Ict-dienstverlener Capgemini heeft vierhonderd van zijn duurdere Nederlandse medewerkers gevraagd om per januari 2013 salaris in te leveren. De salariskorting kan in sommige gevallen oplopen tot meer dan 10 procent. Door aan ongeveer 7 procent van het personeelsbestand minder loon te betalen denkt Capgemini een nieuwe reorganisatie te kunnen voorkomen.
Topman Jeroen Versteeg benadrukt op Radio 1 dat het niet zozeer gaat om oudere werknemers die moeten inleveren, maar dat het vooral gaat om duurdere medewerkers waarvan het salaris scheef is gegroeid ten opzichte van tarieven in de huidige markt. De betrokken medewerkers hoeven niet akkoord te gaan met de salarisverlaging, Versteeg benadrukt dat het slechts een vraag is. Wel dreigt ontslag voor mensen als de medewerkers niet de salarisverlaging accepteren. De ondernemingsraad van Capgemini heeft zijn goedkeuring aan het voorstel gegeven.
Turnaround-programma
De vraag om salarisverlaging is onderdeel van het transformatieprogramma dat vorig jaar gestart is. In dit turnaround-programma, zoals Capgemini de reorganisatie liever noemt, wordt in ieder geval gewerkt aan vereenvoudiging en vermindering van het aantal staf- en managementlagen. Doel van het programma is om de organisatie anders in te richten om zo aan de veranderende klantvraag te kunnen voldoen. Capgemini gaat op zoek naar andere businessmodellen en gaat op een andere manier zijn mensen inzetten. Daarbij wordt dus blijkbaar ook gekeken naar de lonen van de eigen medewerkers.
Versteeg gelooft in ieder geval niet in het continu ontslaan van mensen en ziet scheefgroei in salarissen als een macro-economisch probleem. Volgens hem gaat het over continuïteit van de organisatie en continuïteit van werkgelegenheid. Door scheefgroei te corrigeren voorkomt Versteeg volgens eigen zeggen dat mensen in de WW komen en een andere baan voor een lager salaris moeten accepteren.
Ik vind het verhaal vanuit CAP erg eenzijdig naar de medewerker toe. De medewerker is niet genoeg meer waard dus hij moet inleveren. Omgekeerd kan je je afvragen wat de toegevoegde waarde van CAP voor de medewerker is. Dat is in elk geval niet het investeren in educatie en kennelijk ook niet het regelen van een inzet tegen een op waarde gebaseerd tarief of het opvangen van risico`s van conjunctuurschommelingen.
Als je salaris moet inleveren kan je ook wel op zoek naar een andere werkgever. Wellicht dat je dan niet eens 10 procent hoeft in te leveren.
Kijk we krijgen allemaal van die IT’ers op de vloer die van alles adviseren rondom trends, moeilijke afko’s en moderne technieken die je toch zeker zou moeten doen (a la ‘cloud’ bijvoorbeeld). Doch aan het eind van de week komt de consultant/consultante met (ja let op) een *papieren* urenbriefje dat getekend en *gekopieerd* moet worden om dan aan zijn baas te geven via de post! Kijk zulke IT-bedrijven snappen het nog niet helemaal. DIe moet je na de eerste week meteen de deur uitwerken.
Ook leuk is als je bij zo’n IT-bedrijf een cursus doet, en er ook mensen van die club zelf op de cursus zitten. Ja zelf meegemaakt. Laat je daarna een consultant aanrukken, wie komt er de deur binnen? De knakker die met jou op cursus gezeten heeft! Maar nu opeens in donkerblauw pak, veel crapsones en poeha! En die zou tegen een flink uurtarief meer moeten weten dan jijzelf. Ja weg met die club.
Het interview met Versteeg in Nieuwsuur gezien. Wat een ongelofelijke onaangename man is dat. Hij praat over mensen die vele jaren bij Cap werken en jarenlang bijgedragen hebben aan de hoge rendementen alsof ze oud-vuil zijn.
Zo ga je niet met je collega’s om. En als je werkgever zo over je praat kan je maar beter niet akkoord gaan met een salaris verlaging. Immers, dan vind je zelf ook dat je te duur was. Succes met je volgende functioneringsgesprek. In beide situaties.
En waarom niet het nieuws in 1 keer brengen. Als dit gisteren ook naar buiten gebracht was, was er een veel minder slecht beeld van Cap ontstaan. Is het management in paniek?
Read more: https://www.computable.nl/artikel/nieuws/detachering/4633424/3484209/capgemini-verplicht-weigeraar-tot-bijscholing.html#ixzz2HPiuQ9rm
Het geeft geen warm gevoel als werkgever. Ik begrijp dat je moet zorgen voor een actuele CV en moet zorgen dat je productief bent in het vakgebied waar je werkt. Maar het is ook zo dat in de eerste 10 jaar er heel veel op consultants wordt verdiend.
