Is online backup de juiste oplossing? Steeds meer organisaties overwegen de overstap te maken naar online opslag, of backups naar de cloud. Meestal kijken ze hierbij naar twee argumenten: het is gemakkelijk en toegankelijk en een kopie op een andere locatie dan kantoor is wel zo veilig. Online backup is echter niet zaligmakend. Er zijn vijf factoren die je moet overdenken, voordat je de stap daadwerkelijk neemt.
Backup window: Door de enorme hoeveelheden data hebben it-beheerders momenteel al moeite om hun doelstellingen qua backup windows te halen. Wanneer dit naar een elders gelegen locatie via wan moet gebeuren, wordt die uitdaging nog veel groter. Het loont dus om vooraf te testen hoe lang een direct-to-cloud backup duurt. Misschien is het wel helemaal niet mogelijk.
Data recovery: Je data terughalen uit de cloud via een online backup-oplossing kost waarschijnlijk meer tijd dan vanaf een lokale schijf. Vrijwel alle online aanbieders lopen hier tegenaan en bieden inmiddels recovery-diensten waarbij fysieke media wordt ingezet om bijvoorbeeld ‘s nachts bestanden lokaal terug te plaatsen. Dure grappen, dus ook hiervoor geldt: test eerst of je data makkelijk is terug te halen.
Systeemherstel: Vooralsnog hebben we het over gebruiksdata, maar wat als een heel systeem teruggezet moet worden? Veel van de online aanbieders bieden deze mogelijkheid niet en gaan er vanuit dat je daar zelf maatregelen voor neemt.
Beveiliging: Een oude bekende, maar als je je data en systemen elders opslaat wil je weten hoe dat fysiek en virtueel wordt afgeschermd. De data moet zowel tijdens de overdracht als de opslag versleuteld kunnen worden.
Opslag en archivering: Naast de gebruikelijke backup- en restore-wensen, lopen veel organisaties aan tegen compliancy-regelgeving die de langetermijnopslag van bepaalde data voorschrijft. Het is van belang dat de te kiezen oplossing daarmee om kan gaan en dat proces zoveel mogelijk kan automatiseren.
Kortom, direct-to-cloud of enkelvoudige online backup lijkt interessant, maar het is de vraag hoe nuttig het daadwerkelijk is. Overweeg bovenstaande (en andere) zaken zorgvuldig. Wellicht is een lokale opslag al dan niet gecombineerd met online oplossingen nog helemaal zo gek nog niet.
Jasper,
Je haalt 5 zeer valide aandachtspunten aan. Hierbij wat feedback vanuit mijn kant:
Backup window: Natuurlijk is de hoeveelheid data hier van groot belang. Maar ook de backup technologie/methodiek die gebruikt wordt speelt hier een rol. Deduplicatie is in mijn ogeneen musthave voor back-up naar de cloud oplossingen. Zo kan er ook optimaal met bandbreedte om gegaan worden.
Tevens worden netverbindingen/bandbreedte nog te vaak vergeten. De netwerk “pijp” moet natuurlijk breed genoeg zijn om alle data te ontvangen, en ook weer snel genoeg zijn om het terug te zetten.
Bandbreedte en performance blijft bij dit soort oplossingen nog te vaak een ondergeschoven kindje. Ook hier geldt weer meten is weten.
Dag Jasper,
Leuk artikel en valide vragen, ik wil nog wel wat aanvullen: Als jouw oplossing zelf ook in (dezelfde) cloud staat zijn deze punten ineens nagenoeg no-brainers. Een beetje bedrijf heeft zijn servers niet op locatie maar in een datacenter.
Henri,
Je verhaal gaat enigzins op, als alles in 1 en het hetzelfde DC staat. Maar ja dat is Cloud-technisch gezien de ideale wereld, maar helaas niet de realiteit. Zo niet, dan blijven de punten van Jasper en mijn toevoegingen nog een uitdaging.
Jasper,
Als we redeneren vanuit de servers met bijbehorende opslag dan zijn er, uiteindelijk afhankelijk van de delta grote hoeveelheden data die over lijnen verplaatst moeten worden. Maar technieken als in-file delta backup kunnen de hoeveelheid data die over de lijn moet sterk beperken, dit geldt zeker voor de ‘unstructured’ data die we vaak tegenkomen in de homedirectories. En deze data heeft meestal ook een lagere RTO dus misschien juist een ideale kandidaat voor online storage. Want als we het over dure grappen hebben dan zou je ook eens moeten kijken naar de verschillen in RPO/RTO die er in alle data zijn. Niet zelden worden hele video- en muziekcollecties met snapshots e.d. gerepliceerd omdat de ‘one-size-fits-all’ oplossingen zo lekker makkelijk zijn.
