70 procent van de logistieke dienstverleners is van plan om het komende jaar te investeren in transportmanagement-, warehousemanagement- en freight forwarding-software. Dit blijkt uit een recent onderzoek van Transport Intelligence, gehouden onder logistieke- en supply chain-professionals die werkzaam zijn bij 484 internationale organisaties, in samenwerking met Kewill.
Uit het onderzoek komt onder andere naar voren dat de meerderheid op zoek is naar mogelijkheden en middelen om bestaande software te vervangen, om op deze manier voordeel te behalen. De verwachtingen op het gebied van nieuwe software-investeringen zijn zeer hoog. Bijna 80 procent van het totale aantal ondervraagden verwacht een terugverdientijd (roi) van twee jaar, ongeacht de it-investering binnen de supply chain.
Rol van it
Het Transport Intelligence-onderzoek is in samenwerking met Kewill, leverancier van softwaretoepassingen voor internationale handel en logistieke dienstverlening. Het onderzoek geeft inzicht in de blijvende impact van de economische crisis op logistieke dienstverleners. Verder is de rol van it hierin meegenomen.
Op dit moment wordt er door 62 procent van de logistieke dienstverleners die zijn ondervraagd gebruik gemaakt van supply chain-managementsoftware. Zij beoordelen freight forwarding-, transportmanagement- en warehousemanagement-software als belangrijkste operationele managementtools. Bijna de helft van de logistieke dienstverleners (46 procent) ziet de tijd die nodig is om nieuwe systemen te implementeren als een obstakel om nieuwe zakelijke mogelijkheden te benutten.
Succes it-projecten
Return on investment (roi) wordt genoemd als belangrijkste criteria voor beslissingen rondom it-investeringen, met een snelle terugverdientijd als belangrijkste secundaire overweging. Dit laat zien dat logistieke dienstverleners klaar zijn om te investeren in nieuwe software voor ondersteuning van operationele groei, maar dat ze steeds strengere criteria stellen voor het meten van het succes van it-projecten.
Zichtbaarheid in de supply chain staat dit jaar ook hoger op de agenda. Ruim 40 procent van de logistieke dienstverleners is verbonden met hun klanten, maar minder dan 20 procent had connecties met andere supply chain-organisaties. 89 procent van de respondenten wil in de toekomst graag de informatiedeling en samenwerking verhogen.