Nog te vaak wordt cloud computing gezien als een technologie in plaats van een business-model. Een technologie waarvan de één volledig overtuigd is en waar de ander nog steeds wat huiverig voor is. Vaak gaat het over privacy en security, topics die ervoor zorgen dat de focus op de techniek blijft. Naar mijn mening wordt er te weinig aandacht besteed aan een ander essentieel topic, namelijk de eindgebruiker. Want…een tevreden eindgebruiker maakt de beste business case.
De laatste jaren heeft virtualisatie it volledig veranderd. Maar waar het in het begin vooral ging om consolidatie, zijn nu voordelen als beschikbaarheid, flexibiliteit en snelheid minstens zo belangrijk geworden. De meeste bedrijven hebben virtualisatie inmiddels omarmd, maar slechts 30 tot 40 procent van het datacenter is ook daadwerkelijk al gevirtualiseerd. Waar bedrijven eerst nog terughoudend waren om hun core applicatie te virtualiseren, zijn organisaties die stap nu alsnog aan het nemen.
Dankzij de ontwikkelingen van virtualisatie zijn we nu ook zo ver om it-diensten vanuit de externe cloud te bieden. Cloud computing biedt de bekende voordelen als schaalbaarheid en flexibiliteit, maar daarnaast helpt het it-afdelingen ook de relatie met de business te verbeteren. We leven in een tijd waarin de eindgebruiker bepaalt hoe it moet werken. De focus van it en de keuze voor de cloud zou dus moeten liggen bij het bieden van meerwaarde en flexibiliteit naar de business en dus niet alleen in het datacenter.
Keuzes
Omdat het topic cloud computing een heuse buzz veroorzaakt heeft, zijn er binnen veel organisaties ook veel mensen die er een mening over hebben. Voor de it-manager kan dit soms lastig zijn, want hoe kan hij het beste zijn keuzes of behoeftes verantwoorden naar de business? Belangrijk is dat de it-manager ervoor waakt dat de keuze voor interne of externe cloud computing niet alleen gebaseerd wordt op kosten. Er moeten doelstellingen opgesteld worden.
Een concreet actieplan waaruit blijkt op welke manier er toegevoegde waarde voor de business gecreëerd wordt. Het klinkt voor de hand liggend, maar ik merk dat in tijden van bezuinigingen it-managers vaak moeite hebben om de directies met de juiste argumenten te overtuigen. Het uitgangspunt moet daarom altijd zijn dat it een faciliterende dienst is voor de business.
Publiek of privé?
Hoe beter de interne dienstverlening is geregeld, des te minder wordt er vanuit de business gevraagd om externe oplossingen en des te tevredener is de eindgebruiker. Door alleen naar kosten te kijken, ligt voor veel directies de keuze voor een public cloud-oplossing al snel voor de hand. Zeker wanneer directies sla’s beschouwen als garantie. Veel it-managers aan de andere kant geven de voorkeur aan een private of hybride cloud-model. Er is niet één oplossing zaligmakend, het hangt volledig af van de doelstellingen. Maar zit je niet op één lijn met de directie? Zorg dan dat je een stap verder gaat dan kosten. Zorg dat je bij een public cloud-provider een kijkje in de keuken hebt genomen, weet welke technologie ze gebruiken, wat voor mensen er werken en wat er gebeurt als er iets flink mis gaat. Is er bijvoorbeeld een exit-strategie?
Voor een private cloud moet je je afvragen of er genoeg kennis binnen de organisatie is, met het oog op de vergaande integratie van servers, netwerk, virtualisatie en storage en de opkomst van building blocks. Hierdoor worden sommige zaken eenvoudiger, maar ontstaan er ook nieuwe uitdagingen. En wat zijn de voordelen voor de business wanneer je besluit de cloud in huis te nemen? Hoe realiseer je intern je user portal, orchestration en het pay-per-use model? Wat je ook kiest, de user experience moet áltijd goed zijn. En om dat te realiseren moet je verder kijken dan de technologie lang is.
@ Jerry,
Leuk stuk waar voor dank.
@ Maarten,
Natuurlijk moet er over WAN na gedacht worden. Behalve beschikbaarheid is natuurlijk ook performance van groot belang. Hier heb ik in een eerder artikel “Bandbreedte nog te vaak ondergeschoven kindje” al het 1 en ander over geroepen.
Je lijn (WAN) kan wel hoogbeschikbaar zijn, maar als de performance (bandbreedte) niet voldoende is heb je er ook niet veel aan. Het blijft dus een beetje een kip en het ei discussie. Over iedere keten van de Cloud dient op het gebied van performance en beschikbaar vooraf goed nagedacht te worden.
@ Jerry,
Leuk stuk waar voor dank.
@ Maarten,
Natuurlijk moet er over WAN na gedacht worden. Behalve beschikbaarheid is natuurlijk ook performance van groot belang. Hier heb ik in een eerder artikel “Bandbreedte nog te vaak ondergeschoven kindje” al het 1 en ander over geroepen.
Je lijn (WAN) kan wel hoogbeschikbaar zijn, maar als de performance (bandbreedte) niet voldoende is heb je er ook niet veel aan. Het blijft dus een beetje een kip en het ei discussie. Over iedere keten van de Cloud dient op het gebied van performance en beschikbaarheid vooraf goed nagedacht te worden.
