Word jij nog niet gek van alle apps? Iedereen heeft het tegenwoordig over Business apps en je schijnt ze overal en bij iedere softwaremaker direct te kunnen aanschaffen. De 'apps' zijn natuurlijk een succesvol initiatief van Apple dat sindsdien al vele malen is gekopieerd. Er zijn nu ook zakelijke apps. Vormen zij een bedreiging voor de it-applicatiebeheerder en ict-manager en zijn zij een zegen voor de Business? Of hebben ze misschien wel allebei baat bij deze ontwikkeling? Volgens Gartner is er al sprake van een onomkeerbare trend. Tijd om je er in te verdiepen.
Wat is een Business app? Een Business app is een kant en klare ‘out of the box’-oplossing voor een bestaand probleem, die je direct kunt aanschaffen en inzetten. Als dat zo is, zijn de voordelen evident. Beheersbare kosten, eenvoudige aanschafprocedure, direct aan de slag. Als business-manager hoef je daar niet lang over na te denken. Je kan dan het, soms moeizame, beslissingsproces met it overslaan. Dat laatste is natuurlijk perceptie van de business-manager, want zoals we dat vanuit ict vaak tegenkomen is dat lang niet altijd waar.
Vaak worden apps ingezet in niche processen. Dat zijn processen, waar je een oplossing voor wilt inzetten, maar waar het onverantwoord voor is om een groep consultants voor in te huren.
Zelf (laten)maken of kopen
De nadelen van een maatwerk oplossing zijn bekend. Je huurt consultants in, ze luisteren naar de proceseigenaar en ze maken wat jij al hebt en vullen dat aan met de kennis die zij hebben. Helaas is dat ook niet altijd het geval. De nadelen worden opgeheven door het inzetten van een goede business app. Die zit vol kennis, maakt gebruik van de laatste technische toepassingen en is vernieuwend. Zo niet dan koopt niemand ze.
TIP: Zoek eens naar procesmatige oplossingen voor actuele problemen waar jouw organisatie mee worstelt en je zult versteld staan, wat je aan de processen voor jouw organisatie nog kunt verbeteren.
Efficiency verbetering door apps
Doordat de kennis van experts direct beschikbaar komt, is er niet alleen sprake van een efficiency-slag in het beheer van de applicatie maar ook van een upgrade van het proces als zodanig. Het maak- en onderhoudsrisico ligt bij de leverancier, dat is een zorg minder voor de organisatie. Als ict-manager kun jij best uitrekenen waar het omslagpunt voor make or buy ligt en uitzoeken wat dan de bijkomende voor- en nadelen zijn. Ook weet jij als geen ander dat de kosten voor automatisering van een business proces projectmatig gemanaged moeten worden en je voor de uitvoering een nest consultants nodig hebt.
De kosten zijn onbeheersbaar zodra de ‘business’ met allerlei extra vragen komt en dat gebeurt bijna altijd. Bij de ‘business’ is nu eenmaal niet ingebakken dat ze eerst alles grondig doordenken zoals een ict-manager doet, cq. hoort te doen. Waarom zou jij dan tegen Business apps zijn? De argumenten die de ‘business’ aandraagt die pleiten voor een Business app, zijn toch voor minstens 80 procent ook de argumenten die er bij jou voor pleiten om ja te zeggen? De leverancier heeft over een proces beter nagedacht dan dat de ‘business’ zelf ooit zou kunnen doen. De taak aan jou is om door te lichten of dit voor de desbetreffende app feitelijk juist is.
Conclusies
Business apps zijn er te kust en te keur en worden nu al vaak buiten ict om ingezet. Het beheren van allerlei wachtwoorden op alle verschillende apps zonder single sign on kan echt een security probleem worden. Misschien dat jij als ict’er beter het initiatief kunt nemen om de business bij de hand te nemen, voordat ict de controle verliest. De efficiencyverbetering die je bereikt om direct een kant en klare business toepassing tegen beheersbare kosten neer te zetten, maakt de aankoop beslissing een ‘No Brainer’, zoals de Engelstaligen dat zo mooi verwoorden. Apps are here to stay, I would say.
TIP: vergelijk de kosten van een SaaS-toepassing met een on premise alternatief door de totale kosten over een periode van vijf jaar met elkaar te vergelijken.
Voorbeelden van Business apps
Er zijn apps voor de diverse platforms en voor diverse processen. Enkele interessante apps voor de diverse platforms en voor diverse processen zijn:
• Coen, de urenregistratie voor de Iphone
• Google Business apps
• Apple Business apps
• Office365 apps
• Skydrive
• SharePoint Business apps
Op deze manier lijkt het voornamelijk om functionaliteit en proces te gaan. En daar zijn apps uitermate handig voor, als ze maar heel taakgericht zijn opgezet.
Belangrijk aandachtspunt is echter de data. Zolang je je business kunt runnen met een paar spreadsheets zijn business apps zoals beschreven een prima alternatief. Wordt het allemaal wat complexer, dan is de integriteit van de data een grote uitdaging.
