Ondanks het feit dat er naar mijn idee genoeg goede ict’ers rond lopen in Nederland, deel ik de mening van recruiters dat deze lastig te vinden zijn. Maar laten we beginnen bij het begin want wat is nu de ideale ict’er? Waar moet hij of zij aan voldoen? Welke kennis en kunde is benodigd? En waar vinden we de ideale ict’er?
De meningen over de ideale ict’er lopen nogal uiteen. Logisch want iedere organisatie heeft andere wensen en eisen. En dat is ook wat het lastig maakt voor de ict’er zelf. Want waar moeten ze aan voldoen? Vroeger werd er in de ict met name naar kennis gekeken. Hierdoor is het vooroordeel van de nerdy ict’er in zijn X-Files shirt ontstaan. Kennis was key en alle andere skills waren toentertijd van minder groot belang.
Ik spreek uit ervaring omdat ik zelf ook een dergelijke ict’er ben geweest. En ik had ook nog eens mijn achternaam tegen waardoor ze me ‘Fox Mulder’ ook wel bekend als ‘Spooky Mulder’ uit de serie X-Files gingen noemen. Mijn werkplek bevond zich ook nog eens in de kelder, dus ontkennen had echt geen zin meer.
De termen ‘nerd’ en ‘ict’er’ waren toen nog onlosmakelijk met elkaar verbonden. En dat was ook niet zo gek omdat er voor de meeste ict-functies alleen maar naar technische skills en kennis gekeken werd. In mijn begintijd heb ik mijzelf daar ook alleen maar op gericht. Hier werd ook vaak door de detacheringsorganisaties waar ik toen voor werkte op aan gestuurd. Op het moment dat ik een niet-technische training wilde doen, werd er glazig gekeken en werd ik uiteindelijk weer op een MCSE-training of welke andere technische certificering dan ook gestuurd. Naar mijn behoeften werd dus niet goed gekeken door de detacheringsorganisaties. Wat ook te maken had met het feit dat er toen nog weinig vraag was naar ict’ers met meer dan alleen technische capaciteiten.
Behoefte werd niet ingevuld
Na mijn detacheringstijd ben ik enkele jaren werkzaam geweest voor een Amerikaanse hardware vendor. Hier werd ik als ict’er onderdeel van een door verkoop gedreven organisatie. Voor mij was dit een regelrechte cultuurschok. Alles draaide om de sales afdeling. In het begin werd de kaas nog geregeld van mijn brood gegeten. De verkopers schreeuwden namelijk moord en brand als er iets niet naar behoren werkte. Later toen ik zelf een meer commerciële rol kreeg heb ik hier ook echt begrip voor gekregen, want zij halen nu eenmaal het geld binnen. Maar destijds heb ik ze nog wel eens verafschuwd.
Gaandeweg werd goed en helder communiceren een steeds belangrijker onderdeel van mijn functie. Mijn eerste niet-technische opleidingen volgden. En waar ik vroeger veelal achter de schermen werkte, werkte ik hier steeds meer voor de schermen. Want als de systemen van de verkooporganisatie niet goed functioneren ben je als ict’er vaak de gebeten hond. Hoe je dit vervolgens aan je organisatie meldt is van cruciaal belang.
Aanpassen en veranderen
Nu heb ik zelf door de jaren heen een flinke transformatie ondergaan. Ik draag geen nerdy X-files T-shirts en sneakers meer op mijn werk. Inmiddels heb ik een dubbelrol waar ik zowel op technisch als commercieel vlak acteer. Ik loop bijna dagelijks in pak rond en spreek geregeld op beurzen en seminars. Wie had dat vijftien jaar geleden nou gedacht? Ik zal je eerlijk zeggen: ik niet. En ik kan zeggen dat dit in het begin ook best even wennen was. Maar ja, in de ict zijn veranderingen dagelijkse kost en is het dus zaak om zelf mee te veranderen.
Kortom, de ideale ict’er is in mijn ogen vooral iemand die om kan gaan met verandering. Iemand die goed in teamverband kan en wil werken. Einzelgängers zijn er namelijk al genoeg in de ict. De perfecte ict’er kan goed inschatten of hij de kennis zelf in huis heeft of deze bij iemand uit het team moet zoeken, hij kent zijn zwakke punten. Tot slot moet de ideale ict’er kunnen overbrengen wat hij of zij denkt en de kennis kunnen delen. Ook ik zie mijzelf niet als de ideale ict’er. Daar ben ik op sommige vlakken toch nog te generalistisch voor. Dat brengt me op zelfreflectie, een niet onbelangrijk onderdeel van het profiel van de ideale ict’er.
