Benchmarking van ict staat in Nederland op de kaart. Metri, advieskantoor voor benchmarking, sourcing en governance uit Schiphol-Rijk, heeft er de afgelopen tien jaar hard aan getrokken. Dat zijn bedrijf de toon zet, merkt directeur/oprichter Bart de Ruijter aan de pogingen van gevestigde adviesbureaus om een graantje mee te pikken. 'Maar het gaat om de achterliggende database gecombineerd met specialistische kennis. Die combinatie missen ze, of je nu direct bij de klant aan tafel zit of via het internet diensten aanbiedt.'
‘Alles aan ict valt te benchmarken’, stelt Metri-directeur Bart de Ruijter vast. ‘De vraag is alleen: wat wil je weten? Je kunt op hoog niveau benchmarken, zoals bijvoorbeeld McKinsey’s dat doet, resulterend in richtlijnen dat de post ict niet meer dan zoveel procent van een begroting mag bedragen. Dat vind ik een te algemene benadering. Als wij in een bestuurskamer op bezoek komen wil een ceo natuurlijk weten of hij niet te veel betaalt voor zijn ict, maar ook of zijn business voldoende wordt ondersteund. Wij helpen hem via benchmarking en op feiten gebaseerd advies het vraagstuk over de alignment van de business met ict op te lossen en besparingen voor innovatie vrij te maken.’
De diepte in
De behoefte de blik te verruimen vormde voor De Ruijter tien jaar geleden aanleiding om, na bij adviesbureau Gartner te hebben gewerkt, Metri te starten. Hem stond een andere aanpak voor ogen waarbij het doormeten van een ict-organisatie of ict-leverancier minder aan de oppervlakte bleef, maar dieper inzoomde op services. Bovendien wilde hij zelf aan het roer staan, zonder het keurslijf van een grote organisatie te voelen.
Via zijn netwerk en mond-tot-mond-reclame kon hij zijn eerste klanten voor benchmarkingopdrachten snel binnenhalen. Ook Shell meldde zich, maar De Ruijter hield de boot nog even af. Eerst moest de achterliggende database goed genoeg zijn om internationale opdrachten aan te kunnen. Na een jaar of drie was het zover.
Kopieergedrag
Tien jaar verder, met een goed draaiende Nederlandse en Belgische tak met in totaal dertig man, stelt hij vast dat de start van Metri een juiste beslissing is geweest. ‘De grote bedrijven in de markt kloppen tegenwoordig zelf bij ons aan. De behoefte naar feitelijk advies neemt toe. Zonder onderbouwing met feiten komen voorstellen om de ict bij te sturen er bij een directie niet door. Als je als bureau zo’n rol kan spelen dan heb je je bestaansrecht bewezen.’
Dat merkt hij ook aan het kopieergedrag van concurrerende organisatie-adviesbureaus. Hij zit er niet mee en ziet het als een verkapt compliment. ‘Tien jaar kennis en innovatiekracht is niet op een achternamiddag te kopiëren: klanten prikken daar gelukkig door heen.’
De Ruijter is er trots op dat Metri als relatief klein zelfstandig bureau opvalt in een ict-advieswereld waarin partijen als Gartner, Forrester, IDC, Deloitte, Kpmg, Berenschot, Quint Wellington Redwood en VKA in Nederland de trom roeren. Niet dat alles in de afgelopen tien jaar van een leien dakje is gegaan, nuanceert hij, ‘maar we hebben met onze innovatieve aanpak naam gemaakt in de markt. Onze doelgroep bestaat uit de ceo’s en cio’s van de top 250-bedrijven en overheden in de Benelux en in hun kielzog de grotere ict-dienstverleners. Dan knijp ik me soms toch even in de arm om te beseffen dat ik dit tien jaar geleden gestart ben.’
Volle database
De kracht van Metri zit ‘m volgens De Ruijter in de database die van begin af aan is opgebouwd. Die zit vol met informatie over zo’n duizend klantsituaties, producten en diensten van leveranciers, markttarieven, sourcingmodellen, what if-scenario’s, studies en business cases. Het bureau startte met het meten van infrastructuurdiensten.
De Ruijter ‘Inmiddels zijn daarvan de meeste specificaties wel in beeld gebracht. Wij kunnen elke it-omgeving van de klant vergelijken met een soortgelijke omgeving uit onze database. Dat geeft een klant inzicht in de kosten, de technologische keuzes en de beslissing om de ict in huis te doen of uit te besteden. In onze database staan de tarieven van alle belangrijke leveranciers.’
Gecombineerd met de gespecialiseerde kennis van de medewerkers stelt Metri inmiddels het gehele ict-spectrum te kunnen benchmarken. Inclusief advies over de kosten en toegevoegde waarde van de verschillende ict-services. Volgens De Ruijter heeft 80 procent van bedrijven en organisaties hier onvoldoende inzicht in. Daarbij is het rationaliseren van applicaties een heet hangijzer om tot procesoptimalisatie te komen. Metri brengt in kaart welke cruciale applicaties een bedrijf nodig heeft om processen aan te sturen en welke niet meer nodig zijn.
Sourcing
Metri heeft zich in de laatste vijf jaar ontwikkeld in de rol van sourcingadviseur. Dat kan in het voortraject zijn om tot een goede business case te komen waarom je als bedrijf of overheid wilt uitbesteden en tegen welk marktconform bedrag. De Ruijter: ‘Als je dat vooraf weet heb je bij een aanbesteding een veel minder uitgebreid traject van rfi en rfp nodig en kun je sneller tot de leveranciersselectie overgaan. Dat scheelt een hoop werk, tijd en geld, zowel bij klanten als bij leveranciers.’
Metri begeleidt ook delen van het aanbestedingstraject. Het bureau heeft daarvoor een blokkenmodel ontwikkeld met onder andere blokken voor de services, de business case, personeelszaken, de governance en de technologie. Klanten kunnen zelf bepalen welke ondersteuning ze nodig hebben. Veel bedrijven en organisaties hebben inmiddels al ervaring met uitbesteding en behoeven niet op alle onderdelen begeleiding, licht De Ruijter toe.
Bio
Bart de Ruijter kwam na zijn studie rechten aan de VU in dienst bij salarisverwerker ADP (1996-1998). Daar rondde hij ook een hrm-studie af. Tussen 1998 en 2002 werkte De Ruijter bij Gartner. In 2003 begon hij met Metri. Hobbies: Windsurfen, wielrennen en schaatsen.