Een wederzijds bevredigend dagtarief afspreken met een gedetacheerde zelfstandige is ook van groot belang voor de opdrachtgever. Waarom immers zou een ontevreden zelfstandige snel zaken opleveren of beter presteren dan verwacht? Waarom zou hij zijn tijd niet beter besteden aan het in de gaten houden van de markt? Waarom niet toch weer zoeken naar een vast dienstverband?
Er staat al enige jaren veel druk op de tarieven van gedetacheerde zelfstandigen. Opdrachtgevers en hun inkopers weten echter vaak niet wat nou een redelijke prijs is die aansluit bij de huidige economische omstandigheden. Ze gaan bijvoorbeeld uit van het salaris dat betaald wordt aan vaste krachten – en onderschatten daarmee de kosten van arbeid schromelijk. Interne medewerkers kosten veel meer dan alleen hun salaris. Secundaire en tertiaire arbeidsvoorwaarden vormen een substantieel deel van de loonkosten. Daarnaast zijn externen vaak productiever omdat ze kennis en ervaring meebrengen vanuit eerdere klanten.
Wat is dan een fair tarief voor een zzp’er in crisistijd? Dat kan grofweg als volgt berekend worden. Pak het bruto jaarsalaris inclusief bonus dat iemand in een vergelijkbare functie in loondienst kan verdienen. Vermenigvuldig dat met twee en deel dit bedrag door het gemiddelde aantal werkbare dagen voor de beroepsgroep in kwestie. Zo komt een gemiddelde helpdeskmedewerker met twintig jaar ervaring op 45 euro per uur. Volgens loonwijzer.nl verdient die in loondienst namelijk ongeveer 36.400. euro Maal twee gedeeld door 200 werkbare dagen levert een tarief op van 45 euro.
Dit dagtarief is een risico en kostendekkend tarief en gaat daarmee voorbij aan het feit dat een zelfstandige professional ook ondernemer is. Voor ondernemers is het gebruikelijk een winstopslag te berekenen. Die is weggelaten uit de berekening als concessie aan het zware weer waarin veel opdrachtgevers verkeren. De site zzptarief.nl biedt overigens een veel uitgebreidere tool om een kostendekkend tarief te bereken. Voor de helpdeskmedewerker komt het tool uit op ongeveer 42 euro per uur.
Voor mensen die maandelijks een loonstrookje krijgen klinkt het wellicht wat onwezenlijk, twee keer het bruto jaarsalaris. Om verongelijkte gezichten te voorkomen hierbij de onderbouwing. Om te beginnen zijn er de kosten die een zelfstandige heeft voor het opbouwen van pensioen en voor allerlei verzekeringen zoals beroepsaansprakelijkheid, bedrijfsaansprakelijkheid, ziekte en arbeidsongeschiktheid. Verdere beroepskosten omvatten bijvoorbeeld kantoorkosten, vervoerskosten, communicatiekosten, kosten voor acquisitie, marketing en relatiebeheer, kosten voor kennisontwikkeling, opleidingskosten en administratiekosten. Tot slot moeten vanuit het tarief reserveringen gemaakt kunnen worden voor bijvoorbeeld leegloop en moet er een risico-opslag in zitten voor bijvoorbeeld wanbetalers.
Voor de goede orde: het hierboven berekende tarief is het tarief dat de zelfstandige moet kunnen factureren, hetzij direct aan de klant, hetzij aan de tussenpersoon. Het tarief dat een opdrachtgever afspreekt met een tussenpersoon is bij lange na niet wat de zelfstandige zelf ontvangt.
Ter afsluiting: als de markt structureel slechts lagere tarieven wil betalen dan het kostendekkende tarief, dan zullen zelfstandigen hun heil zoeken in een vast dienstverband. Het laat zich raden wat dat betekent voor het kwaliteitsniveau van het aanbod aan zelfstandigen.
Leuk artikel wat inderdaad een handvat kan bieden om tot een tarief stelling te komen.
Het investeren in het vinden van opdrachten en het nooit volledig aansluiten van opdrachten is ook een kostenpost. Daarnaast is het voorbeeld detachering, maar zo heb je ook mensen die vanuit een kantoor werken.
Een pensioenadviseur kost makkelijk 175 euro per uur. Dat lijkt veel, maar zo’n adviseur krijgt niet snel 40 uur in de week facturabel vol.
Opdrachtgevers moeten ook beseffen dat de flexibiliteit nu eenmaal ook geld kost. Ze betalen alleen naar gebruik en bijvoorbeeld niet voor ziekte en hebben ook geen risico’s voor die ZZP-er.
Ik ken wel mensen die door de crisis zelf onder kostprijs zijn gaan werken om maar aan het werk te blijven. Een ontwikkeling die zorgen baart voor beide partijen.
Ook veel mensen onderschatten het freelancen. Het is absoluut niet voor iedereen weggelegd.
Het voorbeeld van Helpdesk medewerker is natuurlijk wel eenvoudiger te maken dat een architect of een consultant.
