De ondernemingsraad (or) van het Kadaster heeft de directie negatief geadviseerd over de voorgenomen outsourcing van het datacenter naar Capgemini. De directie bestudeert dit advies en komt binnen een paar weken met een reactie. Afgelopen najaar sloot zij nog een sociaal akkoord met de vakbonden voor de negentig ict-medewerkers die, als zij hun huidige werk willen behouden, naar de automatiseerder moeten overstappen.
Het sociaal akkoord heeft de ondernemingsraad van het Kadaster niet kunnen overtuigen om een positief advies af te geven. Secretaris Nico Somerwil wil echter geen toelichting geven. Hij zegt in een reactie: ‘We hebben met de bestuurder afgesproken niet eerder verder/breder te communiceren dan dat er een formele reactie van de bestuurder is gekomen op het door ons gegeven advies.’
Ook woordvoerster Carla Mulder van het Kadaster kan geen inhoudelijke reactie geven. Zij stelt: ‘De directie bestudeert dit advies en neemt daarna een beslissing over het vervolg. De or en de directie gaan gedurende dit proces niet in op de inhoud van het advies. Naar verwachting volgt binnen een paar weken een reactie van de directie.’
Onbegrip
Het Kadaster wil de ict-taken op het gebied van kantoorautomatisering, werkplekbeheer en rekencentrumdiensten uitbesteden. In maart 2012 won Capgemini de aanbesteding hiervoor. Het contract tussen Capgemini en de landelijke organisatie voor het registreren en verstrekken van vastgoedgegevens zou voor tien jaar worden afgesloten.
Nadat de vakbonden en de directie na lang onderhandelen tot een akkoord waren gekomen, moest alleen nog de ondernemingsraad een advies geven. Alleen vonden bij het Kadaster eerst nieuwe or-verkiezingen plaats. De directie wilde het liefst een advies over het uitbestedingsplan van de oude medezeggenschapsraad, omdat die in het dossier was ingewerkt. Al is het maar de vraag of de oude or wel positief zou hebben geadviseerd. Er heerst veel onbegrip over de uitbestedingsplannen. Het merendeel van de medewerkers, vertegenwoordigd door de belangengroep Bezorgd Datacenter, blijkt ook niet naar Capgemini te willen. De oude or vond eigenlijk dat het Kadaster via een intern verbetertraject de ict kan verbeteren in plaats van via een miljoenen kostend uitbestedingstraject.
Projectleider vertrokken
Saillant detail is dat de architect van het plan, chief information officer en mede-bestuurslid Arco Groothedde, na de zomer van 2012 bij het Kadaster is vertrokken. Hij zette zijn carrière elders voort en werd afgelopen september directeur van Trans Link Systems, de beheerorganisatie van de chipkaart. Volgens zegsvrouw Carla Mulder past zijn vertrek bij een besluit dat al in 2005 was genomen. ‘Toen al is voorzien dat de raad van bestuur op termijn terug zou gaan van drie naar twee personen. Dat moment was eind 2012.’
Toch is de algemene opvatting dat het bij ingrijpende uitbestedingstrajecten niet handig is dat de projectleiding wijzigt. Mulder wijst er op dat Groothedde werkte binnen een collegiaal bestuur van het Kadaster en dat beide andere bestuurders ook betrokken zijn bij het traject. Bovendien heeft het Kadaster vanaf 1 januari 2013 een kadasterbrede Directieraad. Eén van de directies is IT, onder leiding van Tom Dijkstra. Hiermee is it op strategisch niveau in de top van de organisatie belegd, aldus Mulder.
Onvrede over bonden
Capgemini had het uitbestedingscontract graag voor het einde van 2012 in de boeken willen schrijven. Dat is niet gelukt, hoewel de vakbonden wel een fiat hadden gegeven aan het sociale akkoord waarbij Kadaster-medewerkers onder vergelijkbare arbeidsvoorwaarden kunnen overstappen naar de automatiseerder. Overigens blijkt de steun van de vakbonden niet unaniem gedragen te worden. AbvaKabo heeft niet getekend, omdat de overgrote meerderheid van de AbvaKabo-leden binnen het Datacenter van het Kadaster tegen het akkoord was.
Opvallend is verder dat volgens ingewijden de overige bonden, Bond van Kadaster Personeel (bvK), VVK (Vereniging voor Kadaster) en CNV Publieke Zaak, geen ledenraadpleging hebben gehouden voordat ze het akkoord ondertekenden. Dat is niet in goed aarde gevallen bij een deel van het betrokken Kadaster-personeel.
Logisch gevolg van alle commotie. De medewerkers van het Kadaster verdienen wellicht anderhalf keer modaal en zouden dan direct gevraagd worden ‘vrijwillig’ salaris in te leveren, net zoals Capgemini dat doet bij andere medewerkers die ze eerder overgenomen heeft.
