Capgemini ziet voortaan af van het ontwikkelen van lokale diensten specifiek voor de Nederlandse markt. Alleen in samenwerking met partners zal eventueel nog aan diensten voor lokale afnemers worden gewerkt. Dat is één van de maatregelen die Capgemini-bestuurder Jeroen Versteeg treft om de winstgevendheid van zijn onderneming te verbeteren.
Het afzien van het ontwikkelen van lokale diensten is een stap die Capgemini neemt in het kader van het transformatieprogramma dat vorig jaar is gestart. Waar enkele jaren geleden ict-dienstverleners als Capgemini, Logica en Atos nog juist goede zaken deden met het ontwikkelen van diensten specifiek voor de Nederlandse industrie, levert dat in de huidige marktomstandigheden te weinig op.
‘Het is niet meer doenlijk lokale diensten te ontwikkelen’, zegt Capgemini-bestuurder Jeroen Versteeg in het FD. ‘Dat doen we alleen nog in wereldwijde context. Specifieke dingen ontwikkelen voor de Nederlandse markt is in 99 procent van de gevallen onbetaalbaar.’ Hij maakt een uitzondering voor diensten die in samenwerking met partners worden ontwikkelt. Daardoor worden ontwikkeldiensten over een aantal partijen gespreid.
Capgemini zet alle zeilen bij om een nieuwe reorganisatieronde binnen de Nederlandse organisatie te voorkomen. Zo vroeg Capgemini relatief dure werknemers onlangs om salaris in te leveren. Wie een salariskorting weigert moet zijn meerwaarde voor het bedrijf vergroten door bijscholing. Wie vrijwillig salaris inlevert krijgt overigens geen 100 procent baangarantie.
Detacheringsmakelaar
Om de inzet van eigen personeel voor standaard werkzaamheden te verminderen start Capgemini een eigen detacheringsmakelaar. Die zal tijdelijke krachten inhuren voor het verrichten van standaard werkzaamheden waarvoor de tarieven sterk onder druk staan. Capgemini zal met deze detacheringsmakelaar actief worden bij veilingen waar standaard klussen aan de goedkoopste aanbieder worden gegund.
Jeroen Versteeg is toch langzamerhand niet meer geloofwaardig. Enerzijds roept hij dat zo’n 400 Cappers salaris moeten inleveren voor behoud van arbeidsplaatsen. Twee dagen later roept hij dat Cap wil stoppen met specifieke dienstverlening voor de Nederlandse markt en dat kost dus banen. Het commentaar van Versteeg is niet meer serieus te nemen en meer iets voor een blad als de prive of story.
Dat doet hij al een paar jaar zo. Sinds de start van de crisis in 2008 is het regeren bij de waan van de dag. Totaal geen enkele visie! Vandaag is het links over een aantal maanden weer rechts. De ene organisatie verandering na de andere. Gevolg: maximale interne focus en daardoor slechte verkopen.
Het zal aan mij liggen, maar ik snap eigenlijk niet wat hier nu wordt beweerd. “Specifieke dingen ontwikkelen voor de Nederlandse markt is in 99 procent van de gevallen onbetaalbaar”… dit gaat over de locatie van de klant. Dus Capgemini NL gaat geen projecten meer doen voor bedrijven/instanties in Nederland als de scope van het werk niet buiten de grenzen van Nederland gaat?
In deze tijd durven te stellen dat je geen maatwerk in Nederland meer doet, is op z’n zachts gezegd nogal arrogant.. Begrijp me goed, ik denk dat Cap-pers tot de beste IT-ers in Nederland horen, maar waarom zouden de klanten nog de hoge tarieven betalen als je geen meerwaarde levert?… Eenheidsworsten leveren kan iedereen en als je niet uniek bent heeft volgend jaar een ander bedrijf je contract..
Capgemini NL heeft lange tijd gefungeert als de best draaiende regio binnen Capgemini. Dat kwam voornamelijk door een eigen koers, marktbenadering en professionaliteit. Door het steeds meer wereldwijd opereren, wat voor bepaalde klanten absoluut noodzakelijk was, moest er steeds meer gewerkt worden volgens een internationale aanpak. Het gevolg was dat niveau naar beneden ging omdat enkele grote regio’s binnen Capgemini een veel lager marktprofiel hadden. De gevolgen voor Capgemini NL van dit beleid worden steeds meer zichtbaar doordat management werd aangesteld die leefde met de waan van de dag en geen visie had, management dat wel visie had werd er uit gewerkt.
@Confused: door bijvoorbeeld wetgeving en andere wensen/eisen verschillen oplossingen soms van generieke wereldwijde oplossingen. Voor de “locale” oplossingen is een investering vereist door CG en dat willen ze niet meer. CG wil dus alleen nog de generieke (wereldwijde) oplossingen zelf maken en de locale alleen met partners. Dit staat helemaal los van projecten (maatwerk).
Specifieke dingen ontwikkelen voor de Nederlandse markt wordt dus niet meer in NL gedaan, maar in andere (lage lonen?) landen. Waar zijn dan de gespecialiseerde (niet commody) gedetacheerden in NL voor nodig? Alleen voor opdrachten van opdrachtgevers?
Leuk in deze tijd van decentralisatie van (semi)overheid.
Ze hadden toch onlangs een uitbesteding bij het Kadaster aangenomen? Zouden ze daar al spijt van hebben of valt dit niet onder de noemer ‘lokale diensten specifiek voor de Nederlandse markt’?
Dit zal naar mijn mening als enige gevolg hebben dat Capgemini het in de Nederlandse markt nog moeilijker gaat krijgen, maar zal weer een positief effect hebben de overige marktaanbieders. Er zijn best mooie Nederlandse diensten in bijvoorbeeld de security markt, zoals VDSS, waar wel degelijk geld valt te verdienen en dat is weer goed voor het aantal Nederlandse banen.
Er is een groot verschil tussen het leveren van maatwerkapplicaties en het leveren van maatwerkdiensten. De reacties hierboven doen vermoeden dat dat onderscheid er niet is, met het gevolg dat er onjuiste conclusies worden getrokken.
Voor de duidelijkheid het leveren van een maatwerkapplicatie kan een standaard dienst zijn (informatieanalyse, ontwerp, bouw, test etc).