Het klimaat om een ict-bedrijf te starten is uiterst ongunstig zou je denken. De koopkracht is laag, de omzet en winst staan onder zware druk terwijl de ondernemer meer service moet verlenen aan prospects en klanten en tot slot stellen de banken absurd hoge eisen aan het verstrekken van kredieten. Allemaal negatieve signalen die voor een toetreder tot de ict-markt niet bemoedigend zijn. Maar is het glas nu half leeg of half vol? In dit artikel belicht ik de positieve kanten van de crisis voor de startende ondernemer.
Vanwege de vele ontslagen die vallen bij de bedrijven komen er steeds meer zeer gekwalificeerde experts van allerlei kaliber en niveau beschikbaar. Maar ook de beginnende ict’er die net van school is heeft het tegenwoordig moeilijk en vindt niet direct een baan. Het overschot aan arbeidskrachten is zeker geen conjuncturele toestand. Het gaat allemaal wat langer duren. De startende ondernemer kan voorlopig vrij gemakkelijk tegen zeer lage inspanningen en kosten ict-experts aannemen. Een luxe positie voor de beginnende ondernemer want er zijn tijden geweest waarin het moeilijk was om goede krachten te vinden.
Lagere salarissen
Het overschot aan ict-experts in deze crisistijd drukt de salarissen behoorlijk in deze markt. Of dat deze neerwaarste druk uiteindelijk consequenties heeft voor de lange termijn is uiteraard een vraag maar het feit is dat de startende ondernemer nu een goede kracht kan aannemen voor een aanzienlijk lager salaris dan zijn concurrenten, die al jaren opereren in de ict-markt. Dit kan een beduidend concurrentievoordeel opleveren, zeker in een kennisintensieve sector zoals de ict. In veel gevallen maakt de loonsom 60 tot 70 procent van de totale kosten uit.
Flexibilisering arbeidsmarkt
Mede door de crisis en de politiek onstaat er een arbeidsmarkt waarbij werkgevers werknemers een tijdelijk contract aanbieden. Dit biedt voordelen voor zowel de startende ondernemer als werknemer. De startende ondernemer loopt nu aanzienlijk minder risico bij het aannemen van arbeidskrachten. Een tijdrovende en dure ontslagaanvrage blijft hem altijd bespaart. Weliswaar onstaat er een zekere mate van onzekerheid bij de werknemer maar een startende ondernemer zal eerder personeel aannemen dan wanneer hij medewerkers aanneemt die een vast arbeidscontract moeten krijgen. Met andere woorden, ook de werknemer heeft bij deze flexibilisering voordelen.
Virtuele organisaties
Je ziet een trend waarbij ondernemers in één keer een groep experts voor een bepaalde periode inhuren. Deze experts werken met elkaar nauw samen aan een bepaald project, gebaseerd op een concrete vraag van de klant of algemene klantbehoefte. De ondernemer stelt de experts allerlei faciliteiten ter beschikking zoals een werkruimte, een website, applicaties en eventueel een salesteam enzovoorts. De experts werken in de voorbereiding alswel tijdens het project samen en focussen zich op hun vak. Voor deze faciliteiten betaalt de groep een bepaalde ‘fee’ aan de ondernemer. Als de opdracht klaar is, wordt de groep ontbonden.
Dit proces kan zich eindeloos herhalen in diverse samenstellingen van deskundigheid al naar gelang de opdracht. Deze virtuele organisaties bieden de klant, ondernemer en personeel allemaal voordelen. De klant krijgt veel meer toegevoegde waarde en hoeft niet met verschillende leveranciers aan de slag. De ondernemer zit niet met een enorme kostenpost als het project is afgelopen en daardoor mensen op de bank komen te zitten. De experts krijgen veel meer kans op werk en houden zo continuïteit in hun werk. Voor een startende ondernemer is een virtuele organisatie iets te hoog gegrepen, maar jonge ondernemingen met wat ‘spek op het lijf’ kunnen een dergelijk concept aanbieden en uiterst flexibel de markt opgaan.
On-demand voorzieningen
Een startende ondernemer hoeft tegenwoordig geen kantoor te hebben om zijn personeel onderdak te geven of zijn klanten te ontvangen. Er bestaan sinds enige tijd al mogelijkheden om op vele locaties in het land langs onder andere snelwegen kantoorruimte voor bepaalde tijden c.q. perioden te huren inclusief opties zoals beamers, catering, enzovoorts, tegen een bedrag vanaf vijftien euro. Ook kan de beginnende ondernemer gemakkelijk tijdelijk een secretaresse/receptioniste voor een billijk bedrag inhuren, inclusief allerlei communicatiemiddelen, zodat de startende ondernemer altijd bereikbaar is.
Ook is het mogelijk voor startende ondernemers en kleine zelfstandigen om auto´s voor een zeer laag bedrag en korte periode te huren. De bedragen beginnen vanaf 140 euro per maand en de periode variëert van een maand tot een jaar of meer desgewenst. Ook de boekhouding is in het begin nog gemakkelijk uit te besteden.
Dan heb je nog het fenomeen ‘cloud’. De ict-diensten kunnen voor een relatief laag bedrag uit de muur getrokken worden. Ideaal voor jonge ondernemers, want die hoeven nu geen dure ict op te zetten. Tot slot is er dankzij internet zoveel informatie dat het vrij eenvoudig is om websites. brochures en dergelijke te kopiëren en aan te passen aan de eigen huisstijl. Deze voorbeelden laten allemaal zien dat de markt ook diensten aanbiedt voor de startende ondernemers of kleine zelfstandigen.
