De ict-dienstverlener Legian in Den Haag breekt in 2012 voor de tweede keer op rij een omzetrecord. ‘We weten dat het crisis is in Nederland, alleen wij merken er niets van. Het crisisjaar 2011 was voor ons een recordjaar. In 2012 gaan we daar overheen’, zegt ceo Marcel Paardekooper van ict-dienstverlener Legian. Zijn bedrijf, met 150 man in dienst, is gespecialiseerd in projecten op het terrein van netwerkinfrastructuur.
Het is de sterke specialisatie die de dienstverlener in crisistijd uit de wind houdt, zegt Paardekooper. ‘Wij doen netwerkprojecten en lossen netwerkproblemen op. Buiten de kennis in de hoofden van onze mensen verkopen wij helemaal niets.’ Het zijn vooral de generalisten in de ict-dienstverlening zoals Capgemini en Atos die de crisis voor hun kiezen krijgen, constateert de ceo.
Legian is gevestigd in een oude villa in de ambassadewijk van Den Haag. In het pand ernaast is de Chinese ambassade gevestigd, die opvallend wordt bewaakt vanuit een verplaatsbare witte politiepost op poten. ‘Wij hebben dus ook 24-uurs beveiliging’, zegt Paardekooper. ‘Oké, het geeft gemiddeld twee keer per jaar wat overlast. Dan mag niemand de straat in of uit. Dan is er weer een dreiging van de Oeigoeren.’
Het bedrijf werd in 1996 opgericht door Marcel Paardekooper en zijn compagnon Dick Hoogendoorn. Paardekoper is algemeen directeur, Hoogendoorn leidt de consultancy-tak van het bedrijf. Sinds de oprichting is het werk waarvoor klanten zich melden voor 90 procent hetzelfde gebleven. ‘Tegenwoordig moet alles natuurlijk mobiel. En bedrijven kiezen nu voor cloud-achtige oplossingen, dat doet ook een beroep op netwerkinfrastructuur. Nu pas zetten veel ondernemingen de stap naar een commercieel datacenter’, zegt Hoogendoorn.
Netwerkverkeer
De doelgroep is sinds de oprichting ongewijzigd. Legian bedient bedrijven die sterk afhankelijk zijn van netwerkverkeer. Dat zegt niets over omzet of aantallen medewerkers. Toch zijn het veelal de grotere ondernemingen die aankloppen, waar onder bedrijven als Shell, ABN Amro en KPN. ‘In grote lijnen werken wij voor de top 500 van Nederland’. Als een kleine onderneming zich meldt, is dat steevast voor een wlan-project. ‘Dat doen wij ook, maar bij zulke klanten komen wij meestal één keer’.
Anders dan algemene ict-dienstverleners merkt Legian weinig van druk op de tarieven. ‘Wij zijn niet de duursten, maar ook niet de goedkoopsten’, zegt Paardekooper. ‘Wij doen niet mee aan de prijzenslag die nu in volle gang is. Wij merken wel dat inkopers goedkopere aanbieders willen. Maar onze opdrachtgevers aan de businesskant doen het liefst zaken met ons. ‘We regelen wel wat met inkoop’, zeggen ze dan.’
Complexe problemen
De hoofdmoot van de opdrachten bestaat uit het ontwerp en technisch beheer van netwerkinfrastructuur voor klanten. Zijn er offshore-partijen bij betrokken, dat ligt de regie meestal bij de klant. Daarnaast levert Legian ook uitkomst bij technische, complexe problemen. ‘De problemen die wij op ons bordje krijgen zijn meestal niet alleen technisch, maar ook organisatorisch van aard’, vertelt Hoogendoorn. ‘Een voorbeeld daarvan is een probleem dat speelde bij de Zeeuwse energiemaatschappij Delta.
Delta kreeg een applicatie niet werkend die zogeheten Klic-gegevens opvraagt bij het Kadaster. Met de opgevraagde gegevens moet graafschade aan kabels en leidingen in de bodem worden voorkomen. Delta zocht anderhalf jaar naar de oorzaak, maar vond niets. De infrastructuur van de energieleverancier is uitbesteed aan Atos, de Klic-applicatie werd gebouwd door softwareleverancier Tensing uit Zaltbommel. Legian ging met alle betrokken partijen – behalve het Kadaster – rond de tafel om het hele proces uit te tekenen.
Onderaannemers
Er bleken enkele sessies nodig, omdat een grote ict-dienstverlener als Atos een groot aantal verschillende afdelingen kent die allemaal een rol spelen, tot aan afdelingen in Oost-Europa toe. Een technische expert en een organisatiedeskundige checkten tijdens de sessies direct alle details van de stappen in het proces. In anderhalve week werd het probleem achterhaald en opgelost. ‘Delta was tot dan toe vastgelopen op de stelling van de onderaannemers dat hun werk klopte, dat hun processen niet de aanleiding konden zijn voor het probleem. Alleen door het technisch en organisatorisch stap voor stap na te lopen konden wij achterhalen waar het misliep’, zegt Hoogendoorn.
De vraag naar technische expertise, zoals Legian die levert, is groot. Het vinden van de juiste mensen wordt steeds lastiger, stelt Paardekooper. ‘De mensen die door de opleidingen worden afgeleverd, weten alles van niets. Daar heb je niet zoveel aan. Ik was blijverrast toen ik las dat Akzo Nobel, De Nederlandsche Bank en Stork weer zelf ict-mensen gaan opleiden.’
Geld
Het vasthouden van de specialisten die Legian in huis heeft, is daardoor extra belangrijk, net als de bekendheid als aantrekkelijke werkgever. Paardekooper moet niets hebben van bonusstructuren of andere voordeeltjes als een persoonlijk technologiebudget. ‘Als onze mensen een tank van een laptop nodig hebben, krijgen ze die. Geld motiveert maar heel kort. Dat middel zetten wij dus niet in.’
In plaats daarvan gaat Paardekooper voor de goede relatie met de werknemer, persoonlijke aandacht en aandacht voor problemen die opduiken. ‘Voor mij hebben de medewerker en de klant dezelfde prioriteit. Is een medewerker bij een klant niet op zijn plek, maar is de klant zielsgelukkig, dan moet die medewerker daar toch weg. Dan zetten wij er een tweede man naast, die het werk geleidelijk overneemt. Nee, daar hoeft die klant niet extra voor te betalen.’
Onder niveau
Paardekooper wil het niet riskeren dat hij een medewerker verliest door werk onder zijn niveau. ‘Dat houd je misschien drie maanden vol, langer moet het niet duren. Dan ben je weg.’ Ook als een medewerker aangeeft dat een klus te zwaar wordt, kiest Paardekooper voor de medewerker. ‘Dat krijg je terug. Als je iemand die tegen een burn-out aanzit goed weet op te vangen, loopt ‘ie niet zomaar naar de concurrent.’
Een nieuwe activiteit binnen Legian is een team dat zich volledig bezig houdt met netwerkaspecten van ip-tv. ‘Een tv-signaal slurpt bandbreedte, een enorme berg techniek moet dat compenseren. Wij hebben nu een team van drie man dat werkt voor een voormalige dochter van Reggefiber, tegenwoordig onder de paraplu van KPN. Daar gaat zich de komende jaren een hele nieuwe wereld openen.’
Toekomst
Paardekooper en Hoogendoorn hebben alle vertrouwen in de toekomst. ‘Met de ontwikkelingen die zich nu in onze markt voordoen, zitten wij de komende tien jaar goed.’