Na de mislukte softwareupdate om de performance van het Mijn UWV-portal te verbeteren, proberen de betrokken leveranciers IBM en Unisys de oude situatie van medio december te herstellen. Is die weer in de lucht dan wordt gekeken hoe er alsnog een vernieuwde portal kan worden gebouwd. Intussen is het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) noodgedwongen overgegaan tot het printen en versturen van de betaalspecificaties van uitkeringsgerechtigden.
De website Mijn UWV ligt al een week plat. Via de site worden normaal gesproken betaalspecificaties digitaal verstuurd en kunnen mensen de status van hun ww-aanvraag bekijken, wijzigingen via e-formulieren doorgeven en een jaaropgave downloaden. Werknemers kunnen er met hun DigiD controleren of hun arbeidsverleden correct staat weergegeven.
Mijn UWV is ontwikkeld binnen een .Net-framework, werkt met een Oracle-database en draait op een Wintel-platform. Door het groeiend aantal werklozen kampte de site, die al een aantal jaren in de lucht is, afgelopen december met performanceproblemen. Om die op te lossen voerden de leveranciers IBM en Unisys samen met de ict-afdeling van het UWV een software-update door. ‘Die haalde echter het systeem onderuit’, vertelt Wessel Agterhof, woordvoeder van de uitvoeringsinstantie.
Dig-iD
De oorzaak van de crash is nog steeds onduidelijk, zegt Agterhof. Daarbij speelt mee dat testen lastig is omdat het achter een DigiD-omgeving plaatsvindt. ‘De softwareupdate is wel getest, maar eigenlijk beschikt het UWV over te weinig nep-inschrijvers – niet-bestaande DigiD’-inlogcodes en Burgerservicenummers – voor een soepel testtraject. Wij zijn benieuwd hoe andere instanties die met DigiD werken daarmee omgaan.’
Volgens Agterhof komt dit in de evaluatie met de leveranciers zeker op tafel, net als het achterhalen van de oorzaak. Maar eerst moet het portaal weer in de lucht. Er is daarom voor gekozen om de oude situatie van half december – en de performanceproblemen voor lief te nemen – weer te herstellen. De zegsman verwacht dat dit op zeer korte termijn is gerealiseerd, maar kan geen harde datum noemen. Wanneer de oude site weer draait, gaat het UWV met de leveranciers een planning maken voor een vernieuwd en wel beter presterend portaal.
Per post
Het UWV heeft inmiddels een telefonische helpdesk ingericht die ook in het weekeinde bereikbaar is voor het doorgeven van wijzigingen of andere vragen. Ook heeft het UWV besloten de betaalspecificaties tijdelijk weer te printen en per post te sturen. De uitkeringsinstantie heeft beloofd geen sancties te zullen opleggen wanneer een wijziging te laat binnenkomt. ‘Gelukkig hebben we nog veel ervaring met handmatige en papieren verwerking van dit soort processen. Daardoor konden we de gevolgen van de crash opvangen’, aldus Agterhof.
Afgelopen december kapte het UWV ook al met performanceproblemen rond de vacaturesite Werk.nl. Die problemen zouden na het doorvoeren van een aantal verbeteringen zijn opgelost. Woordvoerder Agterhof stelt dat deze website momenteel goed draait, net als de organisatiewebsite Uwv.nl.
…Een voorbeeld van de juiste man op de verkeerde plek.