De meest besproken onderwerpen bij cloud computing betreffen de securitykwesties. Zo verwacht De Nederlandsche Bank van financiële instellingen een risico-analyse. Hoe betrouwbaar is de cloudaanbieder? Wat gebeurt er met de opgeslagen data in de cloud wanneer de dienstverlenging wordt stopgezet? Cloud computing kan ook veel toegevoegde waarde betekenen. Zo kan het worden gezien als een techniek om snel een toepassing operationeel te maken.
Binnen customer relationship management (crm) zijn cloud computing-systemen inmiddels een bekend begrip. Het crm-systeem SalesForce.com weet af en toe de aandacht te trekken. Een bijzondere en opvallend effectieve toepassing is het web-naar-lead formulier. In bijvoorbeeld SalesForce kan een webformulier worden gedefinieerd met daarin de velden uit het tabblad Leads. Ook kan in het formulier een campagne id en een retour url-adres worden aangegeven. De gegenereerde html levert een eenvoudig webformulier op dat na enige aanpassing van de style sheets in een website kan worden geplaatst. Een Object Identifier en een servlet zorgen voor de connectie tussen het webformulier en SalesForce. In het formulier dat is geplaatst op een website kunnen potentiële klanten hun naam- en contactgegevens en eventuele productbelangstelling invoeren. Ook kan in een aanmeld-checkbox voor nieuwsbrieven worden aangeven of de suspect-klanten in de toekomst benaderd mogen worden met mailuitingen.
Na de submit van het formulier verschijnt de bedankpagina met het retour url-adres. De leads komen automatisch en realtime terecht in SalesForce onder het tabblad Leads. Door het meegeven van het campagne id worden de leads ook gekoppeld onder de bijbehorende campagne in SalesForce. Vervolgens kunnen rapporten en dashboards worden gemaakt voor het volgen van de leadinstroom. Analyses zijn mogelijk over de dagelijkse frequentie van de aanmeldingen en de populariteit van bepaalde producten. Daarna kan de opvolging beginnen voor de conversie van de leads tot echte klanten.
Dit is slechts een eenvoudig voorbeeld maar het toont wel aan hoe snel een bruikbare toepassing met cloud computing kan worden gerealiseerd. Er is geen programmeerwerk nodig. Het hanteren van de standaard toepassingsinstellingen binnen SalesForce is voldoende. Nieuwe trends in crm vereisen dat tegen geringe kosten snel kan worden ingespeeld op klantwensen en marktontwikkelingen. Cloud computing kan de time-to-market van een crm-systeem verkorten.
Op zich een leuk en vlot artikel, maar het beschreven voorbeeld heeft niet per se te maken met cloud computing, maar met software voor de browser al dan niet aangeboden als een dienst.
Het voorbeeld is gewoon hoe goed ontworpen software werkt, maar dit voorbeeld draait ook gewoon vanaf een servertje op een zolderkamer.
Het enige cloud aan dit voorbeeld is cloud als synoniem voor het internet, en SalesForce als voorbeeld van Software as a service en een CRM pakket zoals er velen zijn met ook de in het voorbeeld genoemde functionaliteit.
Cloud computing voegt voor de eindgebruiker functioneel gezien niets toe.
Daarnaast zie ik de sprong ook niet van security naar een CRM aspect voorbeeld. De intro sluit niet aan bij de inhoud van de rest van het artikel.
De waarde zit hem dus in een goed voorbeeld hoe CRM online zou kunnen werken.
@Rene,
Wat is de boodschap – toegevoegde waarde?
9 van de 10 bedrijven kunnen niet eens verkopen, wat moeten ze dan met een CRM systeem, laat staan …ook nog in de cloud? Steek je neus eens op bij de NS, Philips, PostNL, Nederlandse politiek en/of KLM (alle bijzonder slecht in verkoop – sterker nog als ze al weten wat dat is).
En dan ook nog de gegevens of applicatie in de cloud… Ik moet er niet aan denken.
…Je kunt iemand die dorst heeft wellicht niet zo makkelijk een auto verkopen, maar wellicht wel een fles water.
De toegevoegde waarde van het web-to-lead formulier van het cloud CRM-systeem SalesForce is dat dit formulier heel snel en eenvoudig gemaakt kan worden terwijl het toch een onderdeel is van het grote SalesForce.
CRM en marketing is voor grote bedrijven moeilijk. Met name het bijhouden van een klantprofiel met volledige contacthistorie.
Na conversie van de leads tot klanten (Accounts/Contactpersonen) komen de formuliergegevens in het klantprofiel en in de campagnehistorie.
De campagne is inmiddels afgerond. Deze bleek effectief. Klanten, leads maar ook medewerkers spraken hun waardering hiervoor uit.
@Rene.
Beste Rene, mooie woorden, fijne reply.
Maar wat je zegt klopt niet.
Sterker nog, ik zou graag de onderbouw van de verkoop-kant eens wat dieper willen analyseren.
Wat verkoopt NS, KLM, een storingsdienst en/of je gemeente dan?
Waarom verkoopt een storingsdienst dan geen storingen en de NS geen transport?
Goed goan!