Het vraagteken wat ik plaats is vanuit welk perspectief je kijkt omdat we nog weleens een probleem bij een oplossing zoeken of vice versa. Redeneren we dus vanuit de techniek of vanuit de data, waarbij ik trouwens backup en archivering als twee verschillende dingen zie. Want uitgaande van lifecycles voorzie ik naast compliancy nog wel andere zorgpunten betreffende online storage. Grappige met data is trouwens dat deze niet alleen door wettelijke vereisten steeds meer toeneemt maar vooral door verdergaande digitalisering. En daardoor krijgt deze ook steeds meer verschijningsvormen omdat bijvoorbeeld ook voicelogs als een ‘koopbewijs’ gelden en dus gedurende de looptijd van contract bewaard moeten worden. Net als trouwens e-mails welke we niet alleen versturen vanaf onze desktop maar steeds vaker vanuit tablets en mobiele telefoons.
Verschillende oplossingen moeten dus convergeren waarbij op basis van vereisten gekozen kan worden zonder uiteindelijk afbreuk te doen aan het beheer, het datamanagement wat door alle puntoplossingen steeds moeilijker wordt. Want uiteindelijk zijn de grenzen van het datacenter al lang niet meer zo duidelijk door toegenomen mobiliteit in bijvoorbeeld Het Nieuwe Werken.
@ Ewout,
Goede toevoeging.
Het is belangrijk om eerst de eigenschappen van de data in kaart te brengen. Wat is de omvang, wat zijn de IO-eigenschappen en wat zijn de vereiste qua RPO/RTO? Pas als dit in kaart gebracht is, kan er gekeken worden wat er online geplaatst kan worden of niet. Bandbreedte en performance kunnen hier namelijk dooddoeners zijn.
Beste Jasper,
Interessant om aan te halen. Zeker omdat er door bedrijven die willen overstappen naar hetzij cloudstorage hetzij cloudbackup niet vaak wordt nagedacht over continuity, recovery en accountability. De partijen die er wel over nadenken, zijn meestal al bezig met een vorm van compliancy en leven al volgens een set met regels, althans zouden moeten…
– Continuity: cloud klinkt en is in veel gevallen beter, omdat niet elk bedrijf dezelfde voorzorgsmaatregelen kan nemen als een dergelijke provider
– Recovery: is waar met bare-metal en systeemherstel, maar lees mijn opmerking hieronder
– Accountability: helemaal waar, wat zet je er neer en wat niet. Versleuteld of niet. Wat mag er wel en niet buitenshuis worden opgeslagen? Wat is buitenshuis, Nederland of buitenland?
Wel wil ik een opmerking maken dat er oplossingen zijn (zonder meteen namen te noemen) die met recovery vanuit de cloud, maar ook backup naar de cloud, vaak met mechanismes werken om data te prioriteren en comprimeren. Daarnaast heb je wel gelijk dat als een enterprise-size omgeving met enkele PB’s aan data, wel even bezig zullen zijn. Ik denk dat dit soort bedrijven er ook verstandiger aan doen om een private-cloud oplossing (of Dedicated Server Storage) aan te schaffen. Mijn ervaring met TB’s aan data is, ‘weekendje’, afhankelijk van de bandbreedte natuurlijk.
Wat de locatie van data betreft, als een datacenter zich in Nederland of Duitsland bevind, is het voor de meeste bedrijven al voldoende, maar tip is om te kijken of de branch of regelgever (overheid) hier uitspraken over heeft gedaan. Let ook op dat dit US safe havens zijn, ivm Patriot Act uitvoeringen.
Klassieke fout: bedrijfsgevoelige presentatie van een nieuw product op een gratis Prezi-account gezet… Dit is alleen niet de fout van de storage provider, maar navolging van de regels die door management zijn opgezet. Deze moeten er ook over nadenken; zij zijn eindverantwoordelijke.
Dank voor het plaatsen!
Bedankt voor de opmerkingen BJ!
Heren, dank voor jullie op- en aanmerkingen. Het is wel duidelijk dat er nog flink wat stappen te maken zijn als het gaat over bewustwording bij ondernemers en IT beheerders. Ik denk dat het tijd wordt dat de Backup/DR strategie door de business bepaalt wordt en niet (alleen) door IT.