Ict-dienstverlener KPN Corporate Market heeft zijn leveranciers en zzp’ers in een brief verzocht tot een tariefsverlaging van 20 procent. KPN ziet zich hiertoe gedwongen door dalende marges, stagnerende orderportefeuilles, teruglopende bedrijfsinvesteringen en overheidsbezuinigingen. KPN zegt de samenwerking te willen beëindigen met partijen die niet instemmen met de tariefsverlaging.
In een brief ondertekend door senior executive vice president Steven van Schifgaarde van KPN Corporate Market in december 2012 vraagt KPN Corporate Market onderaannemers een tariefsverlaging van 20 procent. ‘KPN Corporate Market is genoodzaakt aanvullende maatregelen te nemen om het hoofd te kunnen bieden aan moeizame marktomstandigheden’, zo staat te lezen. ‘Eén van die acties heeft betrekking op de dienstverlening en/of goederen die wij bij u inkopen. De huidige tarieven zijn door ons als niet meer marktconform beoordeeld en wij willen u daarom met klem verzoeken uw tarieven met 20 procent te verlagen.’
Maatregelen onbekend
In de brief wordt niet ingegaan op welke andere maatregelen KPN zal nemen om het hoofd boven water te houden. In de brief wordt wel gerefereerd aan de slechte omstandigheden in 2012 en de honderden ontslagen die dit tot gevolg had. KPN ziet voor het einde van 2013 geen herstel in de ict-industrie, waardoor ook het komende jaar de financiële resultaten onder druk staan.
KPN Corporate Market eist dus dat de partners inbinden. De dienstverlener meent dat andere leveranciers al akkoord zijn gegaan met de tariefsverlagingen en voor wie niet akkoord gaat, is KPN duidelijk: ‘Voor leveranciers waar een tariefverlaging onbespreekbaar was, wordt de verdere samenwerking in 2013 heroverwogen. Hier wordt gezocht naar andere oplossingen en leveranciers die ons wel de benodigde tarieven kunnen geven. Wij vragen om uw begrip en zien uw tariefsverlaging graag tegemoet.’
Reactie KPN
KPN laat in een officiële reactie weten dat het klopt dat KPN Corporate Market aan zijn leveranciers vraagt de tarieven te verlagen. ‘Dit gezien de uitdagende omstandigheden waarin de ict-markt zich al enige tijd bevindt. Klanten bezuinigen en zijn terughoudend met het doen van investeringen en vragen KPN Corporate Market om lagere tarieven. Dat is de reden dat we nu een verzoek hebben gedaan aan onze leveranciers om lagere tarieven te gaan berekenen. Uiteraard respecteert KPN alle lopende contracten met zijn leveranciers.’
Op de vraag van Computable hoe hoog de nood bij KPN Corporate Market is, wil KPN niet reageren. Ook wil het bedrijf niet zeggen welke partijen al akkoord zijn met de verlaging en hoeveel partijen het voorstel van KPN hebben afgewezen. Ook weigert KPN iets te zeggen over welke andere acties KPN Corporate Market gaat ondernemen om het hoofd boven water te houden. ‘We hebben er verder niks aan toe te voegen.’
Geen Stijl
De brief van KPN kwam in de openbaarheid door een publicatie op het relblog Geen Stijl op 19 december 2012.
2008 vlak voor kerst wordt een eenzijdige verlaging van 20% aan partners/leveranciers opgelegd.
2009 wordt een betalingstermijn van 90 dagen doorgevoerd. De praktijk leert dat 90 dagen nooit gehaald wordt.
2010 wordt bij inhuur of projecten die langer dan één jaar vergen per jaar een reductie van 5% doorgevoerd.
2012 vlak voor kerst wederom een eenzijdige reductie van 20%
De uitgekeerde bonussen gedurende de eenzijdig opgelegde reducties worden gemakshalve niet genoemd.
Dat noemt men marktwerking, de wheel of enz.
Ik zal ze (KPN) niet missen hoor.
