Internetbureau eFocus heeft de interactieve ontmoetingsplek voor melkveehouders Melkweb voor FrieslandCampina opgezet. De zuivelcoöperatie brengt zo zijn leden bijeen om als geheel de concurrentiepositie te versterken. eFocus is verantwoordelijk voor strategie, ontwerp en ontwikkeling van Melkweb. Informatiedeling, kennisverhoging en onderlinge interactie staan centraal waarmee de bedrijfsvoering kan worden geoptimaliseerd.
Alle leden-melkveehouders uit Nederland, België en Duitsland (ongeveer negentienduizend) hebben een gebruikersaccount. Hierdoor kunnen zij kennis delen en deelnemen aan discussies. Daarnaast hebben zij toegang tot eigen actuele bedrijfsdata, zoals de melkuitslagen en Foqus planet-uitslagen, het kwaliteits- en duurzaamheidssysteem van FrieslandCampina. Administratieve wijzigingen kunnen via Melkweb worden doorgegeven en melkveehouders kunnen zich aanmelden voor bijeenkomsten van FrieslandCampina.
eFocus heeft data en kennis gekoppeld en maakt deze via Melkweb beschikbaar voor de melkveehouders. Actuele en relevante (vak)kennis wordt aangeboden, naast de uitslagen en cijfers, zodat melkveehouders hun prestaties kunnen verbeteren. Bovendien worden door het delen van inzichten, concrete adviezen en tips geboden om daadwerkelijk een verbeterslag te kunnen maken.
Doorontwikkelen en optimaliseren
‘Het nieuwe Melkweb ondersteunt de strategie van FrieslandCampina’, zegt Carolien Roseboom, teammanager Melkweb bij FrieslandCampina. ‘Het nieuwe Melkweb biedt ons een geschikt platform om informatie te delen en interactie te voeren. Dit helpt om onze ambitie te realiseren de meest aantrekkelijke zuivelonderneming te zijn voor onze leden-melkveehouders. Met Melkweb als online servicekanaal kunnen we meerwaarde voor hen creëren. De basis staat en nu gaan we doorontwikkelen en optimaliseren.’
‘FrieslandCampina en eFocus werken al een aantal jaren samen’, zegt Auke van Urk, directeur van eFocus. ‘De totstandkoming van Melkweb is hier een prachtig voorbeeld van. We hebben nauw samengewerkt met de melkveehouders, zodat het nieuwe Melkweb op hun wensen aansluit. Ook door de koppeling met de backoffice-systemen van FrieslandCampina is de volwassenheid van het platform vergevorderd.’