Ict-dienstverlener KPN Corporate Market heeft zijn leveranciers en zzp’ers in een brief verzocht tot een tariefsverlaging van 20 procent. KPN ziet zich hiertoe gedwongen door dalende marges, stagnerende orderportefeuilles, teruglopende bedrijfsinvesteringen en overheidsbezuinigingen. KPN zegt de samenwerking te willen beëindigen met partijen die niet instemmen met de tariefsverlaging.
In een brief ondertekend door senior executive vice president Steven van Schifgaarde van KPN Corporate Market in december 2012 vraagt KPN Corporate Market onderaannemers een tariefsverlaging van 20 procent. ‘KPN Corporate Market is genoodzaakt aanvullende maatregelen te nemen om het hoofd te kunnen bieden aan moeizame marktomstandigheden’, zo staat te lezen. ‘Eén van die acties heeft betrekking op de dienstverlening en/of goederen die wij bij u inkopen. De huidige tarieven zijn door ons als niet meer marktconform beoordeeld en wij willen u daarom met klem verzoeken uw tarieven met 20 procent te verlagen.’
Maatregelen onbekend
In de brief wordt niet ingegaan op welke andere maatregelen KPN zal nemen om het hoofd boven water te houden. In de brief wordt wel gerefereerd aan de slechte omstandigheden in 2012 en de honderden ontslagen die dit tot gevolg had. KPN ziet voor het einde van 2013 geen herstel in de ict-industrie, waardoor ook het komende jaar de financiële resultaten onder druk staan.
KPN Corporate Market eist dus dat de partners inbinden. De dienstverlener meent dat andere leveranciers al akkoord zijn gegaan met de tariefsverlagingen en voor wie niet akkoord gaat, is KPN duidelijk: ‘Voor leveranciers waar een tariefverlaging onbespreekbaar was, wordt de verdere samenwerking in 2013 heroverwogen. Hier wordt gezocht naar andere oplossingen en leveranciers die ons wel de benodigde tarieven kunnen geven. Wij vragen om uw begrip en zien uw tariefsverlaging graag tegemoet.’
Reactie KPN
KPN laat in een officiële reactie weten dat het klopt dat KPN Corporate Market aan zijn leveranciers vraagt de tarieven te verlagen. ‘Dit gezien de uitdagende omstandigheden waarin de ict-markt zich al enige tijd bevindt. Klanten bezuinigen en zijn terughoudend met het doen van investeringen en vragen KPN Corporate Market om lagere tarieven. Dat is de reden dat we nu een verzoek hebben gedaan aan onze leveranciers om lagere tarieven te gaan berekenen. Uiteraard respecteert KPN alle lopende contracten met zijn leveranciers.’
Op de vraag van Computable hoe hoog de nood bij KPN Corporate Market is, wil KPN niet reageren. Ook wil het bedrijf niet zeggen welke partijen al akkoord zijn met de verlaging en hoeveel partijen het voorstel van KPN hebben afgewezen. Ook weigert KPN iets te zeggen over welke andere acties KPN Corporate Market gaat ondernemen om het hoofd boven water te houden. ‘We hebben er verder niks aan toe te voegen.’
Geen Stijl
De brief van KPN kwam in de openbaarheid door een publicatie op het relblog Geen Stijl op 19 december 2012.
@Henri Koppen: “…brief volledig negeren en gewoon blijven factureren zoals je dit altijd gedaan hebt….”, lijkt me een prima plan. Dit specifieke geval berust inderdaad niet op een incident. Of en welke BU’s allemaal vooraf zijn ingelicht voordat de brieven door een, af en toe, ogenschijlijk solitair opererende afdeling zijn verstuurd weet geen mens. KPN is zo groot dat er maar weinig afdelingen zijn die alle BU’s, afdelingen en projectgroepen kennen.
Ik ben bij WXS begonnen, toen naar PLANET en toen werd het KPN, van 200% meer betalen is mij niets bekent.
Wel heb ik al eens met OPTA gesproken over zaken die uit hun koker zijn gekomen die niet kloppen en KPN onterecht op de vingers tikten voor door OPTA gemaakte fouten. Het Vaste net had nooit (op deze manier) geprivatiseerd mogen worden, om nog even te zwijgen over KPN Qwest. Maar goed ik heb groot respect voor de KPN hoe zij een ambtelijk apparaat hebben weten te transformeren naar de private sector. Daar zit de bron, de crux. Neem als voorbeeld andere publieke sectoren die zo nodig moesten worden geprivatiseerd. Stuk voor stuk drama’s.
