Nog te vaak wordt cloud computing gezien als een technologie in plaats van een business-model. Een technologie waarvan de één volledig overtuigd is en waar de ander nog steeds wat huiverig voor is. Vaak gaat het over privacy en security, topics die ervoor zorgen dat de focus op de techniek blijft. Naar mijn mening wordt er te weinig aandacht besteed aan een ander essentieel topic, namelijk de eindgebruiker. Want…een tevreden eindgebruiker maakt de beste business case.
De laatste jaren heeft virtualisatie it volledig veranderd. Maar waar het in het begin vooral ging om consolidatie, zijn nu voordelen als beschikbaarheid, flexibiliteit en snelheid minstens zo belangrijk geworden. De meeste bedrijven hebben virtualisatie inmiddels omarmd, maar slechts 30 tot 40 procent van het datacenter is ook daadwerkelijk al gevirtualiseerd. Waar bedrijven eerst nog terughoudend waren om hun core applicatie te virtualiseren, zijn organisaties die stap nu alsnog aan het nemen.
Dankzij de ontwikkelingen van virtualisatie zijn we nu ook zo ver om it-diensten vanuit de externe cloud te bieden. Cloud computing biedt de bekende voordelen als schaalbaarheid en flexibiliteit, maar daarnaast helpt het it-afdelingen ook de relatie met de business te verbeteren. We leven in een tijd waarin de eindgebruiker bepaalt hoe it moet werken. De focus van it en de keuze voor de cloud zou dus moeten liggen bij het bieden van meerwaarde en flexibiliteit naar de business en dus niet alleen in het datacenter.
Keuzes
Omdat het topic cloud computing een heuse buzz veroorzaakt heeft, zijn er binnen veel organisaties ook veel mensen die er een mening over hebben. Voor de it-manager kan dit soms lastig zijn, want hoe kan hij het beste zijn keuzes of behoeftes verantwoorden naar de business? Belangrijk is dat de it-manager ervoor waakt dat de keuze voor interne of externe cloud computing niet alleen gebaseerd wordt op kosten. Er moeten doelstellingen opgesteld worden.
Een concreet actieplan waaruit blijkt op welke manier er toegevoegde waarde voor de business gecreëerd wordt. Het klinkt voor de hand liggend, maar ik merk dat in tijden van bezuinigingen it-managers vaak moeite hebben om de directies met de juiste argumenten te overtuigen. Het uitgangspunt moet daarom altijd zijn dat it een faciliterende dienst is voor de business.
Publiek of privé?
Hoe beter de interne dienstverlening is geregeld, des te minder wordt er vanuit de business gevraagd om externe oplossingen en des te tevredener is de eindgebruiker. Door alleen naar kosten te kijken, ligt voor veel directies de keuze voor een public cloud-oplossing al snel voor de hand. Zeker wanneer directies sla’s beschouwen als garantie. Veel it-managers aan de andere kant geven de voorkeur aan een private of hybride cloud-model. Er is niet één oplossing zaligmakend, het hangt volledig af van de doelstellingen. Maar zit je niet op één lijn met de directie? Zorg dan dat je een stap verder gaat dan kosten. Zorg dat je bij een public cloud-provider een kijkje in de keuken hebt genomen, weet welke technologie ze gebruiken, wat voor mensen er werken en wat er gebeurt als er iets flink mis gaat. Is er bijvoorbeeld een exit-strategie?
Voor een private cloud moet je je afvragen of er genoeg kennis binnen de organisatie is, met het oog op de vergaande integratie van servers, netwerk, virtualisatie en storage en de opkomst van building blocks. Hierdoor worden sommige zaken eenvoudiger, maar ontstaan er ook nieuwe uitdagingen. En wat zijn de voordelen voor de business wanneer je besluit de cloud in huis te nemen? Hoe realiseer je intern je user portal, orchestration en het pay-per-use model? Wat je ook kiest, de user experience moet áltijd goed zijn. En om dat te realiseren moet je verder kijken dan de technologie lang is.
Dag Jerry,
Je artikel is goed te verdedigen en voor een groot deel kan ik er in mee gaan. Als expert voor cloud computing moet ik natuurlijk wel wat toe te voegen hebben.
“Veel it-managers aan de andere kant geven de voorkeur aan een private of hybride cloud-model.”
Dit is inderdaad een reden waarom adoptie van cloud computing op hoger niveau besloten dient te worden dan de IT afdeling. De IT afdeling zal in principe niet snel voor public kiezen omdat de IT manager hiermee zijn eigen graf graaft, althans zo lijkt het, want hoe meer er naar de public cloud gaat, hoe minder hij of zij omhanden heeft. Uiteraard zal een visionair IT manager juist kansen zien om een regie functie binnen het bedrijf uit te voeren. Als je dus met de IT manager praat moet je dit in je achterhoofd houden.
Dan je eerste zin:
“Nog te vaak wordt cloud computing gezien als een technologie in plaats van een business-model.”
Dit is niet alleen logisch -cloud computing is namelijk technologie- maar zelf schrijf je ook veel over de technische aspecten en daar ontkom je bijna niet aan anders wordt het luchtfietserij.
