Ict-dienstverlener Capgemini heeft vierhonderd van zijn duurdere Nederlandse medewerkers gevraagd om per januari 2013 salaris in te leveren. De salariskorting kan in sommige gevallen oplopen tot meer dan 10 procent. Door aan ongeveer 7 procent van het personeelsbestand minder loon te betalen denkt Capgemini een nieuwe reorganisatie te kunnen voorkomen.
Topman Jeroen Versteeg benadrukt op Radio 1 dat het niet zozeer gaat om oudere werknemers die moeten inleveren, maar dat het vooral gaat om duurdere medewerkers waarvan het salaris scheef is gegroeid ten opzichte van tarieven in de huidige markt. De betrokken medewerkers hoeven niet akkoord te gaan met de salarisverlaging, Versteeg benadrukt dat het slechts een vraag is. Wel dreigt ontslag voor mensen als de medewerkers niet de salarisverlaging accepteren. De ondernemingsraad van Capgemini heeft zijn goedkeuring aan het voorstel gegeven.
Turnaround-programma
De vraag om salarisverlaging is onderdeel van het transformatieprogramma dat vorig jaar gestart is. In dit turnaround-programma, zoals Capgemini de reorganisatie liever noemt, wordt in ieder geval gewerkt aan vereenvoudiging en vermindering van het aantal staf- en managementlagen. Doel van het programma is om de organisatie anders in te richten om zo aan de veranderende klantvraag te kunnen voldoen. Capgemini gaat op zoek naar andere businessmodellen en gaat op een andere manier zijn mensen inzetten. Daarbij wordt dus blijkbaar ook gekeken naar de lonen van de eigen medewerkers.
Versteeg gelooft in ieder geval niet in het continu ontslaan van mensen en ziet scheefgroei in salarissen als een macro-economisch probleem. Volgens hem gaat het over continuïteit van de organisatie en continuïteit van werkgelegenheid. Door scheefgroei te corrigeren voorkomt Versteeg volgens eigen zeggen dat mensen in de WW komen en een andere baan voor een lager salaris moeten accepteren.
@Edel: Het Salaris van Jeroen Versteeg zal je niet snel online verdienen. Hij is niet de topman in Nederland en er zijn zo’n 4 of 5 poppetjes op hetzelfe niveau binnen Nederland. Ik denk dat het niet veel meer is dan het salaris van de gemiddelde directeur van een ziekenhuis of zorgverzekering.
De suggestie van het artikel is dat de 400 betrokken medewerkers het al weten.
Foutje in de berichtgeving. Dat is nl niet waar.
@Maurice
Wat is dan wel waar (bij benadering …globaal)?
@Peter
Als je niet geregeld het gras maait (in de zomer) krijg je onkruid.
Kop op, gewoon bewijzen dat ze niet zonder je kunnen.
Doet mijn grasmaaier ook!
@ Jurgen,
Je hebt hier natuurlijk wel een punt. Maar enige nuance is natuurlijk wel op zijn plaats 🙂
Als ICT’er moet je nu eenmaal bij blijven. Niet alleen technisch maar ook qua softskills. Vroeger had je genoeg aan de techniek nu moet je jezelf vaak ook nog eens zelf verkopen. En aan dat laatste heeft de rasechte ICT’er natuurlijk een behoorlijke hekel.
@Ruud – yes sir, dat is ook zo…
Je schrijft dat je als ICT’er nu eenmaal moet bij blijven.
Daar hoor naar mijn mening (dan/dus) commercie ook bij…
Als ik iets wil veranderen op de zaak, waar niet iedereen iets in ziet, zal ik het toch echt moeten verkopen. Dat geldt tevens voor onze externe contacten. Er is, zover ik me kan herinneren nog nooit iets gebeurd/verandert zonder dat ik dit moest verkopen. Zelfs tegen mijn honden als ik ‘zit zeg’ en ze doen dat, beloon ik ze met een aai over hun kop of een vriendelijk woord.
Verkoop begon met Adam en Eva – ICT aanmerkelijk later, maar dat betekend niet automatisch dat je dan niet kan/moet verkopen.
Verkopen kun leren, kun je overal beoefenen en elke dag kun je je hierin bekwamen.
Ben je onzeker, boeken te over over dit onderwerp.
Let wel, commercie/verkoop heeft niets, maar dan ook Niets met een vlotte babbel te maken – prettig in de omgang wel.
Dat noemt men ook wel Communicatie en laat dat woordje nou net in ICT voorkomen.
Bovenstaande is goed bedoeld en als aanvulling.