Centric heeft per 1 januari 2013 een groot aantal Centric-bedrijven gefuseerd tot één juridische entiteit: Centric Netherlands bv. Volgens het ict-concern is de juridische samenvoeging een logisch vervolg van de maatregelen die de afgelopen jaren zijn genomen om te komen tot een efficiëntere organisatie. Die hadden betrekking op het clusteren van gelijksoortige activiteiten, het centraliseren van stafafdelingen en het stroomlijnen van interne processen.
Volgens Centric leidt de juridische samensmelting tot meer transparantie voor relaties en zorgt het voor een administratieve lastenverlichting.
De samenvoeging betreft onder andere de volgende bv’s: Centric IT Solutions, Centric Managed ICT Services, Centric Software Engineering, Centric Professional Services en Centric iTV Solutions.
In 2011 realiseerde Centric op de ict-markt een omzet van 529,1 miljoen euro en een nettowinst van 20 miljoen euro. Er werken circa 5300 mensen bij het onderdeel dat zich met automatisering en business process outsourcing (bpo) bezighoudt. De cijfers over 2012 nog niet bekend.
20M/5300=~3800 euro winst pp. of 0,4% winst t.o.v de omzet, dat is eigenlijk geen nieuwsbericht waard toch?
De laatste jaren is iedere vermelding van winst wel wat waard. Daarnaast heeft het samenvoegen van meerdere Centric onderdelen ook tot doel om die winst te verbeteren of in deze tijd te behouden. Je hoort Centric in ieder geval niet vermelden dat er mensen uit moeten. Is bij andere partijen wel anders. Kortom, het vermelden waard als is het in je rekensom niet veel Maarten. PS. het nieuwsbericht gaat primair ook niet om de winst van Centric.
@Chris,
Daar ben ik het zeker mee eens, inderdaad geen mensen er uit, dat is t.o.v. een aantal ICT bedrijven een positieve uitzondering!
Deze financiële informatie over de winst is ruim een jaar oud en zegt dus niets over het moeilijke jaar 2012. De juridische integratie is een logische stap volgend op de bedrijfsvoering, waar de integratie vermoedelijk al eerder heeft plaatsgevonden.
De financiële effecten van de juridische samenvoeging zullen dus lang niet zo groot zijn als die van de operationele samenvoeging. Of de juridische samenvoeging bij klanten tot meer transparantie leidt? Daarvoor is dit waarschijnlijk een persbericht…
@Chris:
Mee eens. Centric stuurt niemand de laan uit, maar neemt zelfs mensen aan. En dat weet ik zeker, want per 1 feb a.s. werk ik daar na een half jaar gedwongen werkloosheid. En dat moest ik toch even kwijt.
Centric gaat in verhouding met de andere IT-jongens inderdaad best goed. Geen gedwongen massa-ontslagen, inderdaad. Maar helemaal rooskleurig is het ook niet, hoor.
Zo zijn er vorig jaar een flink aantal mensen aangenomen, maar er zijn er inmiddels ook veel verdwenen. Veel kregen een halfjaarcontract en die zijn niet verlengd; vaak op een erg lullige manier. Ook zag ik veel collega’s uit eigen beweging vertrekken. Redenen die ik veel hoor: onprofessionele cultuur en dat Centric wel erg zuinig is (ook een manier om winst te behalen). Lonen liggen in verhouding laag en er is bij sommige onderdelen een te sterke hiërarchische cultuur. Voorzieningen als een laptop en mobiele telefoon, toch redelijk normaal in de IT-detachering, zijn bij Centric zeker niet vanzelfsprekend. En krijg je wel een mobiele telefoon van de zaak, dan is dat in de meeste gevallen een simpele Nokia met een abonnement zonder data (zeker geen smartphone).
Ook interessant: met deze samenvoeging van BV’s gaat ook een harmonisatie van de arbeidsvoorwaarden gepaard. Op zich goed voor de organisatie als geheel, want voorheen had Centric echt een bonte verzameling van arbeidsvoorwaarden. Maar als je de tekst van de nieuwe arbeidsvoorwaarden en de bijbehorende contracten leest, dan is deze toch erg anti-medewerker en bevat veel bedingen. Zo is het concurrentiebeding uitgebreid en is nu zo generiek verwoord, dat je bij het verlaten van Centric een jaar lang je beroep niet mag uitoefenen.