Cloud computing vormt wel vaak onderdeel van een business model.
Net zoals SaaS geen cloud computing is, maar SaaS vaak wel cloud computing gebruikt (SaaS is de levering eventueel gevoed door cloud computing).
Dan als laatste je kern: Focus op de eindgebruiker…
Ehh, ja en nee. Uiteraard dient de eindgebruiker het meest baat te hebben van IT, maar keuzes van cloud computing gaan verder dan eindgebruikers en in veel gevallen heeft de eindgebruiker niet veel met de onderliggende keuzes te maken, zolang het maar werkt.
Zoals je ziet breng ik vooral wat nuance aan, maar onderstreep ik je verhaal.
Een begrip als ‘user experience’ is nogal suggestief en zegt dus erg weinig over de kwaliteit van de dienstverlening. Zo kan de secretaresse heel tevreden zijn met de situatie zoals die geboden wordt door IT terwijl haar manager, om allerlei suggestieve reden juist zijn ontevredenheid niet onder stoelen of banken steekt. De ‘user experience’ ligt dan ook aan de bovenkant van de architectuur, de layer 8 in het OSI model en verschil in waardering over faciliteren is dus persoonsgebonden. En natuurlijk richt de dienstverlening zich op de gebruiker, tenminste voor een groot deel want we sturen er ook kapitale productiemachines mee aan maar deze klagen meestal niet zo.
Over sturing gesproken is er nog een punt wat ik naar voren wil brengen en dat is natuurlijk het beheer want betreffende de keten zijn daar nog vele verbeteringen te maken. Zo is dat bijvoorbeeld vaak niet integraal waardoor het oplossen van problemen door alle virtualisatie steeds meer op het spel ‘Whack-a-mole’ gaat lijken. Om terug te komen op de ‘user experience’ is bijvoorbeeld de end-to-end response uiteindelijk de optelsom van de prestatie van alle lagen en het zal duidelijk zijn dat horizontaal schalen door meer virtuele servers in te zetten meestal geen verbetering geeft als probleem in de bandbreedte van het netwerk of de snelheid van schijven zit. Verticale load balancing, vraagt dus een goede afstemming van alle lagen wat best moeilijk is in een hybride cloud oplossing.
Als er dus doelstellingen opgesteld worden doe dat dan wel objectief en focus niet alleen op de functionele aspecten maar kijk ook naar minder voor de hand liggende aspecten zoals ik aangeef in eerder opinie: ‘Cloud Computing op maat gemaakt’ of kijk ook eens naar de presentatie die aanwijzingen geeft voor het bouwen van een Service Knowledge Dashboard: http://www.slideshare.net/edekkinga/building-a-service-knowledge-dashboard
Want afstemming in de keten is nogal moeilijk te verkrijgen als SCRUM teams vooral naar functionele oplevering sprinten en aspecten als overdraagbaarheid, efficiëntie en onderhoudbaarheid blijven negeren. En dit geldt natuurlijk ook voor de ‘core applicaties’ welke vaak niet alleen kritisch zijn maar ook al niet OS agnostic zijn. Cloud computing biedt dus mogelijkheden maar nog geen wonderen en laten we dus vooral niet het kind met het badwater weggooien in de drang om de kosten te verlagen.
“Nog te vaak wordt cloud computing gezien als een technologie in plaats van een business-model.”
Cloud computing is een gedeeltelijk stuk technisch gereedschap. NOOIT zou ik kritieke bedrijfsprocessen op willen hangen aan een stukje techniek. Als bij mijn Volvo dealer een stuk gereedschap faalt, gaan de reparatie werkzaamheden toch gewoon door, fall-back scenario’s. Toen laatst bij de AH de stroom uitviel deed geen enkele kassa het meer en de deuren gingen niet meer open, bij zo een calamiteit had AH eigenlijk ook gewoon moeten doorgaan met de verkoop door bonnetjes te schrijven, of een nood aggregaat. Maar goed. Om Cloud te borgen zijn er meer schakels in de keten dan alleen stroom dat roet in het eten kan gooien. Bedenk altijd dat de “all over ruling business case” van de klant zijn/haar “core business” betreft en niet een stuk techiek dat daarbij helpen kan. De eindgebruiker moet behoefte hebben aan een goede risico analyse, mbt het lekken en falen van cloud.
Nou Oskar ik wil ook wat nuance aanbrengen op je relaas, want je slaat wat door en bent blijven hangen in de vorige eeuw.
Ook ben je ook al lang niet meer in een Volvo werkplaats geweest. Auto’s worden gekoppeld aan een computer. Als deze koppeling faalt omdat de computer stuk is zal de Volvo dealer direct niets meer kunnen doen, gewoon niets.
Valt bij AH de stroom uit dan loopt de winkel wat omzet mis. Die derving in omzet is **veel** minder dan het dubbel uitvoeren van stroom en een fallback scenario voor als de kassa het niet doet. Het is gewoon een ingecalculeerd stuk risico.