Redden ze het niet met de huidige prijsontwikkelingen dan is dat hun probleem. Alternatieve genoeg…
Hadden ze maar beter op hun keuken moeten passen!
KPN gewoon opheffen en verder news as usual.
De zzp’er komt elders ook wel aan de slag.
En die paar werknemers zullen dan wel niet voldoende gekwalificeerd zijn, anders had KPN nu niet deze problemen gezeten.
Ik vind wel het prima, weer een Nederlandse onderneming door graaiers om het leven gebracht.
Nu NS, Shell, KLM en Philips nog.
Mijn boodschap blijft, het wordt tijd voor een staatsgreep!
Is niets nieuwe in de detacheringsmarkt.
ABN Amro doet dit al jaren en IBM verlangt ook ieder jaar dit soort verlagingen van de externe inhuur.
@Jurgen,
Of nog beter, alle bedrijven die ooit zijn afgestoten door de staat om ‘marktwerking’ te ontwikkelen, weer inlijven bij de staat. NS en Prorail worden dan weer één, KPN en PostNL weer lekker PTT. Weg zijn dan de graaiende supermanagers, weg die aandeelhouders die alleen maar korte termijn denken hebben en, last but not least, het uurtarief blijft gelijk.
Senior executive vice president Steven van Schifgaarde geeft zelf het goede voorbeeld heb ik begrepen. 50 procent salarisverlaging en geen bonus komend jaar!
Het is triest om dit alles weer te moeten vernemen van de KPN. Vorige week de 4G veiling – volledig onverantwoord handelen – en nu zo maar weer een tariefverhoging van maar liefst 20 procent op bestaande overeenkomsten. Nee, de KPN heeft het echt gehad. Ik adviseer de mensen die worden geconfronteerd met dit belachelijke voorstel direct op zoek te gaan naar een andere leverancier. Er zijn thans bedrijven in overvloed die soortgelijke diensten kunnen leveren.
Voor die mensen die echt niet elders te recht kunnen en dus volledig gebonden zijn aan de KPN, adviseer ik eens contact op te nemen met een juridische adviseur. Ik denk dat dit soort wurgcontacten in strijd is met de wet en echt niet door de beugel kan.
Ten slotte, gelet op het huidige beleid wat wordt gevoerd binnen de KPN, adviseer ik zo ie zo een andere leverancier te zoeken. Het zal voor mij een wonder zijn als de KPN volgend jaar deze tijd nog in zijn huidige vorm bestaat.
@Rens,
Ik vraag me af hoe jij je kostprijs berekend. Veel zzp’ers werken nog steeds met veel te hoge tarieven. Succes in een wereld waarin de klant steeds meer zicht krijgt op hoe tarieven nu werkelijk zouden moeten zijn.
Wanneer gaan dienstverlenende bedrijven nu eens beseffen dat de kwaliteit voor een groot deel persoonsgebonden is? Aan de inhuur van externe professionals zitten – als het goed is – tevreden klanten. Een generieke maatregel slaat de plank mis. Als er geen tevreden klanten zijn gerelateerd aan externe inhuur kan de inhuur per direct worden stopgezet (voordeel van de felxibele schil). Dat scheelt meer dan 20 procent. Als er wel tevreden klanten zijn dan is een dergelijke maatregel eenvoudigweg een continuiteitsrisico. Ik zou er zelf dan ook nooit mee accoord gaan en een prijs/kwaliteitsdiscussie voeren. De echte externe professional verdient zichzelf dubbel en dwars terug, kostprijs is dan niet meer relevant! Het komt op mij over als een typische Excel-maatregel zonder de consequenties goed te kunnen overzien.
Allemaal overstappen naar Tele2! Die hebben net een 4G-licentie bemachtigd (voor weinig in verhouding tot KPN)!
Het is een veel te dure organisatie dat CM , waar eerst intern nog flink bezuinigd kan worden. Geloof me, meer dan 10 procent heeft de directeur achter zijn naam staan…..