De snelst groeiende freelanceopdrachten zijn gekoppeld aan organisaties, producten en technologieën die zich richten op het digitale tijdperk, zoals mobility, social media en byod. Dit blijkt uit analyse onder ruim 4,3 miljoen online-gebruikers van marktplaats voor outsourcing en crowdsourcing Freelancer.com. Het platform heeft de vijftig snelst groeiende freelanceopdrachten van het derde kwartaal van 2012 gedefinieerd.
Volgens Freelancer.com zijn er drie trends die het meest opvallen. Dit zijn vooral opdrachten gekoppeld aan internetmarketing, Facebook en het papierloze kantoor. Internetmarketing trekt volgens de marktplaats aan met dank aan Google. Opdrachten op dit gebied zijn gegroeid met 12 procent naar ruim vijftienduizend. Search engine optimalisation en link building groeit met respectievelijk 12 procent en 8 procent naar 10.509 en 7068 opdrachten. Tevens is er een nieuwe focus op content en gebruikerservaring nu internetmarketing-experts proberen Google bij te blijven. Dit is te zien aan een stijging in opdrachten gerelateerd aan WordPress (27 procent), corrigeren van teksten (26 procent), User Interface / IA (23 procent), grafische vormgeving en logo-ontwerp (21 procent).
Facebook en papierloos kantoor
Freelancer.com ziet ook dat het vertrouwen terugkeert in Facebook. Facebook herstelt dit kwartaal met een groei van 11 procent naar ruim zevenduizend opdrachten, na een daling van 14 procent in het kwartaal daarvoor. De stabilisatie van het aandeel, samen met de indicatie van ceo Mark Zuckerberg dat Facebook meer gaat focussen op mobile, heeft er voor gezorgd dat het weer beter gaat (15 procent stijging naar 6138 opdrachten). Facebook moet in de gaten worden gehouden dit kwartaal, vanwege de pogingen munt te slaan uit het mobiele platform.
Ook de overgang naar het papierloze kantoor neemt explosief toe. Kopiëren en vertalen van papieren documenten naar elektronische documenten steeg explosief in het afgelopen kwartaal, met 145 procent naar 6932 opdrachten. Freelancer.com meent dat door software en internet alles opnieuw uitgevonden moet worden. De marktplaats merkt daarbij op dat steeds meer organisaties lijken te veranderen in een softwarebedrijf en steeds vaker worden opdrachten uitgevoerd met behulp van softwaretools in de cloud.