Back-up van data veel mensen en bedrijven worstelen er nog steeds mee. Goed om de basics nog eens te bekijken. De precieze invulling is dan nog te bepalen en ook zaken als hoelang moet je de back-ups bewaren. Waarop maken we die back-up? Ik geloof in de juiste tools voor het werk dat gedaan moet worden. Meestal is dat een combinatie en niet maar één product. Zo ook voor back-up producten.
Waarom maken we een back-up? Om een restore te kunnen doen natuurlijk, want we doen al dat werk niet voor de lol. Hoewel er mensen zijn die back-ups maken omdat het moet en niet verder kijken. Waaraan moet een solide back-up voldoen? Daarover kunnen we discussiëren maar in basis is het 3-2-1. 3: Drie kopieën van de data; 2: Op tenminste twee verschillende media, dus niet die drie kopieën op dezelfde disk of hetzelfde systeem ; 1: Waarvan één op een andere locatie, dan ben je beschermd tegen problemen met de locatie.
Uit een recente studie blijkt dat 70 procent van de bedrijven een combinatie van disk en tape gebruikt voor hun back-up. De overige 30 procent gebruikt alleen disk, tape of cloud als back-up doel. Dus het merendeel maakt hun back-up eerst naar disk en daarna naar tape. De rol van tape is dus nog zeker niet uitgespeeld. Sterker nog door eerst naar disk en dan pas naar tape de back-up te maken houdt disk tape in leven omdat ze elkaar versterken. Disk is goed in het herstellen van een enkele file en heeft weinig moeite met wisselende snelheden. Tape is zeer goedkoop en uitermate snel voor een volledige restore
Verder is het ook zo dat er nog steeds geen afname van verkochte tape capaciteit is waar te nemen. De laatste cijfers laten zien dat er per kwartaal 5 ExaByte aan enterprise tape media verkocht wordt en 6 ExaByte aan server disk capaciteit (alles wat voor servers gebruikt wordt in- en extern). Dus de markt gelooft nog steeds volop in tape.
Cloud is een nieuwe back-up doel. Vandaag de dag zeer geschikt voor kleine bedrijven maar ook als extra kopie. Dan is het belangrijk dat je voldoende bandbreedte hebt en met name voor de restore. Want een restore van een paar Terabytes vanuit de cloud kan wel even duren. Hoe maak jij je back-up?
Ik zal een simpel voorbeeld geven hoe ik mijn eigen privé bestanden back-up (qua omvang zijn het vooral digitale foto’s). Ik maak op twee externe usb-diskjes een kopie van mijn foto’s met SyncToy. Dat zijn dus in totaal drie kopieën. Het zijn verschillende merken diskjes, dus het is zeer onwaarschijnlijk dat ze op hetzelfde moment beide de geest geven. Eén van die diskjes sla ik op buiten mijn huis, de andere ligt gewoon in de lade van mijn bureau. Dus breekt er brand uit thuis of neemt een dief mijn laptop en externe disk mee dan heb ik nog mijn andere disk over met mijn foto’s.
Uiteindelijk zijn de onderliggende vragen: RPO, RTO en kosten. Recovery Point Objective: als er iets gebeurt, hoe veel tijd mag er verloren gegaan zijn of naar welk moment moet ik terug kunnen. Is dat een dag, een uur, een kwartier, een minuut of nog minder. Recovery Time Objective: hoe lang na een calamiteit moet ik mijn data terug hebben. Ook hier is dat een dag, een uur, een kwartier, een minuut of nog minder. En wat mag dat kosten. Want iedereen wil natuurlijk een RPO en een RTO van vrijwel nul, maar meestal willen we dat überhaupt niet betalen.
Voor de meeste bedrijven is het ook nog eens zo dat de ene data belangrijker is dan de andere en dus data of applicaties verschillende klassen van RPO en RTO hebben. Het probleem is vaak dat de it-afdeling niet de juiste prioriteiten kan stellen en vaak alles op één hoop gooit. Dus de discussie moet gevoerd worden met de business. Tenslotte wanneer heb jij voor het laatst gecontroleerd of je een restore kunt doen?
IT heeft complexe aspecten : synchronisatie, dependencies, states, locking, performance, virtualization, maar ook communicatie, profileren, verantwoordelijkheid, documentatie, security.
Dit artikel gaat toch echt gewoon over waar een backup/restore aan moet voldoen (sommige data moet snel en/of mag nooit falen (risicospreiding), andere mag langzaam en/of is niet zo vreselijk als het misgaat). En dan testen dat die doelen behaald worden. Op te lossen door afspraak met business + testprocedure. Klaar.
Natuurlijk gaat het dan nog mis, omdat business onhaalbare doelen stelt, maar die afspraken en commentaar van je IT club, leg je ergens vast in je documentatie.
@ All,
Data classificatie blijft key bij back-up oplossing. Classificeer eerst je data. Definieer dan je RPO/RTO en kijk dan pas naar de techniek.
En niet in tegenovergestelde volgorde.
@Reza, een backup is geen archief. En een archief moet je ook onderhouden (lees technologie refresh enzo om het duurzaam te maken en houden).
@Ewout, ik brand die foto’s niet op DVD om meerdere redenen. 1) ik zou er te veel DVD’s voor nodig hebben. 500GB is zo’n 55 DVD’s dat is te veel werk. En ja ik gooi ook niet graag foto’s weg. Ik lijk wel een normale gebruiker 🙂 2) USB drives zijn niet duur en handiger dus waarom zou ik het anders doen?
@Maarten, goed bewaard kan (LTO Ultrium) tape zo’n 30 jaar op de plank liggen en nog terug gelezen worden. Of dat allemaal verstandig is en of je de hardware/software nog hebt om er wat mee te kunnen is een ander verhaal natuurlijk. Nogmaals backup is geen archief. Bij archief is het inderdaad belangrijk om te kijken naar duurzaamheid en dan komt ook het formaat van de data om de hoek kijken.
@PaVaKe, dat klinkt meer als een archief vraag.
@Ruud, sorry ik had even niet door dat dit zo’n hot onderwerp was geworden.
@mauwerd, het aantal reacties verraste mij ook wel wat. Maar geeft wel aan dat backup en restore nog niet weg te denken is en geen sinecure blijkt. Dat zie ik dus ook vaak bij klanten.