Holland Casino gaat een deel van zijn ict uitbesteden. De betrokken medewerkers, naar schatting enkele tientallen, worden op basis van een 'werk naar werk'-constructie naar een nog te selecteren it-partner begeleid. De uitbesteding past bij een grotere sanering waar de komende twee jaar vierhonderd tot vierhonderdvijftig arbeidsplaatsen verdwijnen. Het casinobedrijf wil via een pakket maatregelen jaarlijks structureel vijftig miljoen euro op de kosten bezuinigen.
Naast het schrappen van banen wil Holland Casino ook met de vakbonden onderhandelen over een nieuwe en versoberde cao. Momenteel werken er nog ruim vierduizend medewerkers bij het hoofdkantoor en de diverse casino’s in het land.
Volgens de directie daalden sinds 2008 zowel het aantal bezoeken als de baten met 25 procent. In de afgelopen jaren sneed Holland Casino al fors in de kosten. Zo is het aantal arbeidsplaatsen in de periode 2008-2012 met ruim achthonderd teruggebracht. De sombere economische vooruitzichten en het lage consumentenvertrouwen maken nieuwe maatregelen noodzakelijk. Zonder ingrijpen komt de winstgevendheid onder druk te staan. De hervormingen staan los van de kabinetsplannen om het bedrijf te verkopen, aldus het casinobedrijf.
Integratie
De uitbesteding van de ict heeft met name betrekking op het hoofdkantoor. Daar verdwijnen circa 130 banen, waarvan dus een deel betrekking heeft op ict-functies. In totaal werken er zo’n 120 ict’ers bij Holland Casino, waarvan zo’n vijftig bij de afdeling Business Information Management en circa zeventig bij Informatie & Communicatie Technologie (peildatum: mei 2012).
Afgelopen mei stelde het casino Mario der Weduwen aan als directeur Informatievoorziening. Hij leidt de integratie van deze twee afdelingen om de informatievoorziening van het gokbedrijf te versterken. Der Weduwen kon geen reactie geven op de vraag wat de gevolgen zijn van het outsourcingsplan voor deze integratie.
Wel vreemd. ICT uitbesteden en kosten besparen staan haaks op elkaar. Misschien verstandig om eerst een goede businesscase te maken. Anders moet er nog meer geld bij en zitten de verkeerde mensen thuis op de bank.
Hallo Ge,
Ik zou graag willen weten waar jij je mening op baseert, Een reden om te outsourcen is kostenreductie. In de meeste gevallen zie je ook dat dit lukt.
@Ruud
Heel eenvoudig, de mensen gaan over naar een andere werkgever die ook de werkzaamheden overneemt van Holland Casino. Dezelfde mensen plus de extra overhead zijn duurder dan de mensen gewoon zelf in dienst houden.
Hoe Holland Casino dan denkt te gaan besparen is een raadsel tenzij de nieuwe dienstverlener het werk met minder mensen gaat doen en een deel elders gaat inzetten.
Dag Ruud,
Het is niet zozeer mijn mening maar mijn uitspraak is meer gebaseerd op cijfers uit de praktijk. Vrijwel alle uitbestedingen blijken achteraf duurder dan men voorheen kwijt was. Daarom willen velen ook niet een evaluatie doen op zowel financieel als kwalitatief gebied na een uitbesteding.
Ge
Interessante reacties! Want voor beide standpunten valt wat te zeggen.
Als je IT as-is uitbesteed en hiervoor worden je eigen mensen gebruikt dan is een besparing inderdaad nagenoeg uitgesloten.
Maar IT slim uit te besteden door bijvoorbeeld cloud computing op een juiste manier aan te pakken kan wel degelijk voor besparing zorgen.
Hiervoor een actueel voorbeeld: Kijk eens naar de Amazon AWS Redshift. Ik denk dat we binnen enkele jaren het gezicht van Larry Ellison naar rood zien verkleuren.
Heeft Holland Casino niet een soort monopolie op gokspelen en verslavingspreventie? Ik vraag me toch af of een bedrijf met dit soort privacygevoelige informatie wel uitbesteed mag worden.
Dit soort informatie hoort in een Electronische Patienten Database thuis met alle bijbehorende problemen. Dit nieuws heeft de potentie om de voorpagina te halen; ik verheug me daar nu al op. 🙂
Kennelijk willen ze een gokje wagen of het goedkoper wordt.
Een op een met de zelfde infrastructuur outsourcen zal niet goedkoper zijn, maar een nieuwe infrastructuur wellicht wel, maar daar is geen outsourcing voor nodig. Dan kan het beoogde gewenste(?) voordeel hooguit komen van een schaalgrootte verbetering in de beheersituatie.
Overigens het beveiligingsniveau van de HC datacommunicatie-infrastructuur is te vergelijken met wat een financiële instelling nodig heeft, een rij bitjes over het netwerk kan tenslotte zo maar betekenen dat de jackpot gevallen is.
Ik denk dat veel afhankelijk is van hoe men berekeningen maakt. Veel organisaties hebben totaal geen zicht op hun kosten en kunnen dus amper een berekening maken die betrouwbaar is. Outsourcen maakt het inzichtelijk.
Een goed alternatief voor Outsourcing is Joint Resourcing, mede door eerst gebruik te maken van GEA modellering: op basis van gewenste architectuur, geleidelijk, gecontroleerd, verhoogde acceptatie bij gebruikersorganisatie en ICT, kosten onder controle zowel tijdens programma als daarna, outsourcing op basis van gecreëerde business case, etc, etc…..