Conclusie
Een startende ondernemer in deze crisistijd die kostenbewust is en een goede missie en visie heeft, een goed doordachte product- en dienstaanbod heeft samengesteld die is afgestemd op de klant, kan voor beduidend lagere kosten dan zijn concurrenten starten, zonder al te veel risico´s en verplichtingen. Kortom er is een klimaat geschapen voor de jonge enterpeneurs, ondanks dat er een zware crisis is!
In navolging op je vraag “Maar is het glas nu half leeg of half vol?”:
Die vraag is eigenlijk helemaal niet relevant!
Beter is jezelf af te vragen “Waar kan ik mijn glas bijvullen?”.
Wat ik daarmee bedoel?
Ik herken wat je beschrijft. Maar dat heeft zijn reden: te weinig betalende klanten. Met andere woorden – ondanks dat je wellicht eenvoudig en niet te duur aan goede mensen kunt komen blijven twee andere, minstens zo belangrijke vragen onbeantwoord: (1) “Waar zitten je klanten?” en (2) “Wat is nodig om ze binnen te halen?”.
Het klopt dat de drempels en lasten voor het opzetten van een onderneming minder/lager zijn geworden. Veel slimme ondernemers hebben dit al door, dat is naar mijn mening het probleem niet! De vraag is meer hoe, met welk product of dienst ga je in deze tijd je klanten aantrekken? Dit is zeer belangrijk want je onderneming is klein, jong, onbekend, geen/weinig geld voor marketing, geen referenties maar alleen wat goedkoperder dan Capgemeni of Atos!
Ik verwacht in 2013 een aantal mooie (technische)ontwikkelingen uitkomen (bijvoorbeeld de komst van de eerste versie HTML5-appliance). Door dit soort ontwikkelingen zullen deze jonge ondernemers/bedrijven de kans en ruimte krijgen om zich in de markt te boren. De voorwaarde hiervan is dat ze nu al zich bezig houden met deze zaken en ontwikkelingen om tegen die tijd met een korte aanloop snel op te kunnen stijgen!
Ooit stelde ik in een cursus zelfontplooiing de vraag, ” Wat is de beste tijd om een bedrijf te beginnen”. Het antwoord was simpel en doeltreffend: Nu!
De vraag stellen was hem beantwoorden. Chinezen kennen het woord crisis als kans, dus er is altijd een kans om je te differentiëren in de markt en dat hoeft niet alleen om prijs te gaan.
Ondanks de crisis bespeur ik geen toegenomen klantvriendelijkheid of klantgerichtheid bij aanbieders, das vreemd en daar ligt dus wel een kans, zoals er altijd een kans is. En daar waar het gaat om kostenbewuste ondernemen, dat is van alle tijden, altijd zal je beter en goedkoper je backoffice kunnen opzetten dan dat van gevestigde ondernemers. Hadden de groten vroeger een mainframe, dan starte je met een mini en degene die starten met een mini werden weer beconcurreerd door de PC, het web en nu door ondernemers die alles uit de cloud doen. Degene die weet waar de volgende generatie zich door laat bedienen heeft de toekomst.
In volgorde van binnenkomst zal ik kort reageren op de goede reacties:
@Will: Je toevoeging is volledig gerechtvaardigd. Als er geen klanten, markten zijn dan kun je ook niet starten. Het enige bestaansrecht van een onderneming is dat je iets maakt waar vraag naar is en liefst onderscheidend van de rest. Dat betekent dat je bij de start weet wat je product / dienst is, wat je (verticale) markten zijn, wat de vraag is etc. Nou is het voor een startende ondernemer bijzonder lastig te beschikken over marketingmiddelen en budget terwijl dat wel hard nodig is in deze aanbod gedreven markt. In mijn artikel had ik het over gekwalificeerde vakspecialisten. En impliciet ben ik ervan uitgegaan dat dit nu juist de mensen zijn die op basis van hun jarenlange ervaring de markt goed kennen en weten wat er gevraagd wordt. Als dat zo is en ze willen voor zichzelf beginnen dan is zoals ik beschreef in dit artikel nu het moment om te starten. Wellicht is het een optie om met specialisten van de sales en marketing te starten om het proces van het vinden van de juiste klanten sneller op gang te brengen.
@Reza
Ook jij hebt gelijk. Je reactie sluit aan op wat Will aangeeft alleen leg je
de focus op de kansen die je creëert als startende ondernemer door in te springen
op technologische innovatie. Maar niet elke technologische innovatie zal automatisch leiden tot succes. Het toepassen van nieuwe technologie zal terdege onderzocht moeten worden. Juist het introduceren van nieuwe technologie vraagt nog meer om een gedegen markt- en behoeftenonderzoek. En dan kom je op wat Will aangeeft: “Hoe vind ik mijn klanten?”. Deze vraag wordt nog relevanter.
@Willem:
Ook jij gaat in op de klantzijde van een onderneming. Dus dat sluit ook
hier weer aan bij op wat Will en Reza aangeven. En ja, elke technologie wordt weer opgevolgd door een nieuwe technologie die de voorgaande (deels) overbodig
maakt. Jouw reactie roept bij mij op dat slechts startende ondernemers met
radicale vernieuwende technologie de toekomst zouden hebben. Dat is ten dele waar.
Ik denk namelijk dat er genoeg kansen zijn die veel minder revolutionair
zijn die startende ondernemers kunnen aangrijpen en tegelijkertijd deze
ondernemers een degelijk perspectief bieden om te starten.