De Amerikaanse computerbouwer Dell verdwijnt mogelijk van de effectenbeurs. Oprichter Michael Dell is volgens de Amerikaanse financiële pers in gesprek met de twee investeringsfondsen Silver Lake en TPG Capital over een bod op alle uitstaande aandelen. Het van de beurs halen van Dell kost de investeerders naar schatting zo’n twintig miljard dollar (vijftien miljard euro).
De gesprekken over het mogelijke vertrek van de beurs van computerbouwer Dell werden op 14 januari 2013 als eerste gemeld door het Amerikaanse financiële persbureau Bloomberg. Dell is de twee na grootste producent van desktops, laptops, servers en storage-apparatuur. Beleggers reageerden enthousiast: het aandeel Dell schoot met 13 procent omhoog naar het hoogste koersniveau in anderhalf jaar.
Oprichter Dell heeft volgens financiële experts een aandeel van 14 procent in de naar hem vernoemde hardwareleverancier. Hij zou het bedrijf naar verluidt ook na het vertrek van de beurs blijven leiden. De investeringsmaatschappijen zouden het benodigde geld kunnen bijeenbrengen in samenwerking met een zakenbank en enkele pensioenfondsen.
Bij Dell loopt het niet erg lekker, nadat het de afgelopen tijd marktaandeel heeft verloren aan concurrerende leveranciers als HP en Lenovo. Het bedrijf zit midden in een gedaanteverwisseling, van hardwareleverancier naar aanbieder van diensten met hoge marges voor afnemers in het bedrijfsleven en bij de overheid. Te oordelen naar de aandelenkoers, lopen beleggers nog niet echt warm voor deze plannen.
Afzetdaling
In het vierde kwartaal van 2012 zag Dell de afzet van desktops en laptops met ruim een vijfde terugvallen, meldt marktonderzoeker IDC. In het derde kwartaal was de winst al teruggevallen met 47 procent.
Michael Dell startte de computerbouwer in 1984 met een startkapitaal van duizend dollar in zijn studentenkamer. Het bedrijf werd groot met het leveren van computers gebouwd volgens de wensen van de klant, die de apparatuur via internet bestelden. Na zijn vertrek als algemeen directeur in 2004 raakte Dell in zwaar weer. In 2007 keerde Michael Dell terug aan het roer. Vervolgens kreeg het bedrijf te maken met de wereldwijde recessie en de opkomst van alternatieven voor pc’s zoals de tablet-computer.
Latitude 10
Recent introduceerde Dell de Latitude 10 tablet, ontwikkelt voor Windows 8. Ook in Nederland heeft het bedrijf de afgelopen jaren een grote verandering doorgemaakt, vertelde directeur Nederland Jeannine Peek in november 2012 aan Computable. Dell staat niet in de Computable-100 ranglijst van belangrijkste ict-bedrijven van Nederland omdat het bedrijf geen specifieke cijfers publiceert over de Nederlandse markt.
Wellicht het begin van een nieuwe trend. Dell, een zeer mooi bedrijf die zich opnieuw gaat uitvinden. Dat soort processen lopen vaak met veel hobbels, en dan is een grote diverse meekijkende groep aandeelhouders met precieze wensen, niet ideaal.
Kortom, haal je club van de beurs en vindt je zelf opnieuw uit. En dan terug de beurs op. Ik kan de redenering goed volgen. De vraag blijft wat dit voor de organisatie an sich gaat betekenen. Ik kan me voorstellen dat de aankomende paar jaar een periode van enorme transformatie zal zijn en dat gaat niet zonder slag of stoot zoals een ieder kan voorstellen. Dell heeft bijna alle grote veranderingen langs zich heen zien gaan, dienstverlening, mobility, software, social media. Ook een paar te pakken gehad, storage, cloud en haar geweldige operating model.
Laten we dit met z’n allen goed volgen, dit wordt in ieder geval een interessante situatie als dit echt gaat gebeuren. Ik wens de heren aan het stuur veel wijsheid en succes.
Stof tot nadenken.
Stel…
Mijn keuze wordt bepaald tot broodje jonge, belegen en/of oude kaas.
Geen broodje kaas meer in town.
Ga ik broodje ham of salami eten met een goed glas melk.
So what up – wie wordt daar anders van?
Niet gek doen!
’t Heel simpel, zorg dat je product weer ‘sexy’ wordt.
Dell was dit in het verleden wel, nu allang niet meer.
Prijs is niet interessant, als deze maar een beetje meeloopt met HP.
Idem voor service en ondersteuning – concurrentie in de gaten houden.
Tevens, voor echte aantallen, is hun levertijd natuurlijk veel te lang.
Komt nog bij, voor de consument (de grootste afnemer) is hun website Totaal niet duidelijk en haakt derhalve snel af.
Dell is inmiddels een aanbieder van sneeuwschuivers in de zomer.
Ik zou het wel weten.
Sexy en snelheid verkoopt – ’n beetje del laat zich derhalve dan ook snel ‘pakken’:D