We zitten nu midden in een vertrouwenscrisis, omdat veel organisaties – en bovendien niet de minst professionele organisaties – tekort schieten waar het gaat om het tijdig en juist inschatten van kansen en risico’s in een snel veranderende omgeving. Het geeft absoluut meer vertrouwen als een organisatie zijn interne processen goed op orde heeft. Dat geldt in het bijzonder ook voor financieel risico management. Waarom vragen we ict niet om hulp?
Wat het scenario ook is waar een bedrijf op inzet, het is goed om de financiële consequenties daarvan te kennen en inzichtelijk te maken. Dat geeft niet alleen vertrouwen bij het management en aandeelhouders, maar ook bij externe financiers, leveranciers en klanten die erg afhankelijk zijn van de continuïteit van het bedrijf.
We doen met z’n allen in het bedrijfsleven echter nog veel te weinig aan het doordenken en doorrekenen van allerlei ontwikkelingen. Als we de werkelijke effecten van reële en veronderstelde risico’s en kansen beter in gaan schatten dan we tot nu toe hebben gedaan, zouden we veel effectiever kunnen zijn in het managen van onze business. Dan wordt bouwen aan vertrouwen ook bouwen aan zelfvertrouwen; een echte ‘confidence builder’. Een goede business app kan ook kleinere organisaties een krachtig instrument in handen geven om in plaats van tijdrovende en vaak ongewild onnauwkeurige periodieke forecasts over te stappen op rolling forecasts.
Kwalitiet van planning
De kwaliteit van financiële planning en control krijgt gelukkig steeds meer aandacht binnen organisaties. De proceskwaliteit en ook de inhoudelijke kwaliteit van bijvoorbeeld financiële forecasts staat de laatste tijd geregeld rer discussie. De meeste organisaties – niet alleen kleinere – maken nog steeds periodieke forecasts, in het gunstigste geval. Dat gebeurt veelal nog ‘handmatig’ en daardoor is het een tijdrovend proces. Toch is er eigenlijk geen goede reden om ook dit bedrijfsproces niet te ondersteunen met automatisering.
Dat business process management (bpm) baat heeft bij praktische automatiseringsoplossingen staat als een paal boven water, ook in de financiële discipline. Om het business planningsproces te stroomlijnen en aanzienlijk te vereenvoudigen, of – zo u wilt – verder te professionaliseren, is het in feite heel goed mogelijk om een app te bouwen, bijvoorbeeld in SharePoint. Dat geldt ook voor budgettering en cash flow planning. Daarmee kunnen controllers en ondernemers op ieder moment inzicht krijgen in de financiële conditie en de financiële risico’s van bepaalde externe ontwikkelingen (zoals prijsfluctuaties aan de inkoopkant), of interne acties (zoals investeringen in apparatuur, huisvesting, of personeel). De glazen bol van de waarzegster op de kermis, kan dan definitief plaats maken voor de spiegel van intelligente analyses op basis van actuele cijfers en doordachte projecties.
Co-creatie
Co-creatie biedt fantastische mogelijkheden om heel veel ‘gestolde kennis’ die vakexperts bezitten op een nuttige manier te gebruiken in bedrijven en organisaties die daar nu niet of nauwelijks gebruik van maken. Bijvoorbeeld gewoon omdat ze in een marktsegment zitten dat buiten de normale scope ligt van die gespecialiseerde vakexperts. Of omdat het inhuren van een bureau of freelance consultant niet in het budget past. We zien in de praktijk wel voorbeelden van co-creatie door (exclusieve) afnemers en ontwikkelaars. Maar als het gaat om praktisch risico management, bijvoorbeeld, is Nederland behoorlijk toe aan een wake-up call
Uit een praktische verkenning van ons team en Praktisch Risico Management komt naar voren dat het inderdaad mogelijk is om een logisch en intuïtief framework op te zetten, alle taken te plannen en de verzamelde informatie in het systeem te zetten. Ook rekenfuncties en analysetools kunnen worden ingebouwd waardoor het voor gebruikers heel gemakkelijk wordt om zelf te modelleren en projecties te maken. Balans, P&L en cash flow projecties maken op basis van verschillende scenario’s wordt daardoor een heel stuk gemakkelijker. Ook het bijwerken van forecasts en het doorrekenen van de financiële effecten van allerlei variabelen wordt daardoor betrekkelijk eenvoudig. Deze werkwijze levert bovendien een aanzienlijke tijdsbesparing op. Daarnaast zorgt dit voor kwaliteitsborging en voor de meest gedetailleerde audittrail die je maar kunt wensen.
