Ict-dienstverlener Atos gaat samen met de Bolloré-groep een nieuw elektrisch wagenpark aanleggen. De elektrische auto’s worden aangedreven door zonnepanelen, zijn volledig aangepast aan de Atos-branding en zijn speciaal ontwikkeld voor zijn werknemers. Dit concept ‘MyCar’ wordt vooralsnog alleen opgezet bij het Franse hoofdkantoor in Parijs, maar gaat wel verder worden uitgerold naar andere Franse kantoren en andere landen. Het is ook de bedoeling dat de elektrische auto's naar Nederland komen.
Het MyCar-pilotproject bij het hoofdkantoor van Atos in Bezons, nabij Paris, bestaat uit tien voertuigen die uiterst gemakkelijk in het gebruik zijn. Medewerkers kunnen via het intranet van Atos snel en eenvoudig een auto reserveren, ophalen en wegrijden. Nederlandse medewerkers die met vliegtuig of trein naar Parijs reizen, kunnen ook gebruikmaken van MyCar om afspraken te bezoeken.
MyCar stimuleert volgens Atos de keuze voor een duurzaam vervoermiddel voor zakelijk verkeer. Het is een alternatief voor het tijdrovende proces dat gepaard gaat met het boeken van een vervoermiddel of taxi en resulteert in aanzienlijk minder declaraties voor zakelijke kilometers, taxi’s of parkeren. Binnen de samenwerking gaat Atos it-diensten leveren die geïntegreerd worden in de duurzame voertuigen van Bolloré en andere toepassingen die leiden tot energie-efficiënte.
LMP-technologie
De Bolloré Groep is leverancier van de auto’s en zorgt voor de toegang tot 750 Autolib-stations en ruim 3500 oplaadpunten in Parijs en in 46 gemeenten in de omgeving. MyCar is voorzien van de nieuwste generatie accu’s, gebaseerd op LMP-technologie (Lithium Metal Polymer). Op deze accu’s kan 250 kilometer gereden worden. Op de snelweg kan een afstand van 150 kilometer worden afgelegd.
Atos biedt oplossingen voor de ontwikkeling van smart grids, waarmee de energie die MyCar produceert en verbruikt realtime wordt beheerd. Het project stelt Atos Worldgrid in staat onderzoek te verrichten in de verdere ontwikkeling en verbetering van oplossingen op het gebied van slimme meters.
Zero Carbon-programma
Het concept MyCar is onderdeel van het ‘Zero Carbon’-programma van Atos dat tot doel heeft om de uitstoot van kooldioxide tussen nu en 2015 met 50 procent te reduceren. Dit programma bestaat uit verschillende onderdelen, zoals energie-efficiënte datacenters, kooldioxide-neutrale it-diensten en een strategie gericht op de inzet van hernieuwbare energiebronnen en energiezuinige kantoren. Bovendien moet MyCar resulteren in een efficiënter en comfortabeler zakelijk verkeer voor Atos-medewerkers. Het maakt deel uit van het programma Wellbeing@Work en de strategie van Atos op het terrein van maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Capgemini, Peak-IT, Accenture en IBM
Atos kijkt constant naar zijn autoregelingen. In juli 2012 kwam de Nederlandse vestiging met het aanbod voor zijn medewerkers om een privéleaseauto aan te schaffen. Met die regeling biedt Atos een alternatief aan medewerkers die niet in één keer een groot bedrag willen uitgeven voor de aanschaf van een auto. In oktober 2010 herzag de ict-dienstverlener zijn autoleaseregeling. Het bedrijf keek welke personeelsleden hun leaseauto nog echt nodig hadden. Daarnaast werd toen besloten om milieuvriendelijke auto’s aan te schaffen. Verschillende medewerkers raakten hun leaseauto kwijt.
Overigens zijn er meer leveranciers en dienstverleners die hun wagenpark tegen het licht houden. Zo werkt Capgemini sinds juli 2012 met versoberde leasecontracten waarin onzuinige rijders worden beboet. Een jaar eerder konden medewerkers van Peak-IT ervoor kiezen om hun leaseauto in te ruilen voor de elektrische scooter Ebretti 518. Als alternatief voor de scooter mocht het personeel ook voor een milieuvriendelijke Citroën DS3 kiezen of om met het openbaar vervoer te reizen. In maart 2011 maakte Accenture Nederland ook al bekend dat het vijftien elektrische Nissan Leaf’s aan het wagenpark ging toevoegen. In september 2010 besloot IBM Nederland uit financiële overwegingen om duizend leaseauto’s in te vorderen. Deze actie verbaasde veel ict’ers.
De titel is wel erg kwalificerend. Rijdt de schrijver zelf in een wat groot model Audi? De inhoud van het artikel geeft een prima ontwikkeling weer, waar anderen een voorbeeld aan kunnen nemen.
Citaat; “…leasecontracten waarin onzuinige rijders worden beboet.” En terecht, ik heb in het verleden gevraagd bij onze wagenparkbeheerder wat het gemiddelde verbruik van een Toyota Prius is (hybride, en dus zuinig en schoon). Schrik niet “1 op 12”. Hoe kan dat? Doordat veel leaserijders 18-28 jarigen en 50+ een gaspedaal slechts gebruiken als aan/uit knop. Daarmee trekt de auto consequent inefficient met te veel brandstof op. Belangrijkste argumenten van de eerlijke lease rijder: “Ik heb haast, ben belangrijker dan andere weggebruikers en ben anoniem”, “Maakt mij het uit, ik heb een tankpas.”
@Oskar Hendriks: er zit wel een adder onder het gras. Bij Capgemini wordt uitgegaan van de fabrieksnorm + 15%. De meeste fabrieksnormen verschillen echter zo’n 40% van het werkelijk verbruik…