. In goede tijden hebben deze medewerkers er veel bij gekregen. Nu moet er wat af. Niet zo gek.
Bij een te starre houding tav belonings verlaging is het alternatief voor de werkgevers een reorganisatie. Daarbij zullen veel oudere medewerkers thuis komen te zitten (wel met een eenmalige vergoeding). Dit lijkt me toch ook niet echt een aantrekkelijk vooruitzicht.