Ict-dienstverlener KPN Corporate Market heeft zijn leveranciers en zzp’ers in een brief verzocht tot een tariefsverlaging van 20 procent. KPN ziet zich hiertoe gedwongen door dalende marges, stagnerende orderportefeuilles, teruglopende bedrijfsinvesteringen en overheidsbezuinigingen. KPN zegt de samenwerking te willen beëindigen met partijen die niet instemmen met de tariefsverlaging.
In een brief ondertekend door senior executive vice president Steven van Schifgaarde van KPN Corporate Market in december 2012 vraagt KPN Corporate Market onderaannemers een tariefsverlaging van 20 procent. ‘KPN Corporate Market is genoodzaakt aanvullende maatregelen te nemen om het hoofd te kunnen bieden aan moeizame marktomstandigheden’, zo staat te lezen. ‘Eén van die acties heeft betrekking op de dienstverlening en/of goederen die wij bij u inkopen. De huidige tarieven zijn door ons als niet meer marktconform beoordeeld en wij willen u daarom met klem verzoeken uw tarieven met 20 procent te verlagen.’
Maatregelen onbekend
In de brief wordt niet ingegaan op welke andere maatregelen KPN zal nemen om het hoofd boven water te houden. In de brief wordt wel gerefereerd aan de slechte omstandigheden in 2012 en de honderden ontslagen die dit tot gevolg had. KPN ziet voor het einde van 2013 geen herstel in de ict-industrie, waardoor ook het komende jaar de financiële resultaten onder druk staan.
KPN Corporate Market eist dus dat de partners inbinden. De dienstverlener meent dat andere leveranciers al akkoord zijn gegaan met de tariefsverlagingen en voor wie niet akkoord gaat, is KPN duidelijk: ‘Voor leveranciers waar een tariefverlaging onbespreekbaar was, wordt de verdere samenwerking in 2013 heroverwogen. Hier wordt gezocht naar andere oplossingen en leveranciers die ons wel de benodigde tarieven kunnen geven. Wij vragen om uw begrip en zien uw tariefsverlaging graag tegemoet.’
Reactie KPN
KPN laat in een officiële reactie weten dat het klopt dat KPN Corporate Market aan zijn leveranciers vraagt de tarieven te verlagen. ‘Dit gezien de uitdagende omstandigheden waarin de ict-markt zich al enige tijd bevindt. Klanten bezuinigen en zijn terughoudend met het doen van investeringen en vragen KPN Corporate Market om lagere tarieven. Dat is de reden dat we nu een verzoek hebben gedaan aan onze leveranciers om lagere tarieven te gaan berekenen. Uiteraard respecteert KPN alle lopende contracten met zijn leveranciers.’
Op de vraag van Computable hoe hoog de nood bij KPN Corporate Market is, wil KPN niet reageren. Ook wil het bedrijf niet zeggen welke partijen al akkoord zijn met de verlaging en hoeveel partijen het voorstel van KPN hebben afgewezen. Ook weigert KPN iets te zeggen over welke andere acties KPN Corporate Market gaat ondernemen om het hoofd boven water te houden. ‘We hebben er verder niks aan toe te voegen.’
Geen Stijl
De brief van KPN kwam in de openbaarheid door een publicatie op het relblog Geen Stijl op 19 december 2012.
Tja, “KPN eist van partners” het uiterst hautain, maar geeft ook direct weer hoe KPN denkt over “partnership”. Eigen huis eerst eens opruimen lijkt me een veel effectievere methode en zal zeker ook langer een effect hebben. Je moet als weldenkend ICT-er (ZZP of welk dienstverlener dan ook) toch eens zo’n klant links laten liggen.
Over welke tarieven hebben we het hier, bedragen en funkties graag. Ik weet dat KPN er niet moeilijk doet over jarenlange inhuurcontracten, en voor die contracten ook plausibele en strategische redenen heeft, sommige projecten hebben ook een doorlooptijd van vier jaar. Laten we die vier jaar eens als uitgangspunt nemen, en er zijn geen tariefsverlagingen aan de orde geweest. Hoe hebben die tarieven zich op de markt de afgelopen vier jaar ontwikkeld en zijn die nog marktconform? En dus heeft KPN hier wel degelijk een punt en zal het per discipline wel bekeken worden en waar nodig bijgesteld, geheel terecht. KPN is zo immens groot dat een frequentieveiling niet tot de dagelijkse gang van zaken hoort, en dus geen allesbepalende factor kan zijn in deze.
Als ik reacties lees over overstappen naar andere providers op het vaste net, dan gaan mijn haren overeind en geeft de schrijver blijk de historie van de privatiseringsgang van PTT onvoldoende te kennen. De privatisering heeft zijn voor- en nadelen gehad, maar benoemen en bespreken van concurrenten heeft in deze discussie absoluut geen relevante en/of toegevoegde waarde. Sterker nog verplicht KPN NIET om aan andere providers, nieuwkomers op het vaste-net kortingen te moeten geven, en de tarieven kunnen naar beneden voor ons en onze bedrijven.
(ps. ik werk niet bij KPN of een van hun leveranciers)
Het artikel schrijft dat KPN de vraag gesteld heeft aan de leveranciers van ‘KPN Corporate Market’. Dit is het voormalige Getronics – if memory serves me right. En niet ‘KPN Mobiel’. Wat maakt dat die verwijzingen naar de aanschaf van 4G-frequenties niet relevant zijn.