In een ziekenhuis operatiekamer kom je daar echter niet mee weg omdat falen daar tot de dood van patienten kan leiden.
De eindgebruiker heeft werkelijk niets te maken met een risco analyse. De eindklant misschien wel.
Dan als laatste klap op de vuurpijl. De cloud faalt veel minder dan reguliere automatisering. En lekken ligt bijna altijd aan menselijk falen, niet aan de techniek.
Nuance aanbrengen heb ik wellicht wat te zachtjes neergelegd…
Henri,
Inderdaad wordt steeds vaker een auto gekoppeld aan een computer om hiermee de storingen te kunnen uitlezen, reguliere onderhoud zoals olie vervangen en dergelijke is daar echter niet van afhankelijk om ook even te nuanceren. Maar om even verder te gaan op dit uitlezen, een auto heeft namelijk veel meer sensoren dan olie- en brandstofpeil, komt bij mij de vraag op of een cloud provider hetzelfde doet als de garage. Tenslotte wordt uitlezen van de auto vooral gedaan voor de kleine problemen die er onder de motorkap zijn, zoals bijvoorbeeld een inefficiënte afstelling. En zoals ik in eerdere reactie al aangaf zijn er nogal wat inefficiënte afstellingen in de keten.
Cloud en eindgebruiker gaan niet samen. Waarom niet? Simpelweg omdat ik als eindgebruiker niet degene bent die bepaalt of mijn werkgever kiest voor de cloud.
En als eindgebruiker ben ik op dit moment allerminst tevreden over de cloud based oplossingen dit gekozen zijn. Tussen mijn werkplek en de fysieke lokatie van de (web-)server zit een netwerk, en dat valt soms uit. Op dat moment kan ik mijn werk dus niet meer doen, wat verre van praktisch is.
Ligt dat aan mijn werkgever, de netwerkleverancier(s), de cloud-service leveranciers? Wie het weet mag het zeggen, maar daar heb ik als eindgebruiker eigenlijk geen boodschap aan. Ik wil een omgeving die werkt, niets meer, niets minder.
Wat ik wel gemerkt heb is dat, hoe meer er buiten de deur gehost wordt (of dat nu cloud-based is, gewone hosting of welke variant dan ook), de stabiliteit van de werkomgeving er niet stabieler op geworden is.
Maar ja, ik ben slechts een eindgebruiker, en geen beleidsmaker die zich gek laat maken door alle cloud-buzz……..
Elke cloudoplossing maakt gebruik van een WAN. Een WAN is meer dan drie letters, het bestaat, bijvoorbeeld internationaal uit een aantal gekoppelde netwerken. Omdat het ICT opslag- en verwerkingswonder niet meer in hetzelfde pand als de gebruiker gehuisvest is, is dat “netwerkje” nodig. Daarin ontstaat er een serieschakeling van ICT-netwerkdelen. Eenvoudige wiskunde leert dat een uptime van 99,9% en dat per stuk voor een aantal serie geschakelde componenten, de end to end uptime echt drastisch afneemt. Storingen in verschillende delen vinden namelijk nooit op hetzelfde moment plaats. Dat is wat de realiteit is van die drie letters.
Wat maakt mij het uit als eindgebruiker waar een cloud vandaan komt? Sterker nog.. het maak mij helemaal niks uit waar de oplossing vandaan komt, cloud of fat client.. mir egal! 🙂
En als ik er wat over te zeggen had, hoeveel zou ik er dan over te zeggen hebben, zoals Pavake zegt?
Ben ik als autobestuurder bezorgd over het koolstofgehalte in mijn motor?
@Ewout: Ik was wat kort door de bocht met m’n Volvo dealer. Vervang niets met Weinig 🙂
En Olie vervangen is wel uiteraard iets anders dan een storing verhelpen.
@Maarten: Je laatste reacties ook elders vind ik sterk, en je Uptime ding heb ik vaker gezien en lijkt welliswaar logisch, maar moet ik wel de kanttekening voor plaatsen. Hoe vaak ligt je betalingsverkeer eruit? (internet bankieren even doorgelaten). Dat is een zeer complex geheel doch zeer robuust.
Zelf lig ik zeer zelden buitengesloten door het internet, domweg omdat ik deze driedubbel heb uitgevoerd (Kabel, ADSL en Dongel). Zo ligt mijn GMail domein er nooit uit, maar de lokale mailserver bij mijn klant functioneert regelmatig niet. Cloud is dus zeker niet per definitie kwestbaarder dan software on premise.
@ Henri
dank voor je opmerking!, desondanks blijft het moeilijk om de “sterren”-toewijzers van de redactie ervan te overtuigen.
Uptime:…. de zwakste schakel verziekt het, zaken parallel doen helpt soms, tenzij redundancy e.d. complex wordt (meer techniek is dan meer problemen). helaas zit het niet alleen in de netwerkstructuur. Het is wel de component die er bij het Cloudgebeuren nadrukkelijk bij gekomen is.
Mijn rekenvoorstelling is zeker wat simplistisch, echt goede uptime productie organiseren is lastig, eigenlijk een vak.