Er is momenteel ook een kleine rel vanwege de invoering van de werkkostenregeling. Voor veel Centric-ers is dit goed nieuws, want ze krijgen eindelijk een basis-onkostenvergoeding. Maar bij het onderdeel Professional Services, tegenwoordig Centric Software Professionals geheten, gaan sommige medewerkers er hierdoor netto ongeveer 60 euro per maand op achteruit! En dit zonder enige vorm van compensatie. Klachten vinden geen echt gehoor en worden kortaf beantwoord. Geruchten gaan dat bij het aflopen van de eerste deadline voor ondertekening van de arbeidsvoorwaarden meer dan de helft van het personeel nog niet getekend had! Centric laat zich hierbij toch wel van haar slechtste kant zien.
Centric is een fantastisch bedrijf, wat heel goed floreert in deze economisch moeilijke tijd. Deze fusie is geheel in stijl door de deskundige Centric OR goedgekeurd,en dan is het logisch dat er niet veel kaas meer op het brood achter is gebleven. Maar wees blij dat je werk hebt al is het maar voor 3x een tijdelijk contract. Je doet toch ervaring op voor een toekomstige job.
@Marco
Met zoveel inside information kan ik niet anders zeggen dat je een collega bent? Wat concurrentie beding betreft, dit is niet zo zwart/wit als dat je aangeeft. Het is zeker niet zo dat als je stopt bij Centric dat je een jaar lang je beroep niet kan uitoefenen en als dit wel zo zou zij dan is er geen rechter die Centric hierin gelijk geeft. Dit geeft immers een gevaar binnen de BV Nederland en de vrijheid tot uitoefening van beroep. Het gaat er om een nadruk te geven van de klanten van Centric af te blijven. Dit is terecht want deze klanten zorgen voor (volgens Maarten een minimale) winst van het bedrijf Centric. Als de klanten om welke vorm dan ook worden weggesnoept door ex medewerkers van Centric moet Centric misschien WEL met een winstwaarschuwing en dus gedwongen ontslagen komen en is dit oprecht schokkend nieuws hier bij Computable.
Verder is het inderdaad zo dat Centric minimale beschikbaarheid geeft aan middelen waarin andere bedrijven vrijgevender zijn. Denk aan laptop en mobiele telefonie. Wel is het zo dat het minimaal beschikbaar stellen van middelen zoals een smartphone kostendrukkend werkt. Verder kan ik alleen maar aangeven dat er ook een verdienmodel aan vast zit. Bereik je een functie waarin dit te verantwoorden is dan krijg je het. Ik ben het wel met je eens dat dit verdienmodel misschien te laag is. Het duurt in sommige gevallen te lang voordat je aanspraak kunt maken op deze middelen. Wel kan dit een onderdeel zijn tot motivatie voor groei in je carriere.
Ik leer uit je opmerkingen dat je het contract zeer goed kent. Praktijk zal het leren maar winstuitkering en lease budgetten zijn beter geregeld. Wat betreft de onkostenvergoeding, ga hiervoor ook ten rade bij onze regering. Centric heeft wel degelijk een (minimale) vorm van onkostenvergoeding. Hoe dit wettelijk bepaald is laat in de constructie van Centric misschien te wensen over maar feit is wel dat ook bedrijven te maken hebben met de wispelturigheid van onze regering en dus wettelijk bepaling.
@Jaap
Welkom bij de club.
Primair is Centric er tot op heden op gericht om eigen personeel maximaal beschikbaar te hebben bij klanten. Dit komt vanuit mijzelf en ik ben hiermee iemand die onderdeel is van de keten en geen enkele invloed heeft over de sturing van het bedrijf. Verder kan ik aangeven dat er ook passieve bedrijven zijn die pas na de storm acteren. Centric doet dit voor de storm en ik denk dat er nog een aardige storm aankomt in 2013. Ik ben benieuwd naar de cijfers van ons bedrijf in 2012.
@Chris
Centric doet dit voor de storm
Lekker, steeds geen indexering met inflatie sinds 2007 (Hé! ze zagen dat toch al toen aankomen!!!) 😀
@Chris en ik denk dat er nog een aardige storm aankomt in 2013. Ik ben benieuwd naar de cijfers van ons bedrijf in 2012.
Berg af, net als bij andere bedrijven… :
Met één verschil, wij hebben nog steeds de Nokia 3109 of de geüpgraded 2323… 🙁