Ict-dienstverlener Capgemini heeft vierhonderd van zijn duurdere Nederlandse medewerkers gevraagd om per januari 2013 salaris in te leveren. De salariskorting kan in sommige gevallen oplopen tot meer dan 10 procent. Door aan ongeveer 7 procent van het personeelsbestand minder loon te betalen denkt Capgemini een nieuwe reorganisatie te kunnen voorkomen.
Topman Jeroen Versteeg benadrukt op Radio 1 dat het niet zozeer gaat om oudere werknemers die moeten inleveren, maar dat het vooral gaat om duurdere medewerkers waarvan het salaris scheef is gegroeid ten opzichte van tarieven in de huidige markt. De betrokken medewerkers hoeven niet akkoord te gaan met de salarisverlaging, Versteeg benadrukt dat het slechts een vraag is. Wel dreigt ontslag voor mensen als de medewerkers niet de salarisverlaging accepteren. De ondernemingsraad van Capgemini heeft zijn goedkeuring aan het voorstel gegeven.
Turnaround-programma
De vraag om salarisverlaging is onderdeel van het transformatieprogramma dat vorig jaar gestart is. In dit turnaround-programma, zoals Capgemini de reorganisatie liever noemt, wordt in ieder geval gewerkt aan vereenvoudiging en vermindering van het aantal staf- en managementlagen. Doel van het programma is om de organisatie anders in te richten om zo aan de veranderende klantvraag te kunnen voldoen. Capgemini gaat op zoek naar andere businessmodellen en gaat op een andere manier zijn mensen inzetten. Daarbij wordt dus blijkbaar ook gekeken naar de lonen van de eigen medewerkers.
Versteeg gelooft in ieder geval niet in het continu ontslaan van mensen en ziet scheefgroei in salarissen als een macro-economisch probleem. Volgens hem gaat het over continuïteit van de organisatie en continuïteit van werkgelegenheid. Door scheefgroei te corrigeren voorkomt Versteeg volgens eigen zeggen dat mensen in de WW komen en een andere baan voor een lager salaris moeten accepteren.
@Rik, Rick
Als je het interview met de NOS beluistert, wordt al duidelijk dat Jeroen Versteeg zelf geen salaris in gaat leveren.
Allereerst, sterkte voor de Capgemini collega’s die hier mee te maken hebben. Denk dat PaVaKe goed duidelijk maakt welke problematiek hier speelt.
Zelf moet ik gelijk weer terugdenken aan wat Jeroen Versteeg ooit bij Sogeti vertelde aan ons medewerkers. Kwam neer op zoiets als, wij van Sogeti dat zijn de rode en de zusters van Capgemini de blauwe. De rode zijn de warme en de blauwe de koude. En nog geen jaar later stapte hij zelf over naar Capgemini. Ik kan hier wel een beetje om lachen.
Zag dat hij op TV een reactie gaf, waarbij hij aangaf dat er in de IT sector goed betaald wordt. Ja, een enkele IT’er wordt inderdaad goed betaald, maar er zijn er veel en veel meer die onderbetaald worden. Voor managers geldt dit natuurlijk wel, die worden meestal wel ruim betaald in de IT.
Maar goed, het blijft natuurlijk een dilemma, als je een al wat oudere werknemer bent, en je je nog nauwelijks met de nieuw methodologieën en technieken hebt bezig gehouden. Dit uiteraard ten voordelen van de IT dienstverlener, die daar al die tijd goed op heeft verdiend. Ontslag zou zomaar de rest van je carrière werkeloosheid kunnen betekenen. Al met al vind ik het geen reclame voor de IT sector.
ik ben een van die oudere medewerkers en kan je vertellen dat de bonussen wel degelijk voor een deel zijn geschrapt.
echter inzage in en openheid over eea is er niet altijd of ver te zoeken.
zo is deze maatregel onder de naam Diamant onderdeel van de “turnaround” en is het doel daarvan mensen die hun werk niet meer fijn vinden (niet mijn eigen woorden) proberen te motiveren als ZZPer verder te gaan via de Broker van Capgemini. Met andere woorden: in een markt waarin Capgemini het werk blijft uitbesteden naar het buitenland waar het ook niet abnormaal is dat mensenrechten en milieu niet dezelfde waardering krijgen als hier in Europa maar die we wel verwachten van Europese leveranciers) ga je door in een markt die Capgemini zelf aan het verzieken is.
Ik hoop op een TURNAROUND in attitude. Een waarbij men kiest voor stabiliteit en de waan van de dag vergeet. Just in time is namelijk meestal net te laat wanneer het gaat om normen en waardes.
Het kan toch niet waar zijn dat er aan de ene kant mensen worden ontslagen en tegelijkertijd de werving en new hires doorgaan? Hoezo is er geen werk? Laat natuurlijk verloop zijn gang gaan ipv te reageren als gestoken door een wesp.
