Ict-dienstverlener KPN Corporate Market heeft zijn leveranciers en zzp’ers in een brief verzocht tot een tariefsverlaging van 20 procent. KPN ziet zich hiertoe gedwongen door dalende marges, stagnerende orderportefeuilles, teruglopende bedrijfsinvesteringen en overheidsbezuinigingen. KPN zegt de samenwerking te willen beëindigen met partijen die niet instemmen met de tariefsverlaging.
In een brief ondertekend door senior executive vice president Steven van Schifgaarde van KPN Corporate Market in december 2012 vraagt KPN Corporate Market onderaannemers een tariefsverlaging van 20 procent. ‘KPN Corporate Market is genoodzaakt aanvullende maatregelen te nemen om het hoofd te kunnen bieden aan moeizame marktomstandigheden’, zo staat te lezen. ‘Eén van die acties heeft betrekking op de dienstverlening en/of goederen die wij bij u inkopen. De huidige tarieven zijn door ons als niet meer marktconform beoordeeld en wij willen u daarom met klem verzoeken uw tarieven met 20 procent te verlagen.’
Maatregelen onbekend
In de brief wordt niet ingegaan op welke andere maatregelen KPN zal nemen om het hoofd boven water te houden. In de brief wordt wel gerefereerd aan de slechte omstandigheden in 2012 en de honderden ontslagen die dit tot gevolg had. KPN ziet voor het einde van 2013 geen herstel in de ict-industrie, waardoor ook het komende jaar de financiële resultaten onder druk staan.
KPN Corporate Market eist dus dat de partners inbinden. De dienstverlener meent dat andere leveranciers al akkoord zijn gegaan met de tariefsverlagingen en voor wie niet akkoord gaat, is KPN duidelijk: ‘Voor leveranciers waar een tariefverlaging onbespreekbaar was, wordt de verdere samenwerking in 2013 heroverwogen. Hier wordt gezocht naar andere oplossingen en leveranciers die ons wel de benodigde tarieven kunnen geven. Wij vragen om uw begrip en zien uw tariefsverlaging graag tegemoet.’
Reactie KPN
KPN laat in een officiële reactie weten dat het klopt dat KPN Corporate Market aan zijn leveranciers vraagt de tarieven te verlagen. ‘Dit gezien de uitdagende omstandigheden waarin de ict-markt zich al enige tijd bevindt. Klanten bezuinigen en zijn terughoudend met het doen van investeringen en vragen KPN Corporate Market om lagere tarieven. Dat is de reden dat we nu een verzoek hebben gedaan aan onze leveranciers om lagere tarieven te gaan berekenen. Uiteraard respecteert KPN alle lopende contracten met zijn leveranciers.’
Op de vraag van Computable hoe hoog de nood bij KPN Corporate Market is, wil KPN niet reageren. Ook wil het bedrijf niet zeggen welke partijen al akkoord zijn met de verlaging en hoeveel partijen het voorstel van KPN hebben afgewezen. Ook weigert KPN iets te zeggen over welke andere acties KPN Corporate Market gaat ondernemen om het hoofd boven water te houden. ‘We hebben er verder niks aan toe te voegen.’
Geen Stijl
De brief van KPN kwam in de openbaarheid door een publicatie op het relblog Geen Stijl op 19 december 2012.
If you pay peanuts, you get monkeys. Volgens mij heeft KPN juist nu goede mensen nodig.
Denk dat ik KPN ook maar eens ga vragen haar tarieven met 20% te laten dalen dan….
Natuurlijk is deze actie in regressieve tijden te begrijpen. Alleen:
Waarom dan ook niet in progressieve tijden?
Dan onder de noemer: KPN eist van partner 20 procent tariefsverhoging!
Nee, dan wordt er niet over gerept en worden de winsten in eigen zak gestoken!!
Mij lijkt: Partnership in goede maar ook in slechte tijden!
Voor die professionals die hier niet in meegaan, hoop ik dat ze een goede escape-regeling in hun overeenkomst hebben opgenomen. Sterkte!
Van een verontruste free lancer!
Geachte KPN, leverancier van onze telefoondiensten.
Wij zijn genoodzaakt aanvullende maatregelen te nemen om het hoofd te kunnen bieden aan moeizame marktomstandigheden. Eén van die acties heeft betrekking op de dienstverlening en/of goederen die wij bij u inkopen. De huidige tarieven zijn door ons als niet meer marktconform beoordeeld en wij willen u daarom met klem verzoeken uw tarieven met 20 procent te verlagen.
