65 procent van de ondernemers huurt een zzp’er eerder in als deze zorg draagt voor een zakelijke it-omgeving, zoals professionele apparaten, software en tools. Zzp’ers noemen dit echter pas in de laatste plaats als onderscheidend vermogen. Dit blijkt uit onderzoek naar digitaal samenwerken van documentmanagementleverancier Woozl onder vierhonderd ondernemers en zzp’ers.
Op de vraag wat de belangrijkste aspecten zijn in de keuze voor een zzp’er antwoordt 65 procent van de ondernemers kwaliteit. Tevens stelt 65 procent discretie voorop, gevolgd door een scherpe prijsstelling (62 procent). 85 procent van de zzp’ers geeft aan zich te onderscheiden door discreet te werk te gaan. Daarnaast is voor 79 procent het leveren van hoge kwaliteit belangrijk en voor 69 procent het werken met professionele apparatuur.
‘Zzp’ers en ondernemers werken doorgaans op afstand met elkaar samen’, zegt Joost Bolkenstein, business unit manager bij Woozl. ‘Daarbij wordt dan ook veel gebruik gemaakt van online tools om bestanden te delen, te versturen en uit te wisselen. De markt van dergelijke online tools raakt steeds meer verzadigd. Zo zijn er diverse varianten op de markt voor zowel zakelijk als privé gebruik en zowel gratis als betaald. Er zijn echter grote onderlinge verschillen. Voor zzp’ers is het belangrijk deze te kennen en mee te laten wegen in hun keuze, zodat zij hun concurrentiepositie versterken.’
Mooi artikel, een tegen geluid tov de artikelen van de afgelopen tijd omtrent wat er allemaal mis is bij organisaties die lonen korten en mensen willen ontslaan. Kom met kwaliteit en de klant, de ondernemer, is blij.
Daarnaast wordt het tijd dat we ons realiseren dat het niet de IT is waar het omgaat, maar de gelukkige klant, B2B of B2C.
Nogmaals mooi artikel.
Dit artikel bevestigt dat integriteit en kwaliteit bij professionals zoals ZZP’ers hoog in het vaandal staat en dit zal in de toekomst ook zo blijven en om zich blijven te onderscheiden. Maar om dat te blijven doen zullen ze daarbij geholpen worden. Gelukkig zien talloze ZZP’ers dit ook. Zij gaan zich meer en meer verenigen. Daardoor neemt de professionaliteit in de ZZP-markt steeds meer toe. En dan bedoel ik niet de kennis die de ZZP’er heeft maar meer de manier waarop zij zich profileren in de markt. Deze groep specialisten verenigen zich steeds meer in allerlei vormen tot professionele eenheden. Eendracht maakt macht is het adagium. En dat kan ook niet anders meer. Als individu sta je te zwak in een ICT markt die vereist dat je steeds bij blijft met je kennis terwijl je wel aan de andere kant het volledige ondernemerschap moet beheersen waarbij je tevens te maken krijgt met continue veranderingen in de wetgeving.
Doordat de ZZP’ers zich meer en meer verenigen kunnen zij makkelijker aan vervolgopdrachten komen, worden de administratieve lasten beperkt en kunnen zij hun kennis makkelijker vergaren en delen en blijven focussen waar ze goed in zijn en dat is klanten met goede kennis helpen. Tot slot kunnen de ZZP’ers tegen aanvaardbare kosten beschikken over de modernste (communicatie)middelen en tools zoals dat ook geldt voor ondernemingen. En dat kan dankzij het feit dat zij zich verenigd hebben.