Er wordt veel geschreven over het tekort aan it’ers dat volgens de voorspellingen in 2016 opgelopen zal zijn tot 6300. Dat veel bedrijven hier problemen van zullen gaan ondervinden is ondertussen duidelijk, maar wat mij betreft ligt de focus teveel op het probleem. Belangrijker is het om te kijken naar een oplossing. Zo valt me op dat er vooral gesproken wordt over tekorten aan hogeropgeleide it’ers.
Afgelopen jaar hebben we bij neomax onderzoek gedaan naar de wensen en behoeftes van de nieuwe generatie it’ers. Hieruit blijkt dat het hebben van doorgroeimogelijkheden de belangrijkste motivatiefactor is, voor zowel lager- als hogeropgeleide it’ers. De rol van de detacheerder is hierbij erg belangrijk. Het heen en weer schuiven van cv’s is echt niet meer voldoende. Een langetermijnvisie is nu essentieel. Detacheerders moeten sparringpartners zijn voor het bedrijfsleven. Want de ambitieuze helpdeskmedewerker van nu, is de Java-programmeur van 2016, maar daar moet dan wel een plan voor gemaakt worden! Detacheerders zitten in de ideale positie om te investeren in dit talent. De it-manager hoeft daarna alleen nog maar de krenten uit de pap te halen.
In mijn ervaring is ambitie de belangrijkste graadmeter voor succes. Waar it-managers soms nog de neiging hebben om zich vooral te focussen op technische kwalificaties van kandidaten, hebben detacheerders de taak om verder te kijken. Breng vanaf de eerste kennismaking in kaart waar de ambities liggen en ondersteun de it’ers die door willen groeien. Als je dit eenmaal in kaart hebt, levert dit direct een strategisch voordeel voor de it-manager. Want hoewel hij op de korte termijn misschien vooral op zoek is naar een helpdeskmedewerker, kan hij op de lange termijn wel behoefte hebben aan een projectmanager. Door deze ambitie in een vroeg stadium al te signaleren, bereid je jezelf voor op de toekomst.
Professionals delen
Waar ook kansen liggen, is het inzetten van It-professionals binnen verschillende bedrijven. Hiermee wordt ook het potentieel van de kandidaat vergroot. Al jaren zien we dat de (grote) bedrijven specialisten in dienst nemen, die uiteindelijk slechts een klein deel van het jaar ook daadwerkelijk werken op basis van hun expertise. Specifieke projecten die na enkele maanden worden afgerond, waarna de it-professional vaak de rest van het jaar onder zijn niveau werkt. Zonde, want een andere organisatie zou deze kennis goed kunnen gebruiken!
Helaas is het niet gebruikelijk om je it’ers te delen met andere organisaties. Een gemiste kans, want zo wordt het tekort onnodig in de hand gewerkt. Natuurlijk wordt er al veel gebruikgemaakt van externen, maar door het tekort zal de behoefte hieraan alleen maar toenemen. Hierdoor wordt de detacheerder meer en meer een strategische partner en moet er bijvoorbeeld worden nagedacht over het jaarlijks detacheren van dezelfde professional bij dezelfde organisatie. Maar dan wel zo, dat hij de rest van het jaar ook andere organisaties kan ondersteunen. Zo profiteert iedereen van de ervaring die externen opdoen bij diverse projecten.