De ict-concerns HP en KPN hebben een intentieverklaring ondertekend om een gezamenlijk datacenter in te richten voor cloud computing voor grootzakelijke organisaties. De komende maanden wordt deze gemeenschappelijke cloud-marktbenadering verder ingevuld. Uitgangspunt hierbij is om services en capaciteit te kunnen leveren die complementair zijn aan de huidige cloudportfolio's van HP en KPN.
Volgens een woordvoerder van KPN wordt bij de gezamenlijke cloudpropositie van HP en KPN rekening gehouden met de eventuele overlap ten opzichte van de bestaande portfolio’s van zowel HP als KPN.
Bij HP loopt al het Cloud Agile-partnerprogramma. Begin deze maand sloot het ict-concern nog een partnerovereenkomst met automatiseerder VCD. Het cloudplatform van HP, waar VCD de software voor klanten op kan laten draaien, bestaat uit servers, opslagsystemen, netwerken, beveiliging, software, informatiemanagement en ondersteunende diensten. VCD is de achtste Cloud Agile-partner van HP. Of KPN ook een officiële deelnemer van dit partnerprogramma wordt is nog niet duidelijk.
Cloudaanbod KPN
KPN zelf kondigde afgelopen september CloudNL aan, een platform waarop cloudservices worden aangeboden die vallen onder de Nederlandse wet- en regelgeving. Dat betekent volgens KPN ‘data in Nederlandse datacenters van KPN, beheer door Nederlandse beheerders en compliance voor de klanten geborgd door het CloudNL Compliance Framework.’ Via dit compliance-raamwerk, dat met Deloitte is opgezet, kunnen via CloudNL ook branchespecifieke applicatiediensten worden aangeboden. De eerste generieke diensten vanuit CloudNL zijn Microsoft Exchange Server 2010, Sharepoint Server 2010 en Lync Server 2010.
CloudNL is een van de drie pijlers van het cloudaanbod van KPN voor de zakelijke markt. De andere twee zijn Cloud Connect en Grip. Volgens de woordvoerder van KPN is Cloud Connect een dienst waarbij KPN vaststelt wat de gevolgen van het werken in de cloud voor een bedrijf zijn om vervolgens zo’n bedrijf te begeleiden naar de cloud. Grip is een beheerdienst waarbij KPN voor klanten publieke en private clouddiensten beheert via een zakelijke appstore, single sign-on, service desk en één factuur-beleid voor alle diensten.