Een maatregel had natuurlijk ook kunnen zijn het onderzoeken waarom de marges dalen en de orderportefeuille stagneert. Komt dat door de hoge tarieven van de partners? Nee, natuurlijk niet.
Dit is gewoon de gemakkelijkste weg. En waarom 20% over de hele linie? Waarom niet afzonderlijk de tarieven van de partners vergelijken met de marktprijzen? Waarom een freelancer die al op of onder kostprijs werkt nogmaals verlagen?
Ik begrijp van “collega partners” dat er intern bij KPN zeer inefficient ordt gewerkt en dat het beleid voortdurend wijzigt. Doe daar dan wat aan in plaats van de leveranciers uit te buiten.
@Cpt: Inderdaad! Probleem voor ons, als ‘simpele consumenten’, is dat we nauwelijks om KPN heen kunnen. Met maar een handje vol mobiele netwerk operators volgt iedereen bijvoorbeeld altijd KPN.
En als je dan, op het gebied van glasvezel bijvoorbeeld, denkt leuke diensten af te nemen bij XMS, Lijbrandt, Concepts ICT met goede kwaliteit televisie van Glashart Media, dan worden ook die wel weer ingelijfd door KPN en geintegreerd met dochter Telfort :(.
Als je dan over wil stappen naar een aanbieder die nog niet onderdeel is van KPN, zoals Solcon of Vodafone, dan wordt dit ontmoedigd met 4 weken overstaptijd en in de tussentijd geen diensten…. (plus dat Solcon en Vodafone in de huidige omstandigheden ook niet anders kunnen dan de hele access en televisie dienst inkopen bij KPN Wholesale of KPN ITNS Services BV ).
Dus helaas hebben wij als consumenten minder macht om onze leverancierkeuze te ‘heroverwegen’ dan KPN blijkbaar richting haar leveranciers heeft…..
Gaan de goede ZZp’ers weg, wordt de situatie nog slechter. Niet einde wereld maar einde KPN?
Heb hier geen probleem mee. Sterker nog wil graag meedenken maar het zou meewerken als er commitment vanuit beide partijen is. Vaste opdrachten per jaar scheelt acquisitietijd en dertig dgn ipv 90 dgn betalingstermijn scheelt ook !!!
Vanuit business training optiek vind ik het helemaal sterk als ze daarnaast kijken welke leveranciers wat hebben opgeleverd aan de omzet kant. Ook hier willen wij als leverancier, graag over meedenken.
M.i. is het valide dat als het minder gaat met de klant/partner dat je als partner ook meedenkt!
Allereerst als je de brief bekijkt… deze is niet eens persoonlijk gericht maar “geachte heer of mevrouw”, daarmee geef je eigenlijk aan dat het een soort schieten met hagel actie is. Geeft aan hoe zij hun relatie met de leveranciers zien. Zoals de Engelsen dit zou mooi kunnen uitdrukken “This is wrong on so many levels”.
Het is ook gewoon onfatsoenlijk om zoiets op deze manier te communiceren. Daarnaast, stel dat je hierin mee zou gaan, dan lijkt het dus alsof je die 20% makkelijk kunt missen en dus waarschijnlijk “overpriced” bent geweest.
Ik zou in ieder geval deze brief volledig negeren en gewoon blijven factureren zoals je dit altijd gedaan hebt. Ze zijn waarschijnlijk niet eens in staat om te zien wie wel en wie niet hierin meegaat.
Hoe langer ik erover denk hoe meer het lijkt op een hoax. Anders levert dit echt imago schade op. Veel leveranciers zullen ook klant bij KPN zijn, die zullen dit wellicht ook heroverwegen. Bizar.
Ondernemen is risico nemen. Dat betekent ook dat je je volledige contract uit moet oefenen over de gehele looptijd. Ik ga ervan uit dat KPN dat ook zal doen met alle lopende contracten. Anders plegen ze contractbreuk en geldt er een heel ander verhaal.
Na het einde van de contractsperiode staat het KPN uiteraard vrij om opnieuw over de prijs te onderhandelen. En ook in die context geldt ook voor de betreffende ZZP-ers, hoe zuur het ook is: ondernemen is risico nemen. Als je niemand vindt die het oorspronkelijke bedrag wil betalen voor je diensten, dan is de marktprijs kennelijk gezakt en zul je mee moeten doen als je nog aan de bak wilt.