Ik denk dat daar kansen liggen voor app-ontwikkelaars: zorg dat je aansluit op de gegevensbehoefte van een bedrijf en maak apps die controle-bureaucratie kunnen voorkomen.
Is een leuke voor de IT-afdeling om de business mee te helpen.
André, ondanks dat het lekker leest pak je wel een hele hoop bij elkaar waardoor de focus onduidelijk word.
Hier dan ook wat antwoorden met verschillende insteken terug:
Apps zijn dingen die je installeert op een computer, tablet of smartphone en hebben dus ook een relatie met het OS waarop ze draaien. Als er diverse OS-en gebruikt worden (bijvoorbeeld IOS en Android) wordt het eigenlijk al een lastige of rare keus om voor een app te kiezen, of beide platformen moeten ondersteund worden met een gezamenlijke centrale data opslag.
Dat Apps makers processpecialisten zijn betwijfel ik ten zeerste. In mijn optiek is een App, of applicatie of SaaS gericht om een bepaald proces op een manier uit te voeren welke vrij standaard is. Als jouw proces anders loopt, moet je of je organisatie veranderen, of de App is niet geschikt voor jou.
Als we het toch over Apps hebben. Je definitie van App is mij niet duidelijk. Een App zoals die van Apple uit de App Store is iets wat je op een specifiek device installeert. Naast het OS-en probleem wat ik aankaartte vind ik dat ook best wel onhandig. Een oplossing via de browser vereist geen lokale installatie en heeft mijn voorkeur. Al zal een “native” app over het algemeen een rijkere functionaliteit kunnen bieden.
Consultants zijn overigens niet uitvoerend. Zij bouwen niets. Zij adviseren.
Apps onderscheiden zich niet in mogelijkheden. Software kun je ook installeren of je hebt de browser die alles kan. App is in feite gewoon een levermodel waarbij de installatie erg simpel is. Een App kan niet meer dan een stuk software wat je installeert. Een App kan je dus niet meer brengen dan een Applicatie doet.
Maar goed, dat zijn mijn twee centen.
Andre,
De grap van de app is dat het vaak maar het dunne schilletje aan de bovenkant van de stack is, zeker voor veel business oplossingen. Want presentatielaag is misschien eenvoudig te vervangen maar dat zal meestal niet opgaan voor de back-end, daar waar de integratie met de business zit. Want efficiency verbetering zit bijna nooit in de app of het apparaat maar wel vaak in het proces. En dat proces zelf kan natuurlijk ook (deels) uitbesteed worden met bijvoorbeeld een abonnement op een SaaS dienst. Grote kans dat je dan de app gratis krijgt;-)
@Henri en @Ewout, heren het doet mij deugd dat jullie op uitdagende wijze ingaan op deze blog.
@Henri, waarschijnlijk is niet goed overgekomen dat ik doel op die Business apps die gemaakt zijn door processpecialisten en ten doel hebben een proces op eenvoudige wijze , snel, doeltreffend en betaalbaar op te lossen. Als je geen processpecialist bent kun je dit doel namelijk niet bereiken.
Denk hierbij bijvoorbeeld aan apps op SharePoint, waarbij je SharePoint kunt vergelijken met het OS waar de app op werkt en je de app in enkele uren operationeel hebt tegen een vaste prijs. Zo heb ik bijvoorbeeld een CRM systeem, human resources syteem, IT systeem met ticketing, contracten management software, QA, planning control als voorbeelden van werkende Business apps gezien. Ook hier laten Amerikanen zien dat ze hier voorop lopen met ontwikkelingen op het gebied van Business apps. Er worden dus apps voor niet-transactionele systemen aangeboden.
Het is dus een nieuwe stroming, waarbij de naam van deze “applications” is afgekort tot apps om aan te geven dat er overeenkomsten zijn ten aanzien van gemak, doeltreffendheid en installatie tijd. Uiteraard zijn het apps die ergens op een server draaien, maar bij de klant via de browser worden geopend. Uiteraard is dat dan onafhankelijk van het device.
@Ewout:
Jouw voorbeelden sluiten goed aan bij het geschetste beeld, maar ook zelfstandige apps, zonder koppeling met backend systemen zijn nu mogelijk.
goh, wat een verrassing. Het begint met een zogenaamd onderwerp Apps en we komen uit op de microsoft rommel waar meneer Salomon in handelt.
Nogal een verkapte manier om mensen op het verkeerde been te zetten.
Als er iets geen app is, dan is het sharepoint. Als er iets wel apps zijn, dat zijn het de apps van Apple op de smartphone , de apps in de android market en Google Apps misschien.
Er is helemaal niets veranderd aan de oplossingen, er zijn alleen meer platformen bij gekomen om ze aan te bieden.
Die platformen zijn over het algemeen markets en tegenwoordig ook de cloud.
En wat heeft dat alles nu weer met sharepoint te maken? Dat getripte, overprijsde, niet compatible, niet standaard compliant stuk ellende, dat hooguit een doc file in een webpagina kan laten zien? Als je het dan over een platform in die richting hebt, heb het dan bijvoorbeeld over Liferay, wat OpenSocial ondersteunt en dus de typen apps die in iGoogle zichtbaar zijn kan tonen.
