Nivelleren is nogal in het nieuws door het nieuwe kabinet. Ik ben voor, maar dan wel consequent doorvoeren. Dus ook met de overheid als werkgever.
Om te beginnen met de vergoeding. Door het grote aanbod aan personeel en de beperkte vraag aan opdrachten en vacatures bieden adviseurs zich extreem laag aan. Onder het motto ‘beter iets dan niets’ zijn de uurtarieven zodanig gezakt, dat ik er nog geen verwarmingsmonteur voor langs durf te laten komen. Hoezo nivelleren?
De betreffende ambtelijke inkoopgroep vindt het echter de normaalste zaak van de wereld. Dat zijn diezelfde ambtenaren die in veel gevallen de actuele bezuinigingsrondes ontwijken, gaan staken als ze geen loonsverhoging krijgen en de vakbonden voor meerdere jaren werkgaranties laat vaststellen. In één gemeente zelfs vijf jaar. Volgens mij kan hier ook nog wat genivelleerd worden, maar dan in de garantietijd.
Daarnaast hebben die inkopers de laatste jaren weer iets nieuws ontdekt, namelijk de zogenaamde marktplaatsen. Het schijnt normaal te zijn dat je daar massaal inschrijft. Op de site kun je lezen wat de status is van de opdracht, een gemotiveerde afwijzing is er niet meer bij. Terwijl de afgelopen jaren veel tijd en geld is besteed aan professionele correspondentie mag je potentiële werknemers met een standaardtekst afwijzen. Niet echt reclame voor goed werkgeverschap.
Onder druk van de bezuinigingen zoeken de overheden nog meer de grens van het toelaatbare op. Zo zie ik de laatste tijd steeds vaker voormalige ambtenaren voor zichzelf beginnen waarbij ze voor meerdere jaren werk mee krijgen van hun voormalige werkgever. Vroeger heette dat gewoon een draaideurconstructie. Daar kon je grote problemen mee krijgen volgens de integriteitrichtlijnen. Voor geïnteresseerden: Het gaat dan om de circulaire ‘Verzoek tot het naleven van het beleid ten aanzien van de draaideurconstructie’, van 13 september 1999. Uitgangspunt is dat een ambtenaar gedurende twee jaar niet voor zijn voormalige werkgever mag werken.
Tja, het is crisis denken de managers en zij misbruiken de draaideurconstructie tegenwoordig om goedkoop ambtenaren af te laten vloeien. Is er iemand die tegen deze draaideurambtenaren optreedt? De handhavers kijken even de andere kant op en de toch al niet rooskleurige markt heeft er weer een groep oneerlijke concurrenten bij.
Ik stel vast dat de markt aardig aan het nivelleren is, nu de ambtenaren nog.
Begrijp er niets van.
Hoe denk je dat vliegtuigen worden gemaakt?
Met de beste of de goedkoopste onderdelen die aan de eisen voldoen?
Zal bij dat gepruts in Den Haag niet anders zijn.
Ik ben dan ook een groot voorstander van een staatsgreep.
Maar ja, dat zal wel weer niet mogen van Brussel.
Goed goan!