ABN Amro Hypotheken Groep (AAHG) realiseert efficiencyvoordelen door de inzet van de HDN Connector van VDD IQware, ontwikkelaar en leverancier van het enterprise content managementsysteem Hyarchis.Net. De Hyarchis.Net HDN Connector ondersteunt het DA/DX-protocol van de coöperatieve vereniging HDN (Hypotheken Data Netwerk).
Met deze oplossing kunnen hypotheekstukken die via HDN worden opgevraagd, verstuurd en ontvangen, direct worden geplaatst in het Hyarchis.Net Document Management Systeem of systemen van derden. Op deze manier wordt de communicatie tussen AAHG, tussenpersonen en de klant eenvoudiger, wat resulteert in efficiënte ketensamenwerking.
De timing van dit project sluit aan bij de actualiteit. Vanaf januari 2013 is de afschaffing van de provisie op advies over complexe financiële producten een feit en moeten klanten betalen voor advies. Hypotheekverstrekkers zijn gedwongen om kritisch naar hun processen te kijken om deze zo efficiënt mogelijk in te richten, de kosten zo laag mogelijk te houden en een goede concurrentiepositie te behalen en behouden.
Alles digitaal verwerken
‘De doelstellingen die bij deze ketenintegratie voorop staan, zijn het verhogen van de klanttevredenheid en het verbeteren van de kwaliteit van het proces’, zegt Karin Polman, businessunitmanager bij AAHG. ‘De klant weet zo eerder waar hij aan toe is. Door een eenduidige definitie van de stukken in de keten wordt de kans op fouten gereduceerd. Ook het kostenvoordeel en het terugdringen van handmatige handelingen is voor ons van groot belang. We zijn al erg tevreden met de behaalde resultaten, momenteel zitten we op een digitale verwerking van ongeveer 50 procent van de stukken. Aangezien de werkgeversverklaring sinds kort ook digitaal geaccepteerd wordt, zal dit de komende tijd flink stijgen. Uiteindelijk streven we ernaar om alles volledig digitaal te kunnen verwerken.’
‘Het hypotheekaanvraagsysteem waar AAHG gebruik van maakt, registreert welke stukken benodigd zijn en of deze al aanwezig en akkoord zijn’, zegt Erwin van Egmond, operations manager bij VDD IQware. ‘De behandeling van digitale stukken vindt plaats in het Hyarchis.Net-dms. Door de tussenkomst van de HDN Connector is het nu mogelijk om HDN-berichten te genereren voor en te ontvangen van het hypotheekaanvraagsysteem vanuit het Hyarchis.Net-dms. Hiermee is AAHG in staat om documenten automatisch in te boeken en te classificeren. Uniek aan deze koppeling is dat ook het werkproces wordt geoptimaliseerd. Medewerkers hebben vanuit het Hyarchis.Net-dms niet alleen inzicht in wat er precies nodig is voor de aanvraag of wijziging, zij zien ook direct welke stukken reeds ontvangen zijn en welke nog ontbreken. Hypotheekaanvragen worden hierdoor sneller afgehandeld.’
Dimension Data
ABN Amro Hypotheken Groep is druk bezig op ict-vlak. Per 1 januari 2013 besteedt het een belangrijk deel van zijn vaste telefonieomgeving en het contactcenter uit aan ict-dienstverlener Dimension Data. Hiertoe hebben beide partijen een overeenkomst getekend voor drie jaar. ABN Amro Hypotheken Groep (AAHG) wil door het proactief managen van de telefonieomgeving zijn bedrijfscontinuïteit verhogen. Tevens wil de organisatie met het uitbesteden van zijn telefonieomgeving en contactcenter meer toegang krijgen tot kennis en innovatie. Medewerkers van AAHG moeten projecten via de telefonie-infrastructuur sneller kunnen initiëren en uitvoeren. Dit komt de bedrijfsvoering en de slagvaardigheid ten goede.