De ict-vaktitel Computable en onderzoeksbureau Yorizon in Rotterdam starten een nationaal onderzoek naar de beleving van ict-eindgebruikers binnen Nederlandse organisaties. Deelnemende bedrijven en instellingen krijgen inzicht in hoe medewerkers de ict-middelen en -afdeling binnen hun organisatie beleven. Deelname is het eerste jaar gratis. Computable zal in 2013 elk kwartaal rapporteren over de beleving van Nederlandse ict-eindgebruikers.
De zogeheten IT-Happiness Benchmark geeft inzicht in de beleving van ict-eindgebruikers binnen organisaties door het stellen van slechts een vraag: ‘Hoe happy ben je met je ict-afdeling?’. Deelnemers kiezen vervolgens uit zes antwoorden, variërend van ‘heel happy’ tot ‘Helemaal niet happy’. Vervolgens krijgen zij de vraag voorgelegd: ‘En waarom?’.
De antwoorden uit het online onderzoek worden door Yorizon verwerkt en geanalyseerd. Deelnemende organisaties krijgen in de maand na afloop van het kwartaal waarin het onderzoek is gehouden de uitkomst, inclusief de opmerkingen die medewerkers als onderbouwing hebben gegeven. Ook wordt een vergelijking gemaakt met andere Nederlandse organisaties van vergelijkbare omvang. Organisaties worden ingedeeld in de categorieën klein (minder dan honderd ict-eindgebruikers), middelgroot (honderd tot duizend gebruikers), groot (duizend tot vijfduizend gebruikers) en multinational (meer dan vijfduizend gebruikers).
De gegevens die medewerkers invullen zijn volledig anoniem en niet naar een individu te herleiden. De gegevens van de verschillende deelnemende bedrijven worden strikt vertrouwelijk behandeld. Daarnaast maakt Yorizon gebruik van beveiligde datahosting. De onderzoekers van Yorizon delen met Computable alleen de geaggregeerde uitkomsten van alle bedrijven in een categorie.
Eenvoudige methode
Het idee voor de IT-Happiness Benchmark is hetzelfde als van de eerder ontwikkelde Net Promoter Score als eenvoudige methode voor het meten van klantbeleving, eveneens gebaseerd op het stellen van één vraag: in welke mate zou u dit product of deze dienst aan anderen aanraden? Die vraag is voor ict-diensten binnen organisaties niet relevant, doordat er veelal sprake is van gedwongen winkelnering.
Door specifiek te kijken waarom medewerkers blij zijn met hun ict-afdeling, is het makkelijk ideeën op te doen om minder tevreden groepen beter te bedienen. De IT-Happiness Benchmark is daarmee een instrument voor ict-afdelingen om gestructureerd te werken aan een verbetering van de beleving bij eindgebruikers.
Mee doen?
Geef je hier op voor gratis deelname aan de IT-Happiness Benchmark. Je ontvangt dan een IT-Happiness StartUp Package bestaande uit een voorbeeld e-mail die je kunt gebruiken om eindgebruikers voorafgaand aan het onderzoek te informeren, een flyer die je kunt printen en verspreiden om eindgebruikers te enthousiasmeren voor deelname aan het onderzoek en een unieke hyperlink, gekoppeld aan jouw organisatie. De link wordt geleverd in het Nederlands, Engels en Frans. Je kunt direct aan de slag!