Waarom is het zo lastig om de ideale ict’er te vinden? Het antwoord is in mijn beleving simpel: we zoeken vaak op de verkeerde plekken en niet goed genoeg. Er wordt nog te vaak door de verkeerde mensen gezocht. De snelle recruiters (cv-schuivers) die zich slechts beperken tot een zoekopdracht op Linkedin of een andere cv-site, zullen hem of haar niet snel vinden. Want de ideale ict’er wil helemaal niet door dat type recruiter gevonden worden. Ook zijn ze erg schaars en moeten ze echt overtuigd worden voordat ze een afspraak met je willen maken en eventueel voor je komen werken.
Maar hoe komt het dat als we dit al langer weten dat er nog steeds zo weinig mensen zijn die aan dit profiel voldoen? Ook nu bieden organisaties hun veelal technisch georiënteerde mensen weinig niet-technische trainingen. Ik ben van mening dat communicatieve capaciteiten een steeds belangrijkere rol in de ict gaan spelen. Dus stuur die technische mensen nu gewoon eens op een niet -technische (softskills) training. Daar hebben zowel de organisatie als de mensen zelf alleen maar profijt van. Want in de ict is IQ net zo belangrijk als EQ.
Ruud,
Dat het zoeken naar het schaap met de 5 poten voor de prijs van een gewillig lam meestal ‘bokken’ oplevert is niet vreemd.
Ruud, ik denk dat je een paar rake statements presenteert, onder meer de laatste waar je stelt dat EQ net zo belangrijk is dan IQ ; IQ kun je overigens vaak inhuren, EQ niet !
Voordat ik in de ICT terecht kwam zat ik jarenlang in de uitzendbranche.
In de tijd dat we met kaartenbakken werkten kenden we de meeste mensen persoonlijk. Persoonlijke inschrijving was een must en regelmatig langskomen voor updates idem. Tegenwoordig lever je een digitaal CV, waar hooguit een pasfoto op staat. Geen gesprek, geen persoonlijke kennismaking en dus geen wederzijdse `voeling´ op voorhand.
Daarnaast deden we veel bedrijfsbezoek om de omgeving en sfeer van een bedrijf te leren kennen en er zodoende de juiste mensen bij te zoeken.
Tegenwoordig accepteert men een hoger percentage mismatches zolang het overall proces goedkoper is en de winst hoger. Dat geldt niet alleen in de ICT recruiting, dat geldt overal.
Deze werkwijze voedt tevens de vervelende certificeringscultuur. Immers, wat is makkelijker dan te zoeken op diploma’s en certificaten? Aandacht schenken aan iemands ervaring, competenties, (hard en soft) skills en persoonlijkheid is alleen maar lastig, tijdrovend en niet efficiënt (maar niet heus).
We kunnen van alles verzinnen, maar als het gaat om het vinden van de ideale kandidaat dan vraagt dat betrokkenheid van de recruiter en dient deze tijd en persoonlijke aandacht te besteden aan zowel de opdrachtgever als de potentiele kandida(a)t(en).
@ Ewout,
Helemaal eens. Daar gaat het juist fout. I’ve you pay peanuts you get monkeys. Als je kwaliteit wil dan moet je daar voor (willen) betalen. Tevens vind je de goede ICT’ers alleen als je een goed profiel en een heldere functie omschrijving opstelt. En ook de juiste recruiters met kennis en kunde er naar laat zoeken. Juist op dat laatste punt gaat het nog wel eens fout.
@ Harrie,
Je slaat de spijker op zijn kop. Kennis is vaak wel in te huren. Maar EQ (soft skills ) is altijd wel lastiger te vinden. Per functie is het natuurlijk afhankelijk hoeveel IQ en EQ er benodigd is. Maar ik blijf er bij dat EQ van groot belang is om succesvol te zijn als ICT’er. Je kan wel alle kennis in pacht hebben maar als je jezelf niet kan verkopen zit je ook alleen maar op de bank.
De ideale IT manager is nog vele malen meer schaars.
