Olieconcern Shell breidt zijn vijfjarige contract uit 2008 met T-Systems, dochteronderneming van Deutsche Telekom, uit tot tien jaar. Het verlengde contract omvat opnieuw wereldwijde datacenter- en ict-diensten, waaronder SAP in de cloud. Het vorige contract vertegenwoordigde een waarde van één miljard dollar voor vijf jaar. T-Systems wilde de precieze nieuwe contractwaarde is niet bekendmaken, maar bronnen melden Computable dat de uitbreiding een waarde van 1,3 miljard dollar vertegenwoordigt.
Shell heeft samen met T-Systems flexibele SAP-diensten naar de cloud verplaatst. Hierdoor is het olieconcern in staat om het gebruik van ict-diensten nauwkeurig aan te passen op de behoefte van de business. Daarnaast verhogen zij hun efficiëntie en reduceren zij kosten. Moederbedrijf Deutsche Telekom wil zijn groei de komende jaren met clouddiensten versterken. Volgens analisten loopt het bedrijf voor op het gebied van beheerde cloudomgevingen voor zakelijke klanten.
AT&T en EDS (HP)
Naar aanleiding van het contract uit 2008 realiseerde T-Systems een internationaal team op alle belangrijke Shell-locaties om een robuuste ‘around-the-clock’ it-omgeving te garanderen. Ongeveer negenhonderd ict’ers van Shell gingen hierbij over naar T-Systems. Zij moesten vooral een hoog serviceniveau aan Shell leveren. Dit contract heeft T-Systems in de eerste vijf ten minste één miljard dollar opgeleverd. AT&T en EDS (dat werd overgenomen door HP) wonnen in 2008 vergelijkbare servicecontracten. Deze contracten zijn nog niet verlengd.
Door het Shell-contract werd T-Systems minder Duits. Dat was in 2008 ook de strategie van het bedrijf om internationaler te worden. Bij aanvang van de werkzaamheden werd duidelijk dat de migratie van de it-omgeving twee tot drie jaar in beslag zou nemen.
Onvrede
Dat T-Systems nu een contractverlenging in de wacht heeft gesleept, is op z’n minst opvallend te noemen. Begin 2011 klaagde Shell namelijk nog over haperende systemen. T-Systems zou zijn beloftes in de praktijk niet waarmaken. Het bedrijf zou het contract uit 2008 met lage prijzen en beloftes over kostenbesparingen hebben weten binnen te slepen. In de praktijk had de automatiseerder moeite om goedkope standaarddiensten te leveren en de overgenomen automatiseerders op een efficiënter manier in te zetten.
Ondanks de onvrede die toen geuit werd, haalde T-Systems een maand later wederom een contract bij Shell binnen. Het ging toen om de levering van een op maat gesneden Sharepoint-oplossing. Een woordvoerder van T-Systems Nederland kent de onvrede uit begin 2011 en wijst er op dat deze berichtgeving bij een anonieme bron vandaan kwam. ‘Deze contractverlenging is de ultieme manier om te laten zien dat Shell tevreden was en is over onze dienstverlening.’
Het kan ook zijn dat de kosten om over te stappen naar een andere dienstverlener te groot zijn ten opzichte van contract verlenging en service penalties
Wat ook vreemd aan deze situatie is dat het Sharepoint project nu ook met problemen kampt. Ik begrijp dat iemand over het hoofd heeft gezien dat voor iedere gebruiker die een enkel veldje ergens op een Sharepoint scherm wil invullen er een volledig Sharepoint licentie gekocht moet worden. Oeps!