Er zijn ook andere manieren om de kosten naar beneden te krijgen, die zou je in de totaal afweging ook moeten meenemen.
– Goedkopere gebouwen / huisvesting
CAP heeft een groot gebouw en is ook nog bezig met het realiseren van een nieuw gebouw in Utrecht. Met het nieuwe werken zou je ook gebouwen kunnen afstaan in plaats van nieuwe gebouwen betrekken. Hangt natuurlijk af van de contract vorm en duur.
– Bijdrage voor mobiliteit als de medewerker niet mobiel is afbouwen tijdelijk stoppen als het niet op brengt of een andere mobiliteitsmix aanbieden.
– Extra kosten verlagen als telefonie bijdrage/ lease kosten
De vaste kosten van een huishouden nemen nu ook niet echt af dus wat moet je dan als werknemer. Ik denk dat je ook tijdelijke afspraken kunt maken maar dan voor iedereen de zelfde.
Volgens mij is het een continu proces van het up to date houden van je kennis en elk jaar een check doen of je nog over de goede kennis beschikt voor nu en voor de komende 2 jaar.
Als je HR beleid hierop gericht is is een maatregel als dit niet echt nodig denk ik en hou je het “bedrijfs gevoel” beter vast dan met dit initiatief.
Banen redden?
Dat is toch helemaal de bedoeling niet achter dit voorstel?
Als de mensen zouden tellen hoeveel mensen hun pensioen de afgelopen 10 jaar bij Cap hebben behaald zou men meteen weten dat dit een onfatsoenlijke extra poging is om de “ouderen” tijdig op kosten van de gemeenschap over te dragen.
@Hans ten Berge, 09-01-2013 13:5
Is inderdaad een goed idee.
Maar nog beter is: afschaffen leaseauto’s
Dan kan het uurtarief pas echt omlaag. Daar zitten klanten echt op te wachten. het is nog steeds zo dat door kunstmatig gecreëerde schaarste uurtarieven voor Sw engineers/consultants/whatever veel te hoog zijn t.o.v. de geleverde prestaties en in vergelijking met andere diensten.
Volgens mij is iedereen ook weer een beetje aan het insourcen en “right”-sourcen, ook niet echt een goede trend voor dit soort partijen.
ICT-er die ook de business van het bedrijf kent blijkt toch wel handig te zijn… en de betrokkenheid/loyaliteit is ook van een ander niveau.
Kan iemand hier met het salaris van Jeroen Versteeg zelf komen? Dat lijkt me wel een relevant gegeven in deze discussie. Ik heb lopen zoeken in het jaarverlag 2011, maar kan het daar niet vinden. Het was een vraag die werd opgeworpen in het AD van vandaag en waar ik graag het antwoord op heb. Misschien mensen van Cap zelf die het weten?
Wat ik mis is: een opmerking over hun core business.
Hun core business – money making – we make money, that’s it.
Daar gaat het om (core business), de rest is sex.
Heb ik al eerder vermeld: stake holders VS share holders.
De mij bekende I(C)T ers willen dit nog weleens vergeten.
Als ik een bakker was die altijd ’the best of town was’ en mijn broodjes verkochten ineens niet zo goed meer?
Eerst analyseren – waarom nu niet en toen wel?
Blijkt het aan de concurrente te liggen – dan het voltallige management ERUIT.
Daarna zou ik met het nieuwe management; of het personeel opleiden om een PERFECT broodje te bakken of verwachten dat ze salaris in zouden leveren.
Beide opties niet? Dan wegwezen uit mijn bakkerij.
Het probleem met bedrijven als Capgemini is dat iedereen zich manager of coordinator wilt noemen.
Echter, in mijn dagelijkse werk als consultant bij Capgemini heb ik geen enkele behoefte heb aan een DM-er, SDM-er, P-manager, servicecoordinator en/of SPOC (werkverdeler). Ik moet immers toch al mijn eigen inzet zoeken en mijn eigen carriere/opleiding plannen. Toch zijn ze in grote getale aanwezig en leunen ze allemaal op mijn inzet en mijn tarief.
Capgemini moet terug naar een vlakke organisatie. Weg met al die “spookmanagers” waarvan je je maar moet afvragen waar ze de hele dag uithangen en wat ze doen. Bij de klanten zitten ze in elk geval niet!
Ik denk dat iedere persoon binnen Cap eens heel kritisch naar het middel- en hoger management moet kijken en zichzelf moet afvragen wat nou werkelijk de meerwaarde van hen is. In mijn optiek, nul komma nul, dus weg ermee, en laat de mensen die werkelijk kennis en kunde hebben met rust. Die brengen immers geld in het laatje!