Van alle Nederlandse bedrijfsvestigingen in de mid- en grootzakelijke markt wordt door 81 procent gebruikgemaakt van netwerkapparatuur van Cisco. Het gaat hierbij om switches, routers, wireless netwerkapparatuur en eventueel aanwezige firewall-apparatuur. Hiermee is Cisco met voorsprong de leverancier met de grootste reikwijdte. Dit blijkt uit marktanalyse van Computer Profile op basis van circa vijfduizend gesprekken die het afgelopen jaar zijn gevoerd met it-functionarissen van bedrijfsvestigingen met vijftig of meer medewerkers.
De nummer twee in Nederland is HP. Netwerkapparatuur van HP wordt gebruikt door 38 procent van de geïnterviewde bedrijven. De top drie wordt gesloten door Juniper. Apparatuur van deze leverancier is in gebruik bij 9 procent van de locaties.
De markt voor netwerkapparatuur kent vooralsnog een zeer groot aantal leveranciers. Bij de vijfduizend geïnterviewde bedrijven is netwerkapparatuur in gebruik van meer dan zeventig verschillende merken. Toch is er de laatste jaren al sprake van veel overnames en consolidatie-activiteiten onder de leveranciers. Sinds 2009 zijn er enkele opmerkelijke acquisities geweest op dit terrein, zoals de overname van de network appliances-tak van Nokia door Check Point, de koop van Nortel Enterprise Solutions door Avaya, het inlijven van 3Com door HP, het verder uitbreiden van Juniper met de overname van Trapeze, de Astaro-acquisitie door Sophos en recentelijk de overname van SonicWall door Dell.
Fabrikanten naar segmenten
Voor alle branches geldt dat Cisco met voorsprong de meest voorkomende leverancier van netwerkapparatuur is. Alleen in het onderwijs ligt de penetratie onder de 75 procent. HP kent in de transportsector de uitschieter naar beneden. Waar Cisco relatief slecht scoort in het onderwijs is dit de branche waar Juniper met 14 procent juist bovengemiddeld scoort. Ook de bouwsector kent een relatief hoog aandeel Juniper.
Als naar de omvang van het totale bedrijf waartoe een bedrijfsvestiging hoort wordt gekeken, dan blijkt dat Cisco bij 91 procent van de locaties van multinationals & Fortune 500-bedrijven voorkomt. Dat is zelfs 10 procent meer dan het gemiddelde in Nederland voor Cisco, dat zoals gezegd ligt op 81 procent. HP komt bij deze locaties maar voor in 18 procent van de gevallen, wat beduidend lager is dan de 38 procent voor heel Nederland. Juniper scoort hier met een penetratie van 9,1 procent ongeveer gelijk aan zijn overall resultaat. Dell moet het duidelijk niet hebben van multinationals & Fortune-locaties. Dell-netwerkapparatuur komt terug op 1,4 procent van deze locaties, tegenover 6,3 procent overall. Voor Dell en HP geldt dat zij in Nederland juist het sterkst scoren waar Cisco wat minder de overhand heeft, namelijk de publieke sector en locaties van bedrijven tot 250 medewerkers.
Installed base per product
De weergegeven installed base-cijfers zijn gebaseerd op het aantal netwerkapparaten per fabrikant als percentage van het totaal aantal geïnventariseerde netwerkapparaten. Daarbij is gekeken naar het totaal van switches, routers, wireless en hardware-firewalls. Voor het totaal van deze netwerkcomponenten geldt dat de apparatuur van Cisco 63 procent van het totaal vormt. HP-apparatuur vormt een kwart van het totaal. Netwerkapparatuur van Dell vormt een kleine 3 procent van het totaal, evenals de apparatuur van Avaya (Nortel). Het aandeel van Juniper ligt op ongeveer 2,5 procent van het totaal. Het resterende deel van circa 4 procent wordt gevormd door de apparatuur van alle andere fabrikanten. In de figuur wordt per producttype het aandeel in de installed base verder duidelijk gemaakt. Voor de vier verschillende producttypen kent Cisco wel telkens het grootste aandeel in de installed base. De overige top vijf posities variëren per product.