Hoe dan ook, gewoon lekker blijven faktureren, en degene die de schoen past, krijgt nog wel een keer een uitnodiging en/of gesprek.
@Bart van den Berg; ik ben het niet helemaal met je eens dat het niet aan het medior management zou liggen. Of zij kunnen/willen niet juist beargumenteren dat er iets anders moet, of het management heeft gelijk. Ik spreek uit ervaring, en je steekt je kop in een wespennest als je net onder de top probeert iets voor elkaar te krijgen, maar als je goed beslagen ten ijs komt, krijg je veel voor elkaar. Ik volgde wel de hiërarchie maar kwam ik er niet door ging ik gewoon een stapje hoger. Goede kosten baten analyses en beschreven risico management is de sleutel. Verder is het nog een jaar of 20 te gaan tot de onaangepaste (oud-)ambtenaren de KPN hebben verlaten.
@Oskar: Ik heb er nog een blogpost over geschreven. Hoe ik van 2,95 voor mijn e-mail ineens zeven euro moest betalen.
http://www.henrikoppen.nl/2011/08/kpn-verhoogt-e-mail-abonnement-met-ruim.html
Lees net dat FISA voor vijf jaar is verlengt. Kunnen de Amerikanen nog even lekker blijven tappen zonder toetsing…
Ik kreeg ook onlangs een vrolijk briefje met tariefs-wijzigingen (verhogingen) voor vaste telefonie. Misschien niet dezelfde club, maar het heet ook KPN. Kijk bijvoorbeeld eens naar de sterk verhoogde buitenland tarieven. Je belt normaal voor 10% bij andere providers. Vaste telefonie lijkt voor KPN een aflopende zaak. Of mikt KPN op het deel van de bevolking dat niet beter weet, of het niets kan schelen wat het kost?
Als het KPN moeilijk gaat en ze daarom minder willen betalen voor diensten die ze afnemen, worden die diensten vanzelf slechter, waardoor het weer wat moeilijker wordt voor KPN, enzovoort. Vicieuze cyclus. Blijkbaar hebben ze moeite met de waarde van het geleverde te bepalen, of ze hebben ooit teveel betaald voor wat ze ervoor kregen.
@Bert
“lange betalingstermijn (3 maanden)” is bij wet verboden, in elk geval vanaf dit (nieuwe) jaar. 30 dagen, anders zonder ingebrekestelling rente betalen. Als een leverancier mij een langere betalingstermijn voorstelt, herinner ik hem eerst aan het zich houden aan de wet. Vervolgens vraag ik of hij zijn salaris ook twee maanden later pas krijgt. Meestal helpt dat wel. Maar ik wordt meestal gevraagd als er grote problemen zijn, en dan blijkt opeens van alles mogelijk…
@ Niels
hier staat het precies over de betalingstermijnen:
Betalingstermijnen worden wettelijk vastgelegd:
http://www.antwoordvoorbedrijven.nl/wetswijziging/aanpassing-regels-betalingstermijnen.
Heeft iemand een versie van de KPN brief?
@Maarten Oberman mbt betalingstermijnen.
Ik denk dat uw antwoord op de zaak vooruit loopt, er staat nl nog een kleine noot in het bericht:
De ingangsdatum van deze (wets)wijziging is nog niet definitief. Inwerkingtreding is afhankelijk van goedkeuring door de Tweede en Eerste Kamer of afkondiging van de Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) of ministeriële regeling én publicatie in het Staatsblad of de Staatscourant.
@J de Wit,
naar verwachting 15 maart a.s., maar inderdaad, het was even sneller dan het licht. Op zich is echter wel de trend duidelijk, de 90 dagen die KPN “afdwingt” kan dan echt niet meer.
Dat is ook eigenlijk meer een betalingstermijn, die je kan verwachten bij bedrijven die op het punt van failliet gaan staan….
Doe eens gek, denk eens aan het bedrijf zelf.
Niet de ICT afdeling ALLEEN, maar ook aan de overige medewerkers.
Hierbij denk ik aan:
– Schoonmakers
– Sales
– Back-office
– Kantine
– Service-desk
– Magazijn
– Finance
Ik heb niet alle reacties gelezen, maar globaal wat ik lees is erg kortzichtig.
Als je nu een kerel bent geef je morgen de koffiejuffrouw een kus en ben je helemaal stoer dan stel je jezelf voor aan de kantine-juffrouw!
Boodschap: Jij bent verantwoordelijk voor JOUW bedrijf, no one else!