Door de Business Suite van SAP op de database Hana te draaien, is het mogelijk analyses los te laten op ruwe, operationele data en zeer snel antwoord te krijgen zonder de bedrijfsvoering, zoals het opnemen van orders, te verstoren. Een datawarehouse is niet meer nodig en dat betekent het einde van indexeren, aldus Jim Hagemann Snabe, co-ceo van het Duitse softwarehuis. Klanten die de nieuwe software hebben getest, zijn enthousiast maar aarzelen nog hun datawarehuis de deur uit te doen.
SAP heeft de aankondiging van zijn Business Suite op Hana groots aangepakt: in Frankfurt, Palo Alto en New York maakte de onderneming gewag van wat het ‘een nieuw tijdperk in bedrijfssoftware’ noemt. Zelfs mede-oprichter Hasso Plattner verscheen op het podium. ‘Dit is dan ook een geheel nieuwe manier van business computing: R3 in het hoofdgeheugen. We leven in een snelle, veranderlijke wereld. Met deze programmatuur kunnen bedrijven direct op grond van analyse van operationele data grondige beslissingen nemen’, aldus Hagemann Snabe.
Gewoonlijk worden operationele data verzameld in een datawarehouse, zodat analisten de database kunnen bevragen zonder dat de bedrijfsvoering daar last van heeft. Er zijn dan wel meer computers nodig en indexeringen die aangeven waar al die data staan. ‘Dat is niet meer nodig. Daarmee is deze oplossing niet alleen een voordeel voor het bedrijfsleven, maar ook voor de it-afdeling: het maakt automatisering eenvoudiger en daarmee goedkoper.’
Tijdwinst
Drie bedrijven die al ervaring hebben opgedaan als proef waren in Frankfurt aanwezig. Cio Kurt de Ruwe van Bayer MaterialScience vertelde dat hij de Business Suite op Hana heeft gebruikt voor het crm-systeem. ‘Daar stoppen we steeds meer gegevens in. Dan wil je, na analyse, ook snel resultaten hebben. Eerst konden we het niet geloven, maar de resultaten krijgen we nu tien keer sneller dan voorheen via het datawarehouse. Zelfs als we Business Suite op Oracle draaien, krijgen we sneller antwoord. Alleen niet zo snel als op Hana.’ Hij vertelde dat de it-kosten met de nieuwe oplossing ongeveer 20 procent lager uitvallen. De volgende stap is Supply Chain Management in de Business Suite in te brengen.
Cio Enzo Bertolini van zoetwarenfabrikant Ferrero Group vertelde dat het nu mogelijk is om veel vaker dan een keer per maand analyses te doen op marktbewegingen. ‘Wij hebben 38 landen en meer dan duizend producten. Daarbij twee belangrijke ict-centra – een in Duitsland en een in Italië – dat kostte altijd heel veel stress om de juiste gegevens boven tafel te krijgen. Nu niet meer.’
Ook cio Norbert Paulus producent van teleshoppingprogramma’s EVP Broadcast & IT is bijzonder te spreken over de jongste SAP-oplossing. ‘Voor ons is het voordeel dat we reacties van klanten via ons call center meteen kunnen verwerken. Normaal plannen we campagnes voor over een week, nu kunnen we op de dag zelf nog nieuwe campagnes starten, gebaseerd op rechtstreekse verwerking van reacties van onze klanten. Daarmee geeft dat een verbetering van 30 procent op onze markt ten opzichte van concurrenten.’
Rustig aan
Het datawarehouse gaat niet meteen verdwijnen. SAP ziet zelf nog een bestaansreden als database waar verschillende gegevens van meerdere landen worden geconsolideerd. Ook de testklanten zullen het datawarehouse niet snel aan de stoeprand zetten. Zij kijken de kat eerst liever uit de boom.
De invoering van Business Suite op Hana zal ook niet in één keer gebeuren. Rustig aan, zeiden de cio’s. Bayer wil bij een volgende stap Advanced Planning and Optimization (APO) toevoegen, anderen denken aan human resource management.
De nieuwe software maakt gebruik van de jongste hardware. ‘Je hebt nieuwe hardware nodig om dit goed te laten draaien. Maar IBM, HP en Fujitsu hebben uitstekende machines beschikbaar. En de kosten van vervanging van de hardware heb je er heel snel uit. Daar hoef je niet van wakker te liggen’, vatte Bertolini de reacties van hemzelf en zijn twee collega’s samen.
Dit werd toch gedaan voordat de term datawarehouse bestond? Wat dat betreft niets nieuws onder de zon. Queries uitvoeren op je productiedata.
De redenen om hier vanaf te stappen waren toch onder meer:
1) een database optimaliseren voor veel schrijven of juist veel lezen vereist een ander soort indexering (indexeren maakt schrijven langzamer en lezen sneller).
2) een datawarehouse kan meer (historische) data bevatten, historie die niet bewaard wordt als je alleen maar een productiedatabase hebt.
3) een datawarehouse kan andere autorisaties bevatten, waarbij verschillende rollen ieder hun eigen data kunnen opvragen, maar niet die van andere bedrijfsonderdelen (vestigingen, business units, etc).
En dit is nog maar een beginnetje waarom datawarehouses zaken te bieden hebben die een productiesysteem niet heeft.
Het kan zijn dat in dit specifieke geval het bevragen van de productiedatabase voldoet en ook nog snel genoeg is, maar ergens bekruipt mij toch het gevoel dat SAP vooral belang heeft bij het promoten van hun eigen software doordat deze meer kan.
En dan loont het de moeite om te doen voorkomen dat dit net zo goed is als de meer conventionele oplossing “datawarehouse” met duidelijke en algemeen erkende voordelen.
Ik ben in ieder geval niet overtuigd.
@ Hans Michiels
De HANA database heeft een compleet andere architectuur en uitgangspunten dan een conventionele database als Oracle.
Lees eerst eens :
http://www.wowebook.be/book/in-memory-data-management/
en bekijk : http://www.sap.com/solutions/technology/in-memory-computing-platform/hana/overview/index.epx
SAP draait al tientallen jaren op een grote verscheidenheid aan operatingsystemen en databases. Waarom zou SAP hun eigen software niet mogen promoten als die inderdaad beter is dan de concurrentie ?