Ik moest gewoon even reageren, omdat ik het buitengewoon triest vind om op een “blog” waar mensen verwachten iets objectiefs te lezen, wordt misbruikt door meneer Salomons om zijn interpretatie van apps om te buigen naar het generen van business voor zichzelf en daarbij ook nog eens lezers op het verkeerde been te zetten.
Je eerste vraag (Word jij nog niet gek van alle apps)was eigenlijk zo prikkelend dat ik daar heel lang ben blijven hangen.
In die zin dat ik me af en toe niet aan de indruk kan onttrekken dat er apps gemaakt worden omdat je er anders niet meer bij hoort.
Een app moet niet alleen voor business toegevoegde waarde hebben, maar vooral ook werkbaar zijn op het device waar de app op draait.
Zelf hou ik bijvoorbeeld niet zo van die grote smartphones, puur uit praktische overweging (het is toch een heel plakkaat in je broekzak).
Ik heb ze al zien lopen, mensen met zo’n 7″ smartphone, en dan lopen te bellen. Er bestaat zo’n gezegde van ‘die heeft een plank voor z’n kop’. Binnen een paar jaar is dat aangepast naar ‘die heeft een smartphone voor z’n kop’ volgens mij.
Er zijn eigenlijk maar een paar apps die ik echt handig vind en veel gebruik. De rest is meer leuk of “voor de heb”.
Ik denk dat het met veel business apps net zo gaat. Het is leuk dat je via je smartphone iets kunt doen met contract management (om maar een voorbeeld uit de reactie van Andre te noemen) maar als je een contract van 25 pagina’s moet doorspitten op een scherm van 4″ dan gaat de lol van de app denk ik al heel snel over.
@Pavake, je raakt met je reactie de essentie van wat een business app moet doen.
@Vincent, wat een frustratie weet jij hier te uiten. Als je commentaar op de man af geeft, zou het netter zijn geweest als je je volledige naam had gebruikt. Misschien maak je dat later nog goed.
Als een expert een opiniestuk schrijft, doet hij dat vanuit het vakgebied waarmee hij of zij bekend is. Lees veel ander artikelen op deze site er maar op na. Dat is nu eenmaal het gekozen model in de community. Je kan mij dan ook niet kwalijk nemen dat ik over business apps en SharePoint schrijf.
In mijn praktijk heb ik vele malen meegemaakt dat SharePoint niet op de juiste wijze was geïmplementeerd en dat dat leidde tot reacties zoals jij die uit.
SharePoint is zo veelzijdig, dat je, helaas, experts nodig hebt om voor de Business op de juiste manier te laten werken. Dat gaat dus niet altijd goed.
Ook mensen die uit principe een hekel hebben aan Microsoft producten uiten zich vaak op de wijze zoals jij dat doet.
Vanuit mijn vakgebied heb ik een voorbeeld genomen om Business apps te illustreren, omdat ik dan dieper kan ingaan op de materie. Jij hebt dit in je reactie feilloos omgedraaid.
Juist omdat SharePoint moeilijk is en vaak onbegrepen is, zijn er nu business apps, zodat bedrijven daar direct mee aan de slag kunnen. Kijk maar eens op http://www.SPmarketplace.com, een site uit de VS waar ik niets mee te maken heb.
Ik ben het van harte met je eens dat SharePoint op zich geen app is. Maar als je op de Microsoft site voor SharePoint2013 kijkt, doen ze hun best om SharePoint te vermarkten als App platform met marketplace en al. Zij willen daarmee meegaan op de trend die ik signaleer. Als leveranciers producten leveren voor deze marketplace, dan is het logisch dat ze dat business apps noemen…….
Ten slotte jouw stelling “dat hooguit een doc file in een webpagina kan laten zien” is volkomen onjuist, maar misschien ingegeven door de wijze waarop SharePoint aan jou getoond is, of hoe SharePoint bij jullie is ingericht. Er zijn vele voorbeelden van dashboards en andere toepassingen, zie deze sites:
http://store.ferrari.com/en/ http://www.rai.nl/nl/pages/default.aspx
Het misbruik waar jij het over hebt, lijkt mij een onjuiste interpretatie van jouw kant, die ik hopelijk heb kunnen wegnemen door deze wat uitgebreide reactie. Je mag altijd contact met me opnemen, om uitgebreider van gedachten te wisselen.
Vandaag leuke variant gezien op de business app. In een restaurant vroeg ik om de menukaart, krijg ik een iPad in m’n handen geduwd.
Je mocht zelf je menu uitkiesen, kon eventuele bijzonderheden opgeven en met één druk op de knop ging de bestelling naar de keuken.
Bestellingen opnemen is er dus niet meer bij in dat restaurant
@Pavake
op zich is natuurlijk elke variant die een logistiek of fysiek proces uitschakelt bedrijfseconomisch interessant. Sprak laatst een orthodontist: digitaal alle tanden en kiezen opmeten, beetje “CAD/CAM/3D goochelen hoe wil je ze hebben staan en de beugel wordt uit de VS opgestuurd….. Niet meer happen en bijna stikken, etc etc etc.