Lycos, pionier in zoekmachines, werkt aan een comeback. Het voorheen Amerikaanse, maar tegenwoordig Indiase bedrijf wil in 2013 met Lycos 5.0. opnieuw de markt op. Het gaat om een nieuw zoekproduct dat zoekresultaten voor de gebruiker op een contextgerelateerde manier presenteert. Momenteel wordt de zoektechnologie van Lycos nog in een samenwerking met Yahoo aangeboden.
Volgens online-mediavakblad Emerce wil Rob Balazy, bestuursvoorzitter van Lycis, nog weinig kwijt over de nieuwe zoekmotor Lycos 5.0. Balazy is de eerste om te erkennen dat hij niet met Google kan concurreren, aan de andere kant is het voor het eerst sinds jaren dat er weer eens een nieuw zoekproduct wordt gelanceerd.
Lycos werd in 1994 opgericht in het pre-Google-tijdperk. Naast een zoekmachine bevatte Lycos ook e-maildiensten, webhosting en sites voor social networking en entertainment. Vlak voor het klappen van de internetbel, mei 2000, werd het bedrijf voor 5,4 miljard dollar verkocht aan het Spaanse Terra Networks, onderdeel van telecombedrijf Telefónica. In 2004 bood het Koreaanse Daum er 105 miljoen dollar voor.
In 2010 kwam de zoekmachine annex internetportal Lycos voor 36 miljoen dollar in het bezit van Ybrant Digital, een Indiaas marketingbedrijf. Naast Lycos.com ging het ook om sites als Tripod, Gamesville en HotBot. Ybrant Digital was het echter voornamelijk te doen om de naam Lycos. Het Indiase marketingbedrijf wil het merk weer laten bloeien en het als een interessante webbestemming aan zijn wereldwijde adverteerders kunnen aanbieden.