Maar als je techneuten naar een soft skills cursus stuurt transformeert ze nog niet automatisch in vlot pratende verkopers.
(Overigens zou het net zo normaal moeten zijn om niet technische mensen ook naar een technische basis cursus te sturen puur en alleen al om een kijkje van de belevingswereld van een technicus te gunnen.)
@ Peter,
Helemaal eens! Ik ben ook van mening dat een IT manager een mix qua kennis moet hebben ( Techniek / communicatie ).
Maar deze mix is lastig te vinden.
Ruud leuk artikel wat lekker leest maar verder in mijn ogen een vrij weinig zeggend stuk.
De ideale XXX’er is een schaars goed.
Had er ook kunnen staan waarbij je voor XXX van alles in zou kunnen vullen. “Ideaal” is dus het knelpunt. Een Ideale IT-er op de verkeerde plek is niet meer ideaal. En menselijke vaardigheden komen IEDEREEN van pas wie of wat je dan ook bent.
Wit en Zwart zijn minder vaak te vinden dan (vijftig) tinten grijs.
Of je de voor jouw bedrijf en positie juiste (ideale) IT-er vindt hangt net zoveel af van diegene die de mensen aanneemt. Als die niet goed is maakt het proces ervoor ook niet zoveel uit.
Ruud Mulder beschrijft het typische verloop van een carrière in de IT en de persoonlijke groei van junior, via medior naar seniorniveau. Hij heeft gemerkt dat de vaardigheden die daarbij horen geleidelijk verschuiven van de technische inhoud naar de communicatieve kant en constateert dat soft skills een steeds belangrijkere rol in de ICT gaan spelen.
Wat hij beschrijft is naar mijn mening echter geen nieuwe ontwikkeling en de IT-sector wijkt op dit punt zelfs niet af van veel andere sectoren. Het belang van communicatieve vaardigheden is simpelweg iets van alle tijden en in de regel wordt het belang hiervan inderdaad groter naarmate de medewerker een meer seniore rol gaat vervullen.
Ik zie ook helemaal geen probleem dat nodig geadresseerd moet worden: wat mij betreft is het prima als een junior de eerste jaren van zijn carrière helemaal los gaat op de techniek. Daaruit kunnen prachtige innovaties voortkomen en zijn technische beheersing kan hij zo op topniveau krijgen. Mij lijkt dit niet verkeerd in een sector die zich graag hi-tech noemt. Als de persoon in kwestie zich ontwikkelt (en meestal gebeurt dit vanzelf, al dan niet begeleid door een verstandige coach), dan komt na verloop van jaren vanzelf meer ruimte en aandacht voor andere aspecten van het vakgebied: het proces, de dynamiek van een project, de omgang met de klant etc. Dat is ook typisch het moment waarop aanvullende training en scholing in vruchtbare aarde vallen.
En tot slot: of je nu op zoek bent naar de perfecte ICT’er, perfecte accountant of perfecte wie-dan-ook, altijd geldt dat hij moeilijk te vinden is en het is nooit vanzelfsprekend dat hij juist voor jou zal willen werken. We worden immers geen van allen als ‘perfect’ mens geboren en het kost jaren om alleen maar in de buurt van die kwalificatie te komen.
Het niveau van HRM-mensen is aanzienlijk gedaald. Er is een tekort aan vakkundige HRM-mensen. De HRM-mensen maken zich het leven al jarenlang heel erg gemakkelijk. Ze sturen een vacature naar een uitzend-, werving- en selectiebureau die dik betaald onderbetaalde dames met Control-F door cv’s laten zoeken.
Serieus zoeken en goed kijken naar wat iemand wel kan i.p.v. wat niet in een cv staat gebeurt zeer zelden.
Ik zou zeggen laat de HRM-mensen weer in overleg persoonlijk met afdelingshoofden de vacatures opstellen. En zoek dan als HRM zelf of anders zoek een recruiter die een groot, selectief en kwalitatief netwerk heeft. Blijf dicht bij je werkvloer en bij plaatsen met potentiele kandidaten.
Als je toch gebruik maakt van een uitzend-, werving- en selectiebureau neem dan eentje die zijn netwerk persoonlijk kent. Die zijn netwerk langer dan vandaag kent en weet wat ze aankunnen. Die selectief is qua achtergrond en werkervaring en qua vakgebied (ICT!).
Goede HRM-mensen dragen enkel goede mensen aan.