Ict-leverancier IBM en ict-dienstverlener Logica zijn gestart met een opleidingsprogramma om big data-kennis en -ervaring breder in de markt te positioneren. Op 29 november zijn 120 consultants gestart in een ‘Big Data Boot Camp’. In de komende twee maanden worden zij getraind en getoetst op het in praktijk toepassen van de basisconcepten van big data.
Er zijn allerlei voorbeelden te bedenken waarin de toepassing van big data-concepten noodzakelijk is. Het beschermen van patentrecht in Europa betekent opslag en analyse van vele petabytes aan grotendeels ongestructureerde informatie. Satellietnavigatie lijkt inmiddels zo vanzelfsprekend, maar vereist razendsnelle toepassing van complexe algoritmen op grote hoeveelheden satellietdata. Het garanderen van veiligheid op onze gasvelden vereist voorspellende analyse op basis van een continue stroom van duizenden sensors.
Reden dus voor IBM en Logica om consultants te trainen in het toepassen van basisconcepten van big data. Na de training van twee maanden vindt specialisatie plaats in het big data-productportfolio van IBM, bestaande uit Big Insights, Streams en PureData. Naast e-learning en klassikale trainingen worden zij gecoacht door Logica-experts in dit werkveld. Logica wil met de verbreding van het big data-profiel inspelen op de verwachte toenemende vraag naar implementatiepartners in 2013 en verder.