Overnames met behoud van arbeidsvoorwaarden klinkt leuk, maar binnen afzienbare tijd begint men toch vaak aan de arbeidsvoorwaarden te morren. Wellicht zou een overnemende partij ook wat beter kunnen nadenken of de voorwaarden wel in het eigen salarishuis passen voordat ze zo makkelijk overneemt.
Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat binnen vijf jaar een flink deel van de medewerkers ontslagen zal zijn.
De enige methode om dat tegen te gaan is zorgen voor een langdurige (tien jaar of langer) ontslagbescherming maar uiteraard wil Capgemini dat niet.
Mijn ervaring bij Cap is dat enige tijd na overname een groot deel van de overgenomen werknemers mogen vertrekken. Ik zou als werknemer van het Kadaster wel 10 keer nadenken over zo’n transfer.
Onbegrijpelijk dat een aantal bonden geen ledenraadpleging hebben gehouden. Als dat inderdaad zo is moet het CNV zich schamen.
….en dan is IT op directieniveau en nog voordat dat een feit is zit de directeur al thuis met burnout of overspannenheidsklachten. Daarin zijn hem trouwens al 2 teamleiders van het DC voorgegaan. Twee andere teamleiders hebben dit niet afgewacht en zijn al naar een andere plek bij een andere directie verhuisd.
Een paar jaar geleden was ik nog wel eens jaloers op het wij-gevoel binnen het Kadaster en de arbeidsvoorwaarden van de Kadasterianen, maar ik ben nu zo blij dat ik nooit intern geworden ben.
Capgemini mag dan minder positief in het nieuws zijn met betrekking tot noodzakelijke maatregelen om het bedrijf gezond te houden onder de huidige markt, de voorgaande opmerkingen dat Capgemini salaris laat inleveren en mensen laat vetrekken bij een nieuwe deal is te kort door de bocht.
Het is de uitbesteder die Capgemini vraagt tegen zo laag mogelijke tarieven diensten over te nemen met overdracht van een deel van het personeel. Daarbij heb je inderdaad te maken met overname van vaak relatief duur personeel. Zeker als je dat afzet tegen de gemiddelde certificering van betrokken medewerkers.
Dat bij zo’n overname een vertaling van arbeidsvoorwaarden plaatsvindt is niet meer dan reëel, ook bij Capgemini wordt geld niet meer waard of kan een tekort van een boom geplukt worden. De ruimte zit vooral in wat de uitbesteder afspreekt. En daar is besparing vaak juist 1 van de redenen om uit te gaan besteden, het budget zal dus niet groter zijn dan in het verleden. Ook de uitbesteder wil overleven of concurrerend blijven.
Voorgaande doet niet af aan het feit dat de over te nemen medewerker in het midden zit en onzekerheid tegemoet gaat die hij/zij slecht ten dele kan beïnvloeden.
In mijn ervaring is de wijze waarop Capgemini het overgenomen personeel ontvangt en begeleid bij de overname één van de onderscheidende punten in de markt. Wat echter niet vergeten is dat Sinterklaas ook bij Capgemini alleen chocolade letters uitdeelt en geen gouden banketstaven. Daarnaast is het een organisatie waarin je moet passen en de cultuur van een netwerkorganisatie, waarbij de medewerker actief zelf aan de bak moet is vaak anders dan de bekende omgeving van de uitbestedende partij. Kan je die click niet maken of waardeer je je waarde niet op door je achterstallige certificering in te halen, dan komt er na enkele jaren inderdaad het moment om afscheid te nemen van elkaar. Gelukkig zijn er ook voldoende mensen die de geboden kansen met beide handen aanpakken en daarmee hun eigen lot positief beïnvloeden.
Het gras zal bij Capgemini niet groener zijn dan bij het Kadaster. Het is wel gezond en goed genoeg om een lekker partijtje op te spelen, waaraan het nodige plezier aan te beleven is. Persoonlijk kijk ik uit om dat samen met de Kadasterianen te gaan doen.
Een OR heeft een taak binnen organisaties, en deze is vaak hard nodig. Aan de andere kant, soms houden deze groeperingen zaken tegen die terecht zijn.
De vraag is, wat is de argumentatie. Ipv veel discussie zou transparantie nu de enige oplossing zijn voordat we allemaal een oordeel vellen, wat we sowieso niet moeten doen.
Kortom, ik kijk uit naar het volgende artikel in welke de OR haar redenen toelicht.
Ik vraag mij bij deze af waarom het Kadaster als overheidsorganisatie zijn eigen it-organisatie erop na houdt. Het lijkt mij beter dat zij zich enkel bezig houden met hun kerntaken en overige diensten betrekken op de markt tegen goede prijs/kwaliteitsverhouding.
@ Ruud Bruls
(1) Kadaster is geen overheidsorganisatie
(2) De eigen IT-organisatie: Deze branch heeft veel maatwerk nodig – het is geen handels of productiebedrijf. En het is behoorlijk kennis en data intensief.
(3) prijs/kwaliteitsverhouding zou volgens jou niet goed zijn. Daar weet ik wel wat sarcastische antwoorden op.
hope this helps,
Brombeertje