‘Focus op de eindgebruiker’
Dat is één van de perspectieven, maar er zijn er natuurlijk meer, zoals in de reacties hierboven al te zien is. Ik zou eerder redeneren vanuit de volgende perspectieven:
– Eindgebruiker van de clouddienst
– Betalende organisatie voor de clouddienst
– Leverancier van de clouddienst
– Eventuele leveranciers van doorverkochte clouddienst
Bij elk perspectief hoort een aantal requirements: bedrijfskundige, financiële, functionele, technische en beheersmatige. Deze moeten voor gebruikers, afnemers en leveranciers matchen. Een business case voor cloud is best lastig omdat alle partijen de win moeten kunnen zien of verantwoorden.
Redeneren vanuit het eindperspectief: een tevreden eindgebruiker en dan terugwerken naar de andere is wel een goede volgorde, daarin ben ik het met Jerry Rozeman eens.
@ Ruud,
WAN: Goed dat dat je aandacht heeft. De tekstruimte in deze comments is wat te kort en meestal heeft de lezer niet de rust, om er verder en tegelijkertijd ook dieper op in te gaan, maar mocht je er meer over willen lezen, kijk eens op http://www.communicatietoepassingen.nl en dan weet je meer dan ik.
Wie focust op de eindgebruiker zorgt ervoor dat deze functionerende functionaliteit krijgt die hem optimaal ondersteunt bij het realiseren van de bedrijfsdoelstellingen. Als dat via de Cloud kan, dan via de Cloud. Als dat te risicovol is, dan niet. Kosten besparen en daardoor meer risico te lopen op schade is meestal niet slim.
Nu de Cloud steeds serieuzer wordt, beginnen er steeds meer mitsen en maren te komen, heb ik het idee. Het zal toch niet zo zijn dat we, om schade te voorkomen, iedereen in de Cloud weer gaan toerusten met fat clients, of lokale servers, om er voor te zorgen dat ze kunnen doorwerken bij uitval van de verbindingen? Dan spannen we het paard achter de wagen.
Bedrijven hebben er niets aan als ze het geld dat ze eventueel besparen door in de Cloud te stappen weer dubbel en dwars kwijt zijn door uitval en andere risico’s, of door extra kosten om dat te voorkomen.
Misschien moeten we toch nog maar even wachten met die Cloud en ons beperken tot bewezen toepassingen
Want, zoals Pavake al zegt: het maakt mij als gebruiker niet uit hoe of wat, als het maar werkt (en blijft werken).
Ik lees hier in de eerste reactie op dit uitstekende artikel dat SaaS geen cloud computing is. Jammer dat hiervoor de beargumentatie ontbreekt want dat was vast een vermakelijk stuk proza geworden waarbij de reply knop van alle cloud experts in deze community rood begint te knipperen.
@Valery: Inderdaad SaaS is geen cloud computing. En de argumentatie hiervoor heb ik al beschreven in een artikel met veel reacties op deze site:
https://www.computable.nl/artikel/opinie/cloud_computing/4574722/2333364/wat-is-cloud-computing.html
Maar speciaal voor jou nog heel kort: Ik koop een server, installeer hierop Windows en IIS en installeer een webapp waarvoor gebruikers kunnen betalen voor het gebruik. Is dat cloud computing? Ik verneem graag je antwoord 🙂
Maar ook NIST geeft ook aan dat SaaS geen cloud computing is maar een Service Model… Overigens ben ik een Windows Azure fan, maar dat is offtopic.
Goed opgepakt Henri,
My take:
Aangezien er geen wereldwijd erkende definitie van cloud computing bestaat is een discussie over wat het wel en niet is futiel. Vanuit het perspectief van een SaaS aanbieder zijn er heel veel redenen (goede en slechte) hun ‘Service Model’ als Cloud Computing te zien (en te vermarkten).
De beweging van ‘alles is cloud’ naar ‘nee toch niet, niks is cloud’ hebben we al eerder gezien bij termen als Web Services en SOA.
Als je als software bouwer SaaS toepassingen ontwikkeld zit je zeer dicht bij aspecten als multi-tenancy,scalability en availability. Dit zijn termen die vaak met cloud computing worden verbonden.
Of mis ik nog een stukje uit de puzzel?
Pavake reageert als een gebruiker. Die wil een applicatie/oplossing zien werken. Hoe dat is opgelost is niet interessant. Vanuit die optiek is Cloud puur techniek.
De Cloud geeft wel mogelijkheden – google maps om een simpel voorbeeld te noemen. Die mogelijkheden kan de business gebruiken. Daar komen ze of zelf mee of wij als it’ers moeten er mee komen. Alles om de business slimmer/beter te maken in de eeuwige strijd om de concurrentie te slim af te zijn.
Het woord cloud wordt voor veel verschillende concepten gebruikt. Voor bijvoorbeeld alle applicaties laten hosten door een outsourcingspartij of door applicaties web-based te gebruiken. De echte cloud ligt natuurlijk in het midden van deze twee. Cloud moet ervoor zorgen dat it-beheer in handen van specialisten zit, maar ook in handen van de applicatiespecialisten. Bij dat laatste zie je het vaak fout gaan. Als 1 partij alle applicaties onderhoudt, dan is er te weinig kennis. Je applicaties bij de applicatieeigenaar of kenner laten hosten voorkomt onkunde, maar vereist afstemming en integratie. Volgens mij is dát waar we wel naartoe gaan.
Daarnaast denk ik dat cloud ervoor zorgt dat organisaties on top of innovaties kunnen blijven. Ook dat kan alleen wanneer de verantwoordelijkheid bij de applicatiespecialisten ligt. Bij upgrades profiteert de klant direct. En alleen op die manier kun je agile zijn en blijven en de beste en meest simpele user experience hebben en houden. Met al zijn bijkomstige moeilijkheden en uitdagingen. Er staat ons een interessante tijd te wachten.