Inderdaad. Een belangrijke les uit bedrijfseconomie is om nooit uit te gaan van 100% bezetting van een productiemiddel. Wat een freelancer nl is. In bovenstaande berekening is het “gemiddelde aantal werkbare dagen voor de beroepsgroep in kwestie” de belangrijkste variabele. Wat als je 6 maanden geen opdracht hebt? Wat in de huidige markt zeker geen uitzondering is?
Verder heeft de opdrachtgever / tussenpersoon helemaal geen boodschap aan bovenstaande. Uitknijpen, dat is het motto!
Voordelen van een ZZP’er inhuren zijn er te over.
Ik denk hierbij aan de implementatie van ITIL.
Dit moet men dus aan de betreffende klant communiceren – moeilijk, weet ik – nou en? Echter onderschat de voordelen van een ZZP’r inhuren niet t.o.v. een personeelslid in vast dienstverband. Maar omgekeerd is ook waar. ’t Probleem met een groot aantal ZZP’ers is dat ze wel veel (…erg veel) weten van ICT maar niet gediplomeerd zijn derhalve niet mee kunnen met sollicitanten die wel de (de juiste) papieren hebben.
Komt nog bij dat mijn afdeling in het nabije verleden (2011) alle ICT ZZP’ers van Nederland moest bellen van de directie.
Meer dan 70% (!) is overdag en OP AFSPRAAK na 17:00 uur terug bellen, niet (…staat niet) bereikbaar tevens worden er meer als 50% van de afspraken niet nagekomen – heel ernstig.
Kortom: ZZP’ers… eerst screenen.
Waarom heeft een weerman het meestal goed als hij slecht weer voorspelt en altijd fout als hij mooi weer verwacht? (vervang weerman voor ZZP’er).
Leuk artikel, mag ik nog een paar tips geven?
http://bit.ly/nettozzp bereken welk tarief je nodig hebt om minimaal een bepaald netto inkomen te genereren als zzp’er.
http://bit.ly/uurtariefbepalen bereken jouw uurtarief op basis van jouw minimaal gewenste bruto inkomen.
Groeten Martijn Pennekamp
@Henri: dat IS veel, voor die pensioenadviseur. Zelfs als die geen 40 facturabele uren per week haalt. Als hij 10 uur werkt heeft hij nog een goed inkomen, zeker vergeleken met de ervaren heldpeskmedewerker. Daarom is het teveel, als je het mij vraagt. Of gaat het tarief voor de helpdeskmedewerker ook omhoog als hij geen 40 uur in de week werkt? De rest van je betoog vind ik niet steekhoudend, evenals de argumenten van de schrijver mbt het kwaliteitsniveau van de ZZP-markt. Wie kiest voor freelance zal natuurlijk kwaliteit moeten bieden. Echter, dat moet een werknemer in vaste dienst ook, elke dag weer, zeker in deze tijd. De schijn van exclusiviteit en kwaliteit die ZZP’ers wekken is zwaar overschat. Het enige verschil met “gewone” werknemers is dat ze een groter ego en een grotere mond hebben (en een groter netwerk wellicht). Dat die tarieven omlaag gaan is daarom he-le-maal geen probleem.
Het feit dat markt slecht is kun je niet toeschrijven aan zogenaamd te lage tarieven. En wat is de kostprijs van een Pensioenadviseur? Wat is de kostprijs van Henri Koppen? Als het nu helemaal moet, wat is er dan mis met een tarief van 42 Euro per uur? Een vakantie minder, of geen derde auto, of geen bungalow maar een twee-onder-een-kap? Ik heb het even uitgerekend, maar dat levert een netto(!) inkomen van ruim €3500,00 per maand bij 40 weken werken, na aftrek van autokosten en kantoormiddelen en zonder rekening te houden met extra aftrek vanwege evt. hypotheek. Prima inkomen. Een te grote groep is te verwend geweest de laatste jaren.
Alleen detacheerders hebben echt last van deze omstandigheden, omdat er meer mensen van hetzelfde tarief moeten eten. Zolang je als freelancer/ZZP’er eenzelfde tarief als een detacheerder hanteert ben je altijd beter af. Dus niet zeuren en gewoon je best blijven doen.
En dit – bewust veroorzaakte ecomonische – crisis_spelletje gaat net zo lang door tot alle zelfstandigen weer terug gedreven zijn in het loon-slaven-circus.
Een opdrachtgever moet ook de zzp’ers een beetje te vriend houden (net als de ict-professionals die voor een loondienst betrekking gaan). In economisch betere tijden hebben de specialisten weer hard nodig. Onlangs maakte ik mee dat een grote financiële instelling m.b.t. zzp’ers een “inwerkperiode” van twee weken bedingt tegen 0-tarief. Voor mij is dat echt over de grens van wat redelijk is. Het einde is dan zoek…Er spreekt ook een soort arrogantie uit..Het feit is wel dat ik dit soort streken onthoud en dus minder graag bij die klant zou willen werken; ook niet in de toekomst.
Klanten/opdrachtgevers moeten beseffen dat ook het it-wereldje een kleine is en dat men ook met externe inhuurkrachten met respect moet omgaan.