In hoeverre is cloud computing van toepassing op de school. Vaak wordt deze instantie gekweld door het tekort aan budget of kennis van de cloud. Hoe maak je de bewustwording mogelijk dat ook een scholengemeenschap serieus gaat nadenken over hun 'elo' in de cloud?
Vaak zijn het bestuursleden die geen of weinig affiniteit hebben met een cloudoplossing, echter zij zijn wel de beslissende factor. Om toch die bewustwording voor elkaar te krijgen is zaak om eerst de docenten en anderen die werken met lesmateriaal over te halen om de voordelen te laten zien van een omgeving die niet meer lokaal staat.
Dit is en zal altijd een moeilijke klus blijven, maar als er een begin is dan gaat het balletje vanzelf rollen. Wat denken jullie hiervan, zijn er meerdere die tegen dit probleem aanlopen? Ik merk in ieder geval wel dat ook de cloud niet vanzelfsprekend is…
Dat de cloud bij onderwijs niet vanzelfsprekend is lijkt me duidelijk. Maar kijk naar Surfnet. Die zijn echt heel actief bezig met de cloud en zijn al bezig met hoge scholen en Universeiten naar de cloud te brengen, medewerkers en studenten wordt Google Apps aangeboden. Hier zijn echter nog wel wat obstakels ivm Amerikaanse wetgeving en privacy issues (zie http://www.surfsites.nl/cloud/ )
Overigens deel ik met liefde mijn kennis met deze instanties, neem in dat geval contact op.
Ik vrag me eigenlijk af waarom nu nog veel scholen eigen ict-afdeling hebben? Waarom gaan ze niet een SSC opzetten waar alle scholen of ROC`s of andere onderwijsinstanties op aangesloten kunnen worden? Consolidatie van ict-diensten is al lang bij verschillende overheidsinstellingen geadopteerd. Misschien is het de tijd om dit ook bij scholen en onderwijs (verder) te realiseren.
Hoezo cloud! Dat kan voordeliger en makkelijker met een SSC opgelost worden………… ga aub geen moeilijke oplossing zoeken als dit eenvoudig opgelost kan worden! Het geld binnen onderwijs hebben me hard nodig, verspil het maar niet!
@ Reza,
Geheel met je eens, maar wat er remt is de personele situatie op de scholen…
Natuurlijk zou Surfnet daar een plek in willen/kunne innemen, maar de grens van wat de markt kan en doet en wat er gesubsidieerd wordt, wordt steeds kleiner. Nog een stap verder en de markt wordt beconcurreert met overheids- gesubsidieerde instellingen.
Dit is een onderwerp wat de komende tijd alleen maar meer vragen zal oproepen. Ik heb hier zelf namelijk 2 keer over geschreven: http://blog.viadesk.nl/artikel/overload-aan-tools-uva-frustreert/ & http://blog.viadesk.nl/artikel/deel-2-tools-binnen-de-uva-makkelijk-of-verwarrend/
In mijn verhaal komt het probleem naar voren van de vele online tools die gebruikt worden binnen de UvA, waar ik 4 jaar lang als student heb rond gelopen. De docenten zelf zijn wel op zoek naar oplossingen om sneller en makkelijker samen te werken, maar de faciliteiten zijn nog niet optimaal. Dus het nadenken over een ‘elo’ omgeving gebeurt wel, maar het uitvoeren en het daadwerkelijk implementeren hiervan is het probleem.
Dag Kim,
Dank voor je toevoeging en de waardevolle links in je blogs!
Een link via jou die ik heel “tastbaar” vind is deze: http://studentenserviceplein.uva.nl/serviceplein/serviceplein/serviceplein/content/folder/studentenmail/veelgestelde-vragen/veelgestelde-vragen.html
Gewoon praktisch zonder pretentieuse bla bla.