Nu de DNB clouddienst Office 365 goed heeft gekeurd voor financiële instellingen, gaan zorginstellingen dan ‘en-masse’ volgen? Binnen Zorg heerst onzekerheid en kijkt men naar elkaar, aan de andere kant wordt cloud door een aantal instellingen al serieus ingezet. Eén van de ‘low hanging fruit’-oplossingen voor cloud is een mobiele sociale werkomgeving en sociaal intranet voor zorgverleners, waarmee werk efficiënter en effectiever wordt.
Cloud toepassen in mobiele sociale werkomgeving en sociaal intranetsteltde zorgverlener in staat tegelijkertijd de gepercipieerde kwaliteit van de dienstverlening te verhogen. Dit komt niet alleen omdat de zorgverlener door het platform beter in staat zal zijn om zijn of haar werk beter te doen, maar ook omdat de cliënt meer inzage heeft en meer kan deelnemen.
De noodzaak voor innovatie binnen de zorg is groot. Als we de gezondheidszorg niet innoveren, kost de zorg volgens het Centraal Cultureel Planbureau (2012) binnen zeventien jaar 25 miljard (elf miljard nu) en hebben we 450.000 extra zorgverleners nodig. Sinds 1998 (tot 2010) zijn de kosten al met 60 procent gestegen. Genoeg reden om te kijken naar hoe Health Care efficiënter en effectiever kan worden. Want we móeten meer met minder doen, met minimaal gelijkblijvende kwaliteit.
Eén van de oplossingen om te innoveren is het invoeren van een digitale mobiele sociale werkomgeving. Daarmee hebben zorgverleners informatie zoals protocollen en kwaliteitshandboek snel beschikbaar, is de informatievoorziening zeer persoonlijk, kunnen zij snel collega’s vinden en met hen afstemmen en kunnen zij werk rondom een client snel vinden en overdragen.
Misschien wel het belangrijkste voordeel is dat dit platform de mogelijkheid eindelijk geeft om beter samen te werken met de client en mantelzorgers zoals familie en voor de client en familie om meer zelf te doen. Het gaat hier natuurlijk om simpele handelingen, waar meer instructie bij geboden kan worden, maar ook om signaleren, informeren en meedenken.
Een dergelijk platform zal in staat moeten zijn om altijd en overal, op any device beschikbaar te zijn. Het moet laagdrempelig zijn, gebruiksvriendelijk en het moet genoeg specifieke functionaliteit bevatten om relevant te zijn voor de zorgverlener. Clouddiensten zoals Google en Microsoft’s Office 365 (SharePoint Online op basis van SharePoint 2013), zijn bieden goede mogelijkheden. Daar waar je met Google snel up and running bent en de basiselementen voor communicatie biedt, biedt Office 365 veel meer ‘Enterprise’ applicaties en elementen. Het biedt betere veiligheidsvoorzieningen en privacy garanties en de applicaties die partners erop bieden zijn specifiek voor de zorg en bieden daarmee niet alleen betere communicatie, maar ook betere werkoverdracht, uitwisseling en andere specifieke functionaliteiten. Zie binnen de infographic voor enkele voorbeelden van die functionaliteiten en voor de voordelen die zorgmedewerkers zien en die het zorginstellingen biedt.
Zal de goedkeuring van de Office 365 door DNB voor financiële instellingen heeft goedgekeurd, positieve invloed hebben op de maatschappelijke acceptatie van cloud binnen Zorg? De eerste reactie op cloud binnen zorg heeft doorgaans met patiëntgegevens te maken. Het platform waar we in deze post over hebben, slaat geen formele patiëntgegevens op, maar alleen cliëntgerelateerde gegevens die wel met zorg te maken hebben, maar niet met de geneeskundige behandeling. Deze gegevens zouden in het elektronisch cliëntendossier behoren te staan. Dit systeem kan via de portal dan weel toegankelijk gemaakt worden, hoewel sommige zorginstellingen ook deze systemen al in de cloud hebben staan of bezig zijn om deze te realiseren.
De noodzaak voor innovatie is duidelijk en met de nieuwe technologieën kunnen de eerste stappen snel genomen worden. Zoals altijd zijn de acceptatie van de gebruiker, de beslissingssnelheid van de instellingen en de veranderingsgezindheid van de medewerkers en dus de programma’s die dat moeten stimuleren van grotere invloed op de innovatie dan de technologie zelf. Sommige instellingen zijn al begonnen, waarvan er zelf enkele al ‘live’ zijn. Wie volgt?
Elementaire denkfout om financiële dienstverleners en/of bankiers te vergelijken met zorgverleners. Een individuele hulpverlener is persoonlijk verantwoordelijk voor de goede zorg aan een patiënt en kan zich nooit verschuilen achter een rechtspersoon of protocol(zie wet BIG).
In tegenstelling tot bankiers die, zonder enige persoonlijke consequenties, voor tienduizenden miljarden schade kunnen aanrichten en dan ook nog bonussen op eisen.
De AFM heeft niets met zorg te maken. Voor het gebruik van cloud in zorg zul je met betere argumenten aan moeten komen. Belangrijkste is de waarborg die de hulpverlener moet afgeven naar hun patiënten dat de informatie nooit bij derden komt zonder toestemming van de patiënt.(zie WBGO)
Uit het artikel: Nu de AFM clouddienst Office 365 goed heeft gekeurd voor financiële instellingen,
De AFM gaat daar in het geheel niet over, wel de DNB….., als toezichthouder voor financiële instellingen. Een vergelijk tussen een financiële instelling en de zorg is ook niet echt te maken anders dan dat ze beiden geld nodig hebben.
Daarnaast office 365 is nu niet meteen het platform voor een mobiele sociale werkomgeving. Misschien dat een deel 2 voor verduidelijing kan zorgen.
Waar de zorg behoefte aan heeft is mobiele applicaties die hen werk uit handen nemen. Dat daar clouddiensten bij passsen is logisch, maar we moeten het niet omdraaien.
Het papierwerk moet je niet sec naar de cloud verhuizen. Zorg dat je door slimme app(licatie)s de zaken die moeten worden vastegelegd direct kunt verwerken, zodat je niet achteraf allerlei bureauwerk overhoudt.
Innovatie zit in arbeidsvermindering, niet in kostenbesparing.
@Maarten, dank je wel voor je reactie. Het is inderdaad DNB, die bedoelde ik ook, maar blijkbaar heb ik er zelfs nog overheen gelezen. ik heb het gelijk aangepast.
Verder denk ik dat Office 365 een prima platform is voor mobiele sociale werkomgeving, afgaande op de platformen die we voor zorginstellingen realiseren. Ik vind het leuk om over die mogelijkheden een artikel te schrijven zoals je voorstelt. Dank je wel voor de suggestie.
Over de vergelijking tussen financiële instellingen en health care, ik heb proberen aan te geven dat ik merk binnen zorg dat er twijfel bestaat en navel wordt gestaard over Cloud en dat zij wel degelijk steun zien in het besluit van DNB, in de zin van ‘als zij het ok vinden, dat zegt wel wat’. Dat gezegd hebbende, managers binnen de zorg kunnen natuurlijk de ene applicatie wel en de andere niet in de cloud plaatsen. Het EPD is daarmee de gevoeligste, dus ons advies is om die nog niet het onderdeel te laten zijn van onze klanten hun platformen. Dit nog afgezien van het feit dat er wel al EPD’s bestaan en gebruikt worden in de cloud.
@Leen, helemaal mee eens. Door cliënten en mantelzorg (beperkte) toegang te geven tot de werkomgeving, kan samenwerking met de zorgverlener verbeteren en dus de zorgverlener werk uit handen nemen en de gepercipieerde zorgkwaliteit verhogen. Anderzijds zijn bestaande processen te verbeteren, heel simpel bijvoorbeeld door werkoverdracht en afstemming sneller te kunnen faciliteren.
De grote innovaties in de zorg zitten in betere IT-diensten voor iedereen. Bv een diagnotisch lab waar de gegevens vooruit gezonden worden door de ambulante bloedprikkers. Dan is er geen piek in de verwerking als het bloed aankomt bij het lab.
Het buitenland is ook al veel verder op dit vlak. Bv:
http://www.ehi.co.uk/news/ehi/7699/nhs-institute-puts-files-in-the-cloud
en http://www.patientslikeme.com/
Ik verwacht dat de markt gaat ontwikkelen naar een model waarbij (net als Facebook) de patient zelf bepaalt hoe en met wie gegevens gedeeld worden. Zo zou ik in dit voorbeeld eerder Microsoft Healthvault (http://www.microsoft.com/en-gb/healthvault/default.aspx) noemen als mogelijke interessante eerste clouddienst.