TURNAROUND Capgemini!
Ronald Groeneveld
Een paar gedachten op een rij:
1) het veel verdienende personeel krabt zich achter de oren. Wat doe ik hier nog? Het is erg moeilijk om zelf van de dure (niet inzetbare) medewerkers af te komen.
2 na het horen van deze vraag stel je jezelf toch de vraag kan ik het maken voor mijn collega’s om het niet te doen!
3) het jongere (blijkbaar onderbetaald) personeel ziet kansen ipv werk naar india verdwijnen.
4) de besparingen zijn direct en aanzienlijk 10% op (?) 100k per jaar per medewerker.
5) Wat als de medewerker niet wil mee werken? Gaat dit dan in zijn dossier? Volgend jaar wordt het makkelijk om goedkoop van mensen af te komen met de nieuwe ontslagreglingen.
CapGemini Benelux laat heel 2012 beroerde cijfers zien, dus niet ingrijpen is geen keus. Dit is een harde maar slimme boodschap waar ze veel profijt van gaan hebben. En het toont lef! Wat gebeurt er bij de andere zonder dat we het horen?
Bij Capgemini is al decennia lang het salaris direct gerelateerd aan het tarief dat de markt bereid is voor je te betalen. Je krijgt alleen meer salaris als je meer opbrengt, dus eigenlijk net zo als je ZZP’er zou zijn. Alleen als ZZP’er zie je dat direct terwijl je salaris zich geleidelijk ontwikkelt.
Het is dua helemaal niet vreemd dat als de markt minder voor je wilt betalen dat je ook minder salaris krijgt. Eigenlijk vreemd dat Capgemini dit niet eerder heeft gedaan.
Wat betreft eventuele latere WW: ik ben ervan overtuigd dat dit soort medewerkers ruim boven het maximum bedrag van de WW zitten.
En néé ik werk niet (meer) bij Capgemini.
Even voor de duidelijkheid. Dit gaat voor betrokkenen geen consequenties hebben wat WW uitkering betreft. Hier zit namelijk nu al een maximum aan verbonden, ik meen ( maar ben daar niet geheel zeker van) dat het maximum €1.700 netto per maand is.
Ik neem aan dat de groep waarover we hier spreken ver boven dat maximum zit, dus als zij 10% omlaag gaan in salaris, zullen ze wellicht nog steeds boven dat maximum zitten.
Is mij zelf (alweer 10 jaar geleden) ook overkomen. Ik kreeg slechts 55% van mijn laatst genoten inkomen.
Versteeg op RTLZ: “Als mijn baas aan mij vraag of ik salaris in wil leveren dan doe ik dat”. Op dat niveau houden ze elkaar de hand boven het hoofd (dat hebben ze ook bij Sogeti, waar hij hiervoor werkte, gezien). Zijn baas gaat niets vragen dus……….lekker makkelijk derhalve over de rug van de veelal loyale (oudere) medewerkers.
Als het een echte vent zou zijn, dan liet hij zijn salaris zelf verlagen.
Stel je werkt bij CapGemini voor 75.000/jaar en je verdient voor Capgemini 125.000/jaar. Gaan ze je ontslaan als je die 10% niet wil accepteren? (van die 50K verschil kan Cap gemakkelijk je auto en werkgeverpremie betalen).
Het is een plan wat Capgemini al jaren eerder heeft geprobeerd uit te voeren. Dat misluke destijds compleet. Want de oudere/duurdere medewerkers (55+) hadden meestal 25+ dienstjaren. Dat betekende enorm hoge ontslagkosten. Veel meer dan de besparingen.
Jeroen kan het mooi uitleggen, maar slaat de plank volledig mis
De echte problemen weigert hij op te lossen. Er is een veel te grote en onnodige laag midden management. Ook zijn er wat VP’s die meer op een 2e handsauto verkoper lijken, met alle kwalijke gevolgen daarvan.
De overhead kosten zijn absurd hoog.
De dure tarieven voor de oudere medewerkers is totaal geen probleem.
Want die kosten bij andere consultancy bedrijven vergelijkbaar
Door een juist mix van junior/medior/senior in je project, kun je prima marges maken. Dit is wat elk consultancy bedrijf doet. Alleen Capgemini heeft dit nog steeds niet begrepen.
Het zou tijd worden dat iemand Jeroen eens wakker schudt, en hem laat zien dat zijn plan volledig kansloos is.
Hij kan me altijd inhuren voor goed advies 🙂
@jeroen
Wat betreft jouw punt 5: Het gaat niet alleen in je dossier. Indien je het salarisoffer niet wilt slikken, krijg je 6 maanden de tijd om je naar een niveau te verbeteren waarbij je wel je salaris waard bent. Wordt na die 6 maanden geoordeeld dat dat niet gelukt is, dan wordt ontslag voor je aangevraagd.