Het onderdeel ‘KPN Corporate Market’ is een van de bedrijfsonderdelen die een eigen P&L verantwoordelijkheid heeft.
@Will : Sterke reactie!
@Oskar: Je gaat er volledig aan voorbij *hoe* de communicatie ie verlopen. Daar ligt de crux! Velen zullen begrijpen dat in tijden van bezuinigen en saneren je probeert ook iets aan de inkoopkant te doen, maar de manier waarop dit gedaan is, is fundamenteel fout en laat blijkbaar het ware gezicht zien van de KPN.
Nu komt het over of als je als leverancier de boel geflest hebt. En dit is niet de eerste keer dat KPN dit soort streken heeft. Ik had alleen nog een email account bij KPN (van voormalige Planet), daar moest ik ineens 200% meer betalen waarbij dit verkocht werd als vernieuwing en een verbetering.
Inflatie correctie, hoezo? Welke inflatie heeft KPN het over? KPN heeft op zijn facturen aangekondigd een tarief verhoging van 1.6% vanwege een inflatiecorrectie. Heb ik iets gemist in de economische berichten van de laatste tijd? Dus aan beide kantenis het halen, niet brengen.
@Peter: jij kunt voor een andere niet objectief bepalen wat een juist tarief of dat dit tarief te hoog is. Maar als ik zie dat een garage monteur per uur meer kost dan wat er voor zware IT functies wordt geboden dan zit er iets niet goed in het systeem.
Ik ben van mening dat structurele kostenverlagingen, structurele oplossingen vragen… Organisaties moeten niet alleen kijken naar de tarieven van de ingehuurde consultants. Efficiënter werken is door de inzet van structurering en automatisering een zeer goede oplossing… niet betalen per uur, maar werken op basis van geleverde output. Maar daarvoor is wel vertrouwen nodig van de klant in de aanpak van de leverancier. Je moet de leverancier (of partner zo je wilt) wel de mogelijkheid geven ‘zijn’ aanpak te implementeren.. vaak vinden klanten het toch fijn om individuele specialisten in te huren.. geeft ze een gevoel van controle, maar zorgt ook voor sub-optimalisatie in het behalen van het resultaat. Nee, de gewenste structurele kostenreductie bereik je pas na een fundamentele andere keuze in het samenwerken met je leveranciers, pas dan blijven de kosten marktconform.. je meet tenslotte direct het resultaat tov. de kosten…en niet de uren.
@Wilbert: Ooit een IT-project gedaan van meer dan 200K obv resultaat verplichting? Als je gedetailleerde offertes/contracten moet gaan opstellen voor dit soort trajecten kost alleen dit al een vermogen. Als je dan bovendien 9 van de 10 keer uitgeremd wordt door een concurrent (die denkt dat het goedkoper kan) dan heb je heb in de huidige tijd een enorm wankele basis. Lever gewoon kwaliteit voor een redelijke prijs (per uur) en dan is ook in deze tijd goed geld te verdienen met een uurtje-factuurtje model.
Ik heb afgelopen jaar zelf zo’n 8 maanden gewerkt voor KPN-CM. Aan de mensen op de vloer en het medior management zal het niet liggen; zij zijn ook gebonden aan regels van bovenaf. Echter zij hebben wel last van die restrictieve regels van bovenaf:
– lage uurtarieven
– lange betalingstermijn (3 maanden)
– weinig contractuele commitment: telkens verlenging met 1 maand
– overwerkrestricties
– contract tussentijds terugschroeven naar 36 uur..
– eenzijdig voortijdig opzeggen..
Dit zorgt er allemaal voor dat de loyaliteit jegens KPN-CM als opdrachtgever de kop wordt ingedrukt. Natuurlijk blijf je je best doen voor de mensen van project en je directe lijnmanager / projectmanager. Maar ik zou me nu wel een tweede keer bedenken voordat ik weer voor KPN-CM zal gaan werken..in elk geval niet tegen hun voorwaarden. En zie dan maar eens een specialist te krijgen die dan in Heerlen (Z-Limburg) wil gaan werken…
Dit soort dingen blijf je onthouden; ook als straks over een paar jaar de markt weer aantrekt en men weer moeilijk mensen kan krijgen. Dit hoort ook bij het imago van een bedrijf ! En dat wordt met de immer groeiende schil van ZZP’ers een steeds belangrijker aspect: “het fatsoen waarmee een opdrachtgever met zijn leveranciers omgaat”
(nogmaals de mensen op ‘de vloer’ kijk ik er niet op aan; de boosdoeners zijn de overbetaalde Excel managers ergens halfhoog in de ivoren toren..)
@Bart van den Berg,
Het is mij ook opgevallen dat de KPN in Heerlen al zo’n vijf jaar op zoek is naar een Unix- specialist.
Ik heb me vaker afgevraagd hoe het mogelijk is dat deze vacature ofwel in al die tijd nooit ingevuld is dan wel waarom de kandidaten kennelijk steeds weer zo snel mogelijk proberen weg te komen.
Ik kan je andere constateringen niet bevestigen maar ik kan je wel verzekeren dat de grote concurent ook ‘ondanks deskundig management’ excellente werknemers en daarmee tonnen aan investering kwijt raakt.
Mij maakt het verder niet uit, mijn telefoontje blijft toch wel rinkelen, maar van de salarissen van dat management kun je beter het personeelsbestand fors uitbereiden en de organisatie desondanks veel kosteneffectiever maken.