Ideale Business app?
De ideale business app voor praktisch risico management, neemt de samenwerkende collega’s binnen een organisatie en eventueel door hen geautoriseerde externe dienstverleners op een logische manier aan de hand mee door het hele proces. Dit kan grotendeels geautomatiseerd en met behulp van intelligente templates, die uiteraard specifiek op de behoeften van de organisatie moeten kunnen worden aangepast. Hierdoor weet je zeker dat er geen enkele stap wordt overgeslagen, maar ook dat er geen dubbel werk wordt gedaan en dat informatie altijd gemakkelijk is terug te vinden (vinden zonder zoeken, noemen wij dat).
Bewezen deskundigheid ligt aan de basis van onze keuze om tot co-creatie te komen met experts die beschikken over vakkennis die complementair is aan de vakkennis die wij in onze reeds bestaande business apps hebben kunnen stoppen. Het eerder door ons geïntroduceerde Legal Platform®, met contractmanagement, intern handelsregister en case management, is een co-creatie van ons met Mr Bernard Noorduyn van Noorduyn Bedrijfsjuridische Dienstverlening. En het Quality Assurance Platform is een co-creatie van ons met Ray Wijn van QA – criteria. Ik nodig ook andere potentiële co-createurs met veel plezier uit om met ons te werken aan complementaire business apps, zoals we ook doen op gebieden die aansluiten met onze huidige apps in Financial Suite®.
Als dit jullie ook aanspreekt en je op deze manier met ons iets wilt opbouwen, dan houden wij ons aanbevolen.
Ook als deze werkwijze je niet aanspreek, zou ik dat graag van je willen horen. In dat geval laat even een reactie achter.
Ideale Business app?
De ideale business app voor praktisch risico management, neemt de samenwerkende collega’s binnen een organisatie en eventueel door hen geautoriseerde externe dienstverleners op een logische manier aan de hand mee door het hele proces. Dit kan grotendeels geautomatiseerd en met behulp van intelligente templates, die uiteraard specifiek op de behoeften van de organisatie moeten kunnen worden aangepast. Hierdoor weet je zeker dat er geen enkele stap wordt overgeslagen, maar ook dat er geen dubbel werk wordt gedaan en dat informatie altijd gemakkelijk is terug te vinden (vinden zonder zoeken, noemen wij dat).
Bewezen deskundigheid ligt aan de basis van onze keuze om tot co-creatie te komen met experts die beschikken over vakkennis die complementair is aan de vakkennis die wij in onze reeds bestaande business apps hebben kunnen stoppen. Het eerder door ons geïntroduceerde Legal Platform®, met contractmanagement, intern handelsregister en case management, is een co-creatie van ons met Mr Bernard Noorduyn van Noorduyn Bedrijfsjuridische Dienstverlening. En het Quality Assurance Platform is een co-creatie van ons met Ray Wijn van QA – criteria. Ik nodig ook andere potentiële co-createurs met veel plezier uit om met ons te werken aan complementaire business apps, zoals we ook doen op gebieden die aansluiten met onze huidige apps in Financial Suite.
Als dit jullie ook aanspreekt en je op deze manier met ons iets wilt opbouwen, dan houden wij ons aanbevolen. Ook als deze werkwijze je niet aanspreek, zou ik dat graag van je willen horen